Firma Elit CZ připravila ve spolupráci s magazínem Auto Moto Revue seriál o servisování vozidel v záruce v neznačkovém servisu.
Co to znamená bloková výjimka? (přepis reportáže)
redaktor AMR: Můžeme dnes svého miláčka svěřit do péče neznačkového servisu, abychom nepřišli o záruku? Jasně, že ano. Vy sami se rozhodnete, kdo se vám o auto bude starat a navíc, tak můžete ovlivnit náklady o jeho opravu a údržbu.
Tomáš Kabrhel, manažer servisní koncepce Partner Elit: V neznačkových servisech je možno provádět veškeré opravy a údržbu automobilů, jako jsou pravidelné prohlídky dle předpisů výrobce vozidla, tak i výměny běžně opotřebovaných dílů. V každém případě musí neznačkový servis dodržet pracovní postupy výrobců vozidel a použít originální náhradní díly nebo díly kvalitativně rovnocenné.
redaktor AMR: Zapomeňte na mýtus, že s novým autem musíte výhradně do autorizovaného servisu. Nesmysl, nemusíte a nemusíte mít ani strach, že byste o svoji záruku přišli.
Tomáš Kabrhel: V dnešní době i neznačkové servisy mohou provádět opravy a servis vozidel v záruce. Toto nám upravuje tzv. bloková výjimka. Je to nařízení Evropské komise, která se týká, mj. servisování vozidel v záruce a přesně definuje, že záruka vozidla nesmí být omezena servisováním vozidla ve značkovém servisu a použitím originálních náhradních dílů.
redaktor AMR: Takže abychom měli úplně jasno. Auto v záruce v neznačkovém servisu opravovat lze, o záruku tím opravdu rozhodně nepřicházíte a navíc ještě můžete i ušetřit. A kolik? To vám řekneme příště.
Autor + foto: Redakce AMR
článek na stránkách pořadu Auto Moto Revue – ZDE
Video: ZDE
Pořad Auto Moto Revue se vysílá v České televizi na ČT1 v sobotu ve 12:30.
Redakce MotoFocus:
Je moc dobře, že se tato problematika opět objevuje prostřednictvím firmy Elit CZ na televizních obrazovkách a přispívá k osvětě o nezávislém trhu aftermarketu a o blokové výjimce. Čím více motoristů bude vědět, že má možnost volby svého servisu a výběru náhradních dílů, tím lépe pro náš nezávislý trh. Takže tomuto počinu moc tleskáme.
Bloková výjimka přináší mnoho pozitivního pro nezávislé servisy a prodejce autodílů, ale je i výzvou pro autorizované servisy. Již dnes většina autorizovaných servisů nabízí své náhradní díly pro starší vozy a lákají řidiče starších vozů na různé výhodné programy. Autorizovaný servis dnes již není jenom o servisu nových vozidel a začíná se zaměřovat na opravy starších vozidel. Jejich vybavení je většinou na dobré úrovni a pracovníci jsou dobře proškolení. Mějme to na paměti.
1 část reportáží – ZDE
Podobný počin firmy Auto Kelly – ZDE
Seriál článků o budoucnosti neznačkových autoservisů od pana Zdeňka Svobody, autoAkademie – ZDE
Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0
Jsem všema deseti pro, ale znám případ z praxe, kdy došlo k soudnímu sporu a vyhrál výrobce vozidla a neuznal záruku. Trochu se to pokusím popsat.
Vůz byl servisován u neautorizovaného velmi pečlivého autoservisu až do doby, kdy došlo k defektu turbodmychadla. Pak došlo na lámání chleba a výrobce záruku neuznal. Právník výrobce navštívil nečekaně neautorizovanou opravnu a chtěl vidět všechny přípravky. Dílna neměla kompletní sadu předepsaného speciálního nářadí a druhým argumentem bylo, že kdyby byl býval jezdil majitel vozidla na servis ke smluvnímu, pak by se mu dostalo flashování řídící jednotky (update), který řešil přetěžování turbodmychadla a závada by prý údajně z 80% nenastala. Takže první prohra už se konala a bloková výjimka s tím bohužel nic nenadělala.
Sám si však myslím, že za neautorizovanými servisy nikdo nestojí. SAČR je skutečný "čajíček", co není v těchto bitvách vidět na potřebné straně barikády. V tomto smyslu o něm není v médiích nic slyšet koneckonců ani nemůže být, protože je spřažen se smluvními, vždyť se jen podívejte, koho mají v předsednictvu. Odtud pomoc přijít zkrátka principiálně nemůže.
Myslím si však, že bojovat za to stojí, kdyby si zákazník platil portál ERWIN nebo jiné informace, na které nárok má, pak by o posledních updatech výrobce trochu věděl. Pak kdyby za něj zabojoval jeho dodavatel speciálního nářadí, a doložili spolu, že přípravky, co používá, jsou plnohodnotnou alternativou k předepsanému nářadí výrobce, a že používá licencovaný VIVID on-line, který je certifikovaný co se obsahu týče právě smlouvami s výrobci, pak by se asi rozhodnutí soudu začalo obracet ve prospěch neautorizovaného servisu. To by ale musely organizace, co ochraňují "neautorizované", něco dělat a být vidět, aby se jich někdo lekl. Takhle je to jen mlčení, co znamená souhlas.
Na závěr se zmíním, že dostávám pravidelné z podobných kauz zprávy o soudních rozhodnutích z Německa, kde by se toto nemohlo stát.
Zdravím všechny čtenáře Motofocusu a držím palce na cestu správným směrem.
- Fleischhans
Odpověď
Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0
Jenom abych nediskriminoval, nebo neupřednostňoval, připomenu, že se to netýká jen dat od poskytovatele VIVID, ale všech ostatních poskytovatelů, jako Bosch ESI nebo Autodata a další OEM schválená a licencovaná data, která servisy pro tyto účely používají. Omlouvám se za opomenutí.
- Fleischhans
Odpověď