Snad každý již někdy zažil situaci, kdy motor ne a ne naskočit. Takovéto nepříjemnosti bývají často způsobeny elektrickým systémem, protože baterie, startér nebo generátor selže. Banner přináší cenné tipy, co dělat v této situaci:
– Při problémech s nastartováním nestartujte motor souvisle déle než pět až deset sekund. Než startování zopakujete, dopřejte baterii minutu oddech.
– Světla, rádio, topení a jiné elektrické spotřebiče ideálně zapínejte až po úspěšném nastartování motoru.
– Elektrolyt musí být vždy několik milimetrů nad deskami. Při doplňování by žádná kapalina neměla uniknout ven. Lišta se zátkou, příp. šroubové uzávěry musí být vždy dobře uzavřené.
– Neuvážená demontáž startovací baterie může přijít draho: přerušením elektrického napájení může dojít ke ztrátě naprogramovaných dat týkajících se uloženého nastavení. Tady pomůžou nabíječky s by-passem napájecího napětí.
– Pravidelná kontrola baterie specialistou (automotoklub, servis, prodejna autodílů…): odborník zkontroluje, zda je baterie vadná, a v případě potřeby provede její výměnu.
– Pravidla pro domácí pomoc při startování: Startovací kabely musí mít dostatečně velký průřez (pro osobní automobily 16 mm2) a neměly by být příliš dlouhé, aby nedocházelo k velkému úbytku napětí. Červený kabel se nejprve připojuje v automobilu s nabitou baterií a potom v automobilu s dobíjenou baterií na kladný pól. Černý kabel se v automobilu s nabitou baterií připojuje na záporný pól a v automobilu s dobíjenou baterií ke kostře (kovová část karosérie), přičemž vzdálenost od pólu by měla být minimálně 30cm. Automobil s nabitou baterií se nesmí startovat! Potom se nastartuje motor vozidla s dobíjenou baterií. Jakmile motor naskočí, lze startovací kabely odpojit, a to nejprve černý a potom červený.
Komentáře