Konstrukce moderních podvozků u automobilů je stále komplexnější, přičemž významnou roli hrají gumokovové díly. Ty slouží především u konstrukcí náprav s několika rameny jako elastické klouby mezi podvozkem a karosérií. V podvozkové soustavě se různé gumokovové díly používají rovněž jako opěrná uložení příčných ramen, stabilizátorů, motoru, převodovky a pružících jednotek.
Komfort i stabilita
Hlavním úkolem silentbloků a dalších gumo-kovových dílů je absorbování vibrací vznikajících jízdou po různě nerovných vozovkách nebo činností pohonných agregátů. Pohlcováním těchto vibrací přispívají gumokovové díly podstatnou měrou ke zvýšení jízdního komfortu a izolování hluků, navíc zlepšují chování řízení a jízdní stabilitu na nerovnostech vozovky i při brzdění a úhybných manévrech.
Jen “guma” nestačí
Elastomery použité při výrobě moderních gumokovových dílů jsou přesně sladěny s náročnými technickými požadavky a zatíženími ve specifické montážní poloze. Přesto nemohou gumokovové díly absorbovat všechny vibrace vznikající v podvozku. Proto konstruktéři hledali různá vylepšení a na konci jejich výzkumu a vývoje se jako ideální řešení objevila hydraulicky tlumící elastomerová uložení (hydroložiska). Ta se skládají z vnějšího kovového pouzdra, ve kterém je uložen specificky tvarovaný gumový materiál s komorami a průtokovými kanály naplněnými speciální tlumící kapalinou (viz obr. 1).
Díky tlumícím vlastnostem kapaliny, které se přidávají k tlumícím vlastnostem gumového jádra, je tak dosaženo optimálního snížení vibrací také u vyšších kmitočtů s menšími amplitudami. Když se místo hydroložisek použijí pouze na dlouhou životnost orientované díly s plným gumovým jádrem, neabsorbují vibrace kompletně, nýbrž je přenášejí na okolní díly podvozku. Tím se – podle NVH (Noise, Vibration, Harshness / hluk, vibrace, hrubost) – mohou slyšitelně a citelně projevovat hluky a vibrace.
Kromě těchto vibroakustických vlastností jsou gumokovové díly pohybově elastické a výborně se proto hodí jako spojovací prvky. U moderních podvozků se tak dosahuje cíleného zvýšení bezpečnosti a dynamiky jízdy, protože tuhost elastomerů je přesně sladěna s kinematikou podvozku. Tato elastokinematika umožňuje optimální polohu kol v různých jízdních situacích, takže lze podstatnou měrou ovlivňovat komfort a bezpečnost jízdy.
Příklad: Vzhledem k cílené poddajnosti na místech uložení zavěšení (viz „a“ v obr. 2) dochází při brzdění díky natočení kola ve směru sbíhavosti k požadované stabilizaci (nedotáčivost vozidla).
Proč hydroložiska?
Pokud se místo původně použitého hydroložiska namontuje obvykle levnější tuhý náhradní díl, je značně zmenšen výrobcem požadovaný efekt, tedy změna sbíhavosti při brzdění. S následkem, že tuhé prvky sice vydrží déle, zato ale mohou zvyšovat riziko nehody.
Kapalina protéká skrz kanály podle jízdní situace a poskytuje tak nejlepší možný potenciál tlumení. Kvůli orientaci průtokových kanálů je u hydroložisek bezpodmínečně nutné dbát na správnou montážní polohu. U Mercedesu třídy C se ložisko například musí umístit tak, aby značka „a“ v montážní poloze příčného ramene směřovala dolů a značka „b“ ke kulové hlavě (viz obr. 3).
Při servisních výměnách gumokovových dílů je nutná opatrnost, protože zvnějšku často vypadají tuhé plné díly a hydroložiska shodně a rozdíly v jejich kvalitě tak nejsou vidět na první pohled. Mnozí dodavatelé sází na plné gumové jádro, které však nedisponuje precizním tlumením vibrací a hluku ani elastokinematickými schopnostmi hydroložisek (viz obr. 4). Cenově příznivá alternativa tedy není vždy tou lepší volbou!
Komentáře