V České republice bylo v roce 2011 vyrobeno celkem 1.220.769 ks silničních vozidel, z toho 1.200.990 motorových a 19.779 přípojných. Jedná se o nejvyšší roční produkci vozidel v dosavadní historii České republiky či Československa.
„Automobilový průmysl potvrdil svou pozici a konkurenční schopnost na evropských i dalších trzích. Nárůst celkové výroby vozidel oproti roku 2010 o 11,5 % měl pozitivní dopad i na české dodavatele skupin a dílů vozidel“, uvedl k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.
Osobních automobilů bylo v r. 2011 na území ČR vyrobeno celkem 1.194.981 ks, což představuje nárůst produkce o 11,44 % oproti roku 2010. „Jedná se podruhé za sebou o rekordní výrobu osobních automobilů, přičemž v tuzemských automobilkách existují ještě kapacity pro její další navýšení“, poznamenává dále prezident AutoSAP.
Růst výroby o 16,79 % byl zaznamenán ve společnosti ŠKODA Auto, k ještě vyššímu nárůstu, o 25,49 %, došlo v nejnovější evropské automobilce HMMC Nošovice. Na druhé straně byl zaznamenán mírný pokles produkce v TPCA Czech.
K dalšímu historickému rekordu došlo v roce 2011 ve výrobě autobusů, kterých bylo v ČR vyrobeno celkem 3.560 ks. Dosud nejvyšší roční produkce autobusů byla zaznamenána v roce 2008, kdy jich bylo v ČR vyrobeno 3.496 ks. Společnost Iveco Czech Republic dosáhla nárůstu produkce o 36,43 % a firma SOR Libchavy vyrobila o 13,60 % více autobusů než v roce 2010.
K růstu výroby došlo i u motocyklů, kde firma JAWA Moto zvýšila produkci na celkem 1.156 strojů, což je o 47,83 % více než v roce 2010.
U nákladních vozidel došlo k poklesu výroby v souhrnu o 8,30 %. Firma AVIA Ashok Leyland Motors přitom výrobu oproti roku 2010 zvýšila o 23,38 %, TATRA Kopřivnice však vyrobila o 24,60 % méně vozů. Celkem bylo v ČR za rok 2011 vyrobeno 1.293 ks nákladních automobilů.
U velkých přípojných vozidel kategorie O3 a O4 došlo po dvouleté stagnaci k nárůstu výroby o 39,90 % na celkem 1.080 ks (u firmy PANAV došlo k růstu o 66,80 % a u společnosti SCHWARZMÜLLER o 27,46 %). Přípojných vozidel kategorie O1 a O2 (firma AGADOS) bylo vyrobeno 18.699 ks, což znamená meziroční nárůst o 9,67 %.
„Očekávám, že letošní čísla o výrobě vozidel v ČR mohou být ještě o něco vyšší, ale dynamika růstu již nebude taková jako v předchozích dvou letech. V každém případě se však domácí automobilový průmysl bude i nadále podílet zhruba 20 % na průmyslové produkci ČR a českém exportu“, uzavírá Ing. Martin Jahn.
Výroba silničních vozidel v České republice 2011/2010
Kategorie vozidel | rok 2011 | rok 2010 | nárůst / pokles |
osobní + malá užitková (M1+N1) |
1.194.981 |
1.072.263 |
11,44% |
užitková / nákladní, tahače (N2+N3) |
1.293 |
1.410 |
-8,30% |
autobusy (M2+M3) |
3.560 |
2.711 |
31,32% |
motocykly (L) |
1.156 |
782 |
47,83% |
přívěsy a návěsy (O3+O4) |
1.080 |
772 |
39,90% |
přívěsy a návěsy (O1+O2) |
18.699 |
17.050 |
9,67% |
CELKEM: |
1.220.769 |
1.094.988 |
11,49% |
pouze motorová vozidla |
1.200.990 |
1.077.166 |
11,50% |
bez osobních a malých užitkových |
6.009 |
4.903 |
22,56% |
jen nákladní vozidla a autobusy |
4.853 |
4.121 |
17,76% |
přípojná vozidla celkem |
19.779 |
17.822 |
10,98% |
Zdroj: AutoSAP
Komentáře