Údržba stříkacích kabin

12. září 2014, 16:38

Prašnost a nečistoty v kabině či na přípravném pracovišti je bohužel neustále aktuální téma. Jsou vytvářeny především nesprávně připraveným povrchem, nevhodným oblečením, zanesenými filtry či špatným seřízením odsáváním kabiny. Následné problémy ať už s nečistotami na nalakovaném povrchu nebo následné potíže s provozem technologií jsou jasným důsledkem.

Stále se ještě setkáváme s provozy, kde se pracuje při velkém přetlaku, nebo se filtry vyndají a všechny nečistoty jdou přímo na ventilátor nebo výstupní klapku. A to pouze proto, že nebyly včas připraveny filtry pro pravidelnou výměnu. Následné problémy s nefunkčností
celé technologie se řeší na poslední chvíli, kdy je požadována „okamžitá“ pomoc.

Přitom se všem takovým problémům dá snadno předejít pravidelnou údržbou. Základem jsou výměny filtrů ve správných intervalech. Jako příklad lze uvést, že „běžná“ lakovna najede za rok cca 1.000 provozních hodin (cca 250 pracovních dnů, tj. cca 4 hod. denně je
kabina v provozu).

Podlahový filtr se mění dle tlaku a je první volbou při dosažení přetlaku v kabině (KAB). U přípravného pracoviště (PP) závisí na vizuální kontrole, pravidelně však cca za 4-8 týdnů.

Používáním ucpaných podlahových filtrů se zvyšuje riziko špatného odsávání a tím cirkulace vzduchu uvnitř kabiny. To může způsobit zanesení prachu a drobných částic do právě nastříkané barvy a laku.

Vstupní filtry se mění většinou po dosažení cca 250 až 300 provozních hodin (tj. 3-4x do roka). Jejich výměnou se šetří stropní, které jsou nejcennější nejen z hlediska jejich ceny.

Výstupní filtry se opět mění dle tlaku (KAB) nebo na výstupní jednotce (PP), cca jednou za 1,5 měsíce. U novějších typů KAB nebo PP, zvláště v kombinaci s frekvenčními měniči si technologie o výměnu „umí říct sama“.

Stropní filtry jsou nejkvalitnější filtry v technologii, které se mění cca po 1.000 až 1.200 provozních hodinách, což je cca 1 x ročně. Ve stříkacích kabinách je to vcelku dodržováno, ale na PP tomu zdaleka tak není.

Při pravidelných výměnách filtrů je běžně prováděna i očista vnitřního prostoru KAB. Nástřik ochranným filmem „Booth Mask“ by se měl opakovat pravidelně a to nejdéle po 3 měsících, neboť po této době již ztrácí své lepivé vlastnosti a tím i schopnost pohlcovat prašnost v KAB.

Nebo lze využít praktických vícevrstvých ochranných fólií, které se nalepí na vnitřní stěny, dveře i světla. Při zašpinění vždy jen sundáte svrchní vrstvu, pod níž je připravena další.

Mezi filtry, které bychom měly také do údržby zahrnout, jsou filtry v úpravné jednotce vzduchu, které se také musí pravidelně měnit. Zpravidla to je, dle údajů výrobce, u prachového a olejového filtru po 6 měsících a u AU patrony po 3 měsících.

Prevence, údržba čistoty a pravidelné výměny filtrů – to vše je velmi důležité a vložené prostředky se Vám následně vrátí. Stříkací kabina i přípravné pracoviště si zaslouží Vaší pravidelnou pozornost.

Související články

Re-Zinc – snadná cesta ke galvanizaci
Re-Zinc – snadná cesta ke galvanizaci

Systém Re-Zinc je určen ke galvanizaci pro ochranu karoserie. Díl, který má na sobě rez, je třeba obrousit, jak nejlépe to lze. Po ošetření povrchu produktem Re-Zinc se odstraní prorezlé částice v pórech materiálu. Ve stejný čas se na opravovanou část nanese vrstva zinku a zastaví případnou korozi. Re-Zinc lze použít (místo zinkového spreje) všude […]

3M ve spolupráci s Interaction představují novou kampaň
3M ve spolupráci s Interaction představují novou kampaň

Výrobky 3M poskytují spolehlivost, kvalitu a ochranu nejen v práci, ale i v běžném životě. Podívejte se do nového akčního katalogu 3M a vyberte si produktový balíček, který vám bude vyhovovat. KATALOG ZDE

Interaction: Stick ’n’ Go! – Snadno a rychle
Interaction: Stick ’n’ Go! – Snadno a rychle

Všestranná samolepka Stick ’n’ Go! představuje krátkodobé řešení malých poškození laku, například v podobě otlučení odletujícím štěrkem nebo drobných škrábanců. Speciální lepicí folie se nalakuje originálními materiály Spies Hecker přímo během samotné opravy vozidla. Fólie se jednoduše páskou, v horní a spodní části, přilepí na maskovací fólii hned vedle lakovaného dílů. Pak už jen stačí […]

Rady a tipy techniku Spies Hecker pro strukturované barvy Peugeot
Rady a tipy techniku Spies Hecker pro strukturované barvy Peugeot

Po provedení řady praktických testů a proveření opravárenských technik pro nové matné strukturované barvy Peugeot, vydává Spies Hecker podrobné pokyny pro lakýrníky, volně ke stažení. Tyto aktualizované pokyny mají za cíl pomoci lakýrníkům reprodukovat, co nejpresněji, matný strukturovaný vzhled nových speciálních barev Peugeot Ice Silver a Ice Grey. „Nápadně drsný povrch mění svůj vzhled v […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!