Výroba vozidel v ČR byla v roce 2011 rekordní

, 25. ledna 2012, 0:00

V České republice bylo v roce 2011 vyrobeno celkem 1.220.769 ks silničních vozidel, z toho 1.200.990 motorových a 19.779 přípojných. Jedná se o nejvyšší roční produkci vozidel v dosavadní historii České republiky či Československa.

„Automobilový průmysl potvrdil svou pozici a konkurenční schopnost na evropských i dalších trzích. Nárůst celkové výroby vozidel oproti roku 2010 o 11,5 % měl pozitivní dopad i na české dodavatele skupin a dílů vozidel“, uvedl k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.

Osobních automobilů bylo v r. 2011 na území ČR vyrobeno celkem 1.194.981 ks, což představuje nárůst produkce o 11,44 % oproti roku 2010. „Jedná se podruhé za sebou o rekordní výrobu osobních automobilů, přičemž v tuzemských automobilkách existují ještě kapacity pro její další navýšení“, poznamenává dále prezident AutoSAP.

Růst výroby o 16,79 % byl zaznamenán ve společnosti ŠKODA Auto, k ještě vyššímu nárůstu, o 25,49 %, došlo v nejnovější evropské automobilce HMMC Nošovice. Na druhé straně byl zaznamenán mírný pokles produkce v TPCA Czech.

K dalšímu historickému rekordu došlo v roce 2011 ve výrobě autobusů, kterých bylo v ČR vyrobeno celkem 3.560 ks. Dosud nejvyšší roční produkce autobusů byla zaznamenána v roce 2008, kdy jich bylo v ČR vyrobeno 3.496 ks. Společnost Iveco Czech Republic dosáhla nárůstu produkce o 36,43 % a firma SOR Libchavy vyrobila o 13,60 % více autobusů než v roce 2010.

K růstu výroby došlo i u motocyklů, kde firma JAWA Moto zvýšila produkci na celkem 1.156 strojů, což je o 47,83 % více než v roce 2010.

U nákladních vozidel došlo k poklesu výroby v souhrnu o 8,30 %. Firma AVIA Ashok Leyland Motors přitom výrobu oproti roku 2010 zvýšila o 23,38 %, TATRA Kopřivnice však vyrobila o 24,60 % méně vozů. Celkem bylo v ČR za rok 2011 vyrobeno 1.293 ks nákladních automobilů.

U velkých přípojných vozidel kategorie O3 a O4 došlo po dvouleté stagnaci k nárůstu výroby o 39,90 % na celkem 1.080 ks (u firmy PANAV došlo k růstu o 66,80 % a u společnosti SCHWARZMÜLLER o 27,46 %). Přípojných vozidel kategorie O1 a O2 (firma AGADOS) bylo vyrobeno 18.699 ks, což znamená meziroční nárůst o 9,67 %.

„Očekávám, že letošní čísla o výrobě vozidel v ČR mohou být ještě o něco vyšší, ale dynamika růstu již nebude taková jako v předchozích dvou letech. V každém případě se však domácí automobilový průmysl bude i nadále podílet zhruba 20 % na průmyslové produkci ČR a českém exportu“, uzavírá Ing. Martin Jahn.

 

Výroba silničních vozidel v České republice 2011/2010

 

Kategorie vozidel rok 2011 rok 2010 nárůst / pokles
osobní + malá užitková (M1+N1)

1.194.981

1.072.263

11,44%

užitková / nákladní, tahače (N2+N3)

1.293

1.410

-8,30%

autobusy (M2+M3)

3.560

2.711

31,32%

motocykly (L)

1.156

782

47,83%

přívěsy a návěsy (O3+O4)

1.080

772

39,90%

přívěsy a návěsy (O1+O2)

18.699

17.050

9,67%

CELKEM:

1.220.769

1.094.988

11,49%

pouze motorová vozidla

1.200.990

1.077.166

11,50%

bez osobních a malých užitkových

6.009

4.903

22,56%

jen nákladní vozidla a autobusy

4.853

4.121

17,76%

přípojná vozidla celkem

19.779

17.822

10,98%

 

Zdroj: AutoSAP

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!