Diagnostické špeky: Opel Meriva – ztráta výkonu

4. června 2011, 0:00

Přinášíme Vám diagnostické případy, se kterými se můžete setkat ve své praxi. Tentokrát Opel Meriva – ztráta výkonu.

Opel Meriva 1.6 Multec S , r.v. 2003, najeto 53.000 km

 

Popis závady:
Po akceleraci do 5000 ot./min. rozsvícení kontrolky motoru MIL, ztráta výkonu, nepravidelný chod, nemožnost předjíždění.

Výpis závad Multidiag Access:
1) výpadek zapalování na 3 válci
2) regulace lambda

Popis systému:
Tento motor využívá k řízení motoru systém Multec S. Jde o sekvenční vstřikování, snímání zatížení se provádí pomocí MAP senzoru, snímačem otáček a teploty v sání, příp. snímačem natočení škrtící klapky. Lambda regulace je zajištěna dvěma skokovými lambdy před a za katalyzátorem. Zapalování klasické je dvoujiskrové, kde pálí 1 a 4 válec současně a 2 a 3 taktéž. Druhá jiskra hoří v taktu výfuku.

Postup opravy:
Vozidlo bylo 3x v autorizovaném servisu Opel, kde poprvé nezjistili žádnou závadu, po druhé návštěvě tipovali zapalovací cívku a při třetí návštěvě opět dospěli k závěru, že je vozidlo bez závad s dodatkem, že majitel nemůže “vytáčet” motor do vysokých otáček, vždyť jde o rodinný vůz.

Po připojení Multidiag Access a kontroly základních parametrů motoru (MAP, snímač otáček, teplotní čidla, korekce na vstřikovačích, lambda sondy) se přistoupilo k základnímu měření sekundární strany zapalování, tj. ohmická kontrola odporu zap. kabelů–OK, přehození svíček, závada stále na 3 válci, připojení osciloskopu, test sekund. a primárního zapalování – OK, tzn. že závada není v zapalování, jak hlásí sériová diagnostika. Následoval test relativní komprese – OK. Po volné akceleraci, resp. decelaraci byl slyšet kovový harmonický zvuk z motoru, motor běžel na 3 válce, po lehkém přidání plynu vše OK. Následovala demontáž ventilového víka…

Závěr:
Došlo k nadměrnému opotřebení vačky na 3 válci a k částečnému i na 2,4 válci. Materiál z vačky se dostával na dřík výfukového ventilu, zároveň i na zdvihátko ventilu, tím pádem docházelo k přidírání ventilu v určitém režimu motoru a nedostatečné vymezení vůle. Na základě toho se nespálená směs dostávala do výfukového potrubí a klamala lambda sondy. Pozor na pojmy v překladech sériové diagnostiky, nedocházelo k výpadku zapalování, ale k výpadku hoření. Otázkou zůstává, co způsobil oděr vačky. Nekvalitní olej nebo vada z výroby?

Autor: Tomáš Sedláček, Autotron Nová Paka, www.autotron.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!