Kontrola před zimou – tipy společnosti Banner ohledně baterií

20. října 2014, 16:17

Podle statistik poruchovosti je zdrojem více než 40 % všech defektů na vozidle elektrický systém vozidla obecně. Tyto závady vedou v ca 60% případů k poškození baterie. Nepříjemným důsledkem bývají prostoje, čekání na pomoc, zpoždění. Společnost Banner, jediný rakouský výrobce startovacích baterií, v následujícím textu přináší cenné tipy pro řidiče, jak zůstat mobilní.

Startovací baterie podléhá normálnímu procesu stárnutí. Řidiči obvykle netuší, v jakém stavu se jejich baterie nachází. K výměně dochází teprve tehdy, když baterie vypoví službu, nebo jen těsně před tím. Tady pomůže kontrola baterie provedená odborníkem (automotoklub, autoservis, pobočka rychloservisu, prodejci autodílů, pneuservis atd.). Moderní testovací přístroje startovací baterii během několika sekund provedou „diagnózu zdravotního stavu“.

Při velmi nízkých teplotách se startování potýká s vysokým třecím odporem motoru, motorový olej je viskózní. Baterie navíc ztrácí i vlastní sílu, jelikož chemická reakce se v důsledku chladu zpomaluje. Pokud by bylo tak chladno, že by nastaly problémy s nastartováním, je třeba motor „povzbudit“ tímto způsobem: nestartovat nepřetržitě déle než pět až deset sekund, potom nechat baterii minutu odpočinout a startování znovu zopakovat. Mimochodem, absolutně bezúdržbové baterie Banner Power Bull, Uni Bull a Running Bull mají slabší vnitřní odpor. Díky tomu je startovací napětí vyšší – a startování snadnější.

V moderním vozidle pracuje až 100 elektromotorů. Jen málo z nich je bezpodmínečně nutných pro provoz automobilu, například pohon stěračů. Většina přispívá k bezpečnosti a komfortu. Při startování tyto motory odebírají startovací baterii cennou energii, která by měla sloužit startéru. V ideálním případě zapínejte světla, rádio, topení atd. až po nastartování motoru. Další rezervu můžete získat tak, že do osobního vozidla osadíte o stupeň naddimenzovanou baterii, která se tam vejde. Cenový rozdíl bývá jen nepatrný.

Startovací baterii celoročně zatěžuje především jízda stylem „stop and go“ nebo jízda na krátké trasy. Energetická bilance ve vozidle se pak velmi rychle zvrátí v neprospěch startovací baterie, kdy alternátor vytváří méně proudu, než vozidlo spotřebovává. K tomuto stavu často dochází již při otáčkách pod 2000 ot./min. Výsledkem jsou trvalá poškození startovací baterie v důsledku hlubokého vybití. Pokud vozidlo jezdí pravidelně na dlouhých trasách, dobíjí se také dostatečně startovací baterie.

Alternativní pomoc nabízejí promyšlená a praktická řešení příslušenství: nabíječky s funkcí udržování nabití sledují stav baterie a v případě potřeby ji dobijí. Baterie se tak udržuje stále nabitá, což opět prodlužuje její životnost.

Při provádění servisních a údržbových prací je třeba dbát na bezpečnostní opatření. Například plyny vznikající při nabíjení jsou explozivní. Během nabíjení je proto zakázáno kouřit, je třeba zamezit tvorbě jisker a už vůbec nepoužívat otevřený oheň. Bateriová kyselina je silně žíravá. Baterie musí být řádně upevněna, bateriové svorky odpovídajícím způsobem pevně dotaženy. Čistá baterie netrpí plíživými proudy, které by ji pomalu vybíjely, ani vadnými kontakty. Povrch by měl být udržován suchý a čistý. Platí to především pro připojovací póly, které by měly být promazané.

Nerozvážná demontáž startovací baterie může mít u moderních vozidel nepříjemné a drahé následky. Přerušení napájení totiž vede ke ztrátě naprogramovaných dat z paměti – deaktivuje se tak imobilizér, palubní počítač nebo autorádio. Nové naprogramování ve specializovaném servisu může vyjít až na trojnásobek ceny pořízení nové baterie. Tady pomůžou nabíječky s přemostěním napájení. Obezřetnost je nutná i při použití soukromého pomocného startovacího zdroje, neboť vadné baterie mohou poškodit jiné řídicí jednotky jako systém airbagů nebo ABS.

Ideálně by tedy to, zda je baterie vadná, měl posoudit a případnou výměnu provést odborník (automotoklub, autoservis, pobočka rychloservisu, prodejce autodílů, pneuservis atd.).

Tisková zpráva Banner Baterie ČR, s.r.o.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!