Technický popis montáže napínací kladky VKM 11130

30. října 2011, 0:00

Technický popis montáže napínací kladky firmy SKF – VKM 11130.

Pozor: Při špatném montážním postupu napínací kladky VKM 11130 může být vážně poškozen motor automobilu.

Sady SKF: VKM 11130, VKMA 01130, VKMA 01131 a VKMA 01251

Aplikace: VAG Group 1,9 TDI motory od r. 1996 do 2005 – Škoda (Octavia, Fabia), VW (Bora, Caddy, Golf, Polo, New Beetle), Seat (Cordoba, Ibiza, Inca, Leon, Toledo), Audi (A3).

Kladka VKM 11130 nemusí vypadat stejně jako kladka demontovaná z automobilu.

Vzhled napínací kladky ze sady VKM 11130 se může lišit od demontované kladky z opravovaného motoru. Koncern VAG se v roce 2002 rozhodl nahradit původní kladku (VAG č. 038 109 243 G montovanou v letech 1996 – 2002) novou kladkou (VAG č. 038 109 243 N). Při výměně je nutné použít řemen odpovídající originálnímu dílu.

Mezi starou a novou kladkou jsou následující rozdíly:

Zásadní je rozvodový řemen
Řemen použitý při montáži musí být bezpodmínečně shodný s řemenem použitým u daného motoru v prvovýrobě! S touto kladkou se používají dva různé napínací řemeny, které mají zcela jiné vlastnosti. Jediným kritériem, které tyto dvě různé aplikace rozlišuje je číslo motoru (bývá zobrazeno na nálepce umístěné na krytu rozvodů).

VKMA 01130 a VKMA 01131 -> Tyto sady pokrývají motory 1,9 TDI do určitého čísla motoru (viz katalog SKF)

VKMA 01251 -> Tato sada pokrývá motory 1,9 TDI od určitého čísla motoru (viz katalog SKF). Řemen v této sadě je silnější než v sadách VKMA 01130 a VKMA 01131. Proto tyto řemeny nezaměňujte. (Hlavním důvodem pro různé řemeny je rozdíl v zatížení v závislosti na vstřikovacích čerpadlech a délce servisního intervalu.)

Pro provedení kompletní a správné opravy doporučujeme použít celou sadu VKMA obsahující všechny díly potřebné pro výměnu rozvodů.

VKM 11130: Pozor při montáži!
Doporučujeme věnovat náležitou pozornost následujícím bodům týkajícím se montáže: Vždy pečlivě následujte každý krok podle doporučení výrobce automobilu, abyste minimalizovali riziko vážného poškození motoru. Práci si nezkracujte!

Horní úvrať (HÚ)
Před sejmutím řemenu musíte nastavit motor na horní úvrať. U tohoto motoru je to velmi obtížné z důvodu kompresních pulsů vznikajících při ručním protáčení motoru. Značka horní úvratě se nachází na setrvačníku a je vidět svrchu skrz okénko ve spojkové skříni. Pro nastavení HÚ se doporučuje pomalu rukou otáčet řemenicí klikového hřídele ve směru hodinových ručiček až do bodu těsně před místo, ve kterém můžete zasunout zajišťovací trn do otvoru v řemenici vstřikovacího čerpadla. Poté použijte šroubovák k posunutí setrvačníku o jeden zub, až je seřizovací značka vyrovnána s ručičkou v okénku ve spojkové skříni. Nyní jste nastavili horní úvrať. Pokračujte dále podle pokynů výrobce automobilu.

Protáčejte motor pouze po směru hodinových ručiček z čelního pohledu na motor. Nikdy neprotáčejte motor v protisměru.

Použití montážní páky
Nikdy nepoužívejte montážní páku k natažení řemene do zubů řemenice. V tu chvíli si sice ušetříte čas, ale významně tak zkrátíte životnost řemene a můžete nepřímo způsobit poškození motoru.

Nastavení jazýčku zadní desky
Při montáži napínací kladky buďte opatrní na poškození jazýčku zadní desky kladky. Ujistěte se, že je jazýček umístěn správně v odpovídající drážce v těle motoru.

Šrafovaný indikátor opotřebení řemene
Šrafovaná část na novém typu kladky indikuje opotřebení řemene a nutnost jeho výměny.

Nezaměňujte šrafované pole s polem určeným pro nastavení napnutí řemene.

NIKDY napínací kladku s novým řemenem nenastavujte do šrafované části, jinak může dojít k brzkému poškození motoru.

Nastavení napnutí

Následuje nejdůležitější část celé výměny.
Po namontování nové napínací kladky a řemenu (motor stále v horní úvrati) ověřte, že je jazýček správně umístěn v drážce. Nyní použijte speciální nástroj k otočení s napínací kladkou tak, že indikátor napnutí v okénku odpovídá značce správného napnutí (viz obrázek). Při kontrole doporučujeme použít zrcátko. Nyní dotáhněte hlavní šroub napínací kladky. Nepřepínejte jí – doporučený utahovací moment je 23 Nm. Nyní dvakrát protočte motor ve směru hodinových ručiček a znovu zkontrolujte pozici indikátoru a okénka. Tento krok nepřeskakujte. Při nastavování horní úvratě nikdy při jejím minutí nevracejte motor v protisměru hodinových ručiček. Nyní musíte znovu zkontrolovat, zda je indikátor napnutí na správném místě. Použijte zrcátko.

Nepokračujte v montáži, aniž by byl indikátor napnutí perfektně nastaven na správné místo!

Pozice indikátoru napnutí a okénka:

Pozice na levém obrázku není správná.
Znovu nastavte napínací kladku a dvakrát protočte motor ve směru hodinových ručiček na pozici horní úvratě. Poté znovu zkontrolujte nastavení motoru. Nenastavujte indikátor do šrafované části.

Pravý obrázek: Takto musí vypadat pozice indikátoru napnutí a okénka na napínací kladce:
– po dvojím protočení motoru ve směru hodinových ručiček
– po pomalém nastavení časovací značky na setrvačníku

Pamatujte: Nikdy neprotáčejte motor v protisměru hodinových ručiček!

Materiál připravila firma SKF.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 1. února 2013, 23:39 0 0

Příspěvek je hezký ale mě jakožto laik, mi tady chybí nebo jsem přehlídl, když nastavím HÚ tak co potom s vačkovou hřídelí, kdž budu mít píst v HÚ tak nemůže být otevřený ani jeden ventil takže ji musím taky nějak natočit, ale podle čeho?Děkuji za odpověď

Odpověď