Správná montáž brzdových kotoučů

8. ledna 2012, 0:00

Problém drnčení brzd – komfort a jistotu destiček může být trvale zajištěna jen v případě, že budou dodrženy všechny montážní podmínky.

Nepřípustné obvodové vlivy vedou k nerovnoměrnému „běhu kotoučů“, které způsobují vymletí brzdového kotouče a následného drnčení brzd při brzdění. Firma APM Automotive pro Vás zpracovala 8 rad, aby brzdové destičky vždy bezchybně fungovaly a nedocházelo k jejich nerovnoměrnému opotřebení a následného drnčení při brzdění.

Typ 1: Kolo/Pneumatika
– Bezchybné vyvážení.
– Žádné házení nahoru nebo do stran.
– Ráfky musejí byt v pořádku a vystředěný běh.
– Utahovat jen předepsaným utahovacím momentem.

Typ 2: Brzdový třmen
– Dobrý technický stav.
– Prachovky nesmějí byt poškozeny.
– Bezchybný chod pístku.
– Bezchybná funkčnost vodících elementů – vodící pouzdro, vodicí čepy, vodící dráha.
– Nové brzdové destičky musejí být ve třmenu dobře pohyblivé.

Typ 3: Brzdové destičky
– Zvolte příslušné obložení podle typu vozu a roku výroby.
– U nového obložení se vyvarujte násilnému brždění během prvních 200 km.

Typ 4: Brzdové kotouče
– Měnit jen osově, vždy ze stejného balení.
– Protikorozní ochranu odstraňovat vhodným čističem.
– Plocha příruby musí být vždy perfektně čistá a bez poškození.
– U vnitřně chlazených kotoučů sledovat směr otáčení, neodstraňovat svěrky.
– Přesně vycentrovat a utáhnout předepsaným utahovacím momentem ve správném pořadí.
– Dbát na předpis výrobců vozidel – většinou přes kříž, zkušenosti z praxe – často ve dvou stupních ve směru otáčení hodinových ručiček. Při výměně kotoučů namontovat také nové brzdové destičky.
– Při problémech s vozem proměřit pomocí měřících hodinek rzivost kotouče.
– Měřit vždy cca 1cm od vnějšího okraje kotouče na třecí ploše.
– Při zvýšené házivosti kotouče do stran – je-li brzdový kotouč stupňovitě přemístit a znovu proměřit do strany.

Typ 5: Náboj kola
– Dosedací plochu náboje kola, vždy očistit sadou pro čištění nábojů kol.
– Na dosedací plochu nenanášet nevhodné mazací pasty (např. měděnou pastu).
– Na dosedací ploše nesmí být před montáží kotouče, rez nebo jiné nečistoty.
– Přírubová plocha nesmí být zkřivená nebo poškozená.
– Přírubovou plochu proměřit na rovnost a vystředěný běh. UPOZORNĚNÍ! Nepřípustná házivost náboje kola přenáší tuto rzivost až dvojnásobně na kotouč! Vždy dodržet utahovací moment a utahovat ve správném pořadí (stejnosměrně přes kříž).

Typ 6: Zavěšení kol
– Silentbloky nesmějí být měkké – vytlučené, event. nahradit tvrdším provedením.
– Stabilizátor – pryžové pouzdro nesmí být měkké – vytlučené. Bezchybná funkce tlumiče.
– Nastavení přední osy musí splňovat hodnoty předepsané výrobcem vozidla.

Typ 7: Ložisko
– Prověřte opotřebení nebo poškození ložiska.
– Nastavte ložisko dle předpisu výrobce a zajistěte jej.

Typ 8: Přenos řízení
– Prověřit opotřebení řízení.
– Spojovací hlavice tyče nesmí být vytlučená.
– Tlumič řízení musí vždy bezchybně fungovat.

Materiál připravila firma APM Automotive.

Související články

Jsou brzdové destičky ATE Ceramic stejné jako brzdové destičky Performance?
Jsou brzdové destičky ATE Ceramic stejné jako brzdové destičky Performance?

V žádném případě. Brzdové destičky ATE Ceramic nejsou brzdovými destičkami typu High Performance, nýbrž celá koncepce vývoje brzdových destiček ATE Ceramic byla zaměřena pro normální používání v běžném silničním provozu. Brzdové destičky z uhlíkových vláken (zesílený karbid křemíku) se nesmí zaměňovat s keramikou, která se používá především u tzv. kompozitních keramických brzdových kotoučů, používaných u […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 7. června 2014, 20:39 4 0

Dobry den,
zasady pre spravnu montaz su vycerpavajuce. Avsak mam jednu otazku na autora clanku, ohladom stycnej plochy medzi kotucom a nabojom. Je vobec povolene namazaniée stycnej plochy? Ak ano , ake mazivo na to pouzit?

Odpověď

Martin, 25. března 2020, 17:29 0 0

Děkuji za článek, i tak si myslím, že bude mnohem lepší auto radši zavézt sem: (odkaz) :D Sám to asi nedám...

Odpověď