Keep cool aneb jak mluvit se zákazníkem o chladicím systému

, 7. září 2020, 12:55

Je možné, že v příštích dnech dostanete od zákazníka podobný dotaz: Mám po tomto horkém létě vyměnit vodní čerpadlo a chladicí kapalinu? V tomto článku píšeme, jak zákazníkovi odpovědět a jaké argumenty použít k vysvětlení možných rizik. Zmíníme také, proč motor chrání pouze účinný chladicí systém, a připomeneme základní postupy, které je třeba dodržovat při výměně vodního čerpadla.

Vodní čerpadla HEPU® Germany

Jak na to

Každý autoservis by si určitě přál takové zákazníky, kteří by při předání auta k opravě řekli: „Vyměňte, co je potřeba, a dejte vědět, až to bude hotovo.“ Realita je však bohužel zcela odlišná. V době neomezeného přístupu k online informacím je nalezení návodu ohledně výměny vodního čerpadla nebo údržby chladicího systému mimořádně snadné. Bohužel najít ty, který budou mít nějakou vypovídající hodnotu, je téměř zázrak.

Klient často opakuje zavedené mýty, které do značné míry nejsou pravdivé. Mnoho zákazníků navíc bagatelizuje význam chladicí kapaliny nebo čerpadla, aniž by si uvědomili, jak moc tyto součástky ovlivňují spoustu jiných dílů v autě a jak moc mohou zasáhnout klientův rozpočet, pokud nebudou včas opraveny. Úlohou mechanika není podat klientovi přednášku o dané problematice, ale předložit několik věcných argumentů, které ho osloví a přimějí, aby si uvědomil, že je nyní lepší utratit pár „drobných“, než čekat, až cena opravy naroste do závratných výšin.

1. Kdy se měnila chladicí kapalina?

Stojí za to zeptat se zákazníka, kdy naposledy měnil kapalinu v chladicím systému. Málokterý z nich bude schopen odpovědět na tuto otázku, což nám napovídá, že interval výměny nesleduje a je nutné kapalinu vyměnit. Stará kapalina neposkytuje dostatečný odvod tepla a zvyšuje riziko nákladného poškození motoru.

2. Kdy se naposledy měnilo vodní čerpadlo?

Pokud víme, kdy se měnilo vodní čerpadlo (nebo rozvody), je rozhodnutí o jeho výměně snazší: pokud to bylo o 10.000 kilometrů dříve, pak samozřejmě opětovná výměna nedává smysl. Pokud však od výměny uplynulo 100.000 km, stojí za to o takové výměně uvažovat. Bez ohledu na to, zda je čerpadlo poháněno rozvodovým nebo drážkovým řemenem, takový nájezd kvalifikuje řemen, kladky i napínák k výměně.

3. Vážený zákazníku, víte, že vystavujete motor přehřátí?

V případě chladicího systému je hlavním argumentem teplota – pokud se poškodí vodní čerpadlo a stará kapalina cirkuluje v systému, pak ani otevřený termostat (za předpokladu, že se otevře) ani ventilátor/y neochrání motor před přehřátím. A to znamená velké, ale OPRAVDU HODNĚ velké výdaje, které lze rychle vyčíslit.

Všechno je to o penězích – není dobré šetřit na nepatřičném místě – zjevná úspora několika drobných může velmi rychle vést k nákladné opravě motoru (nebo například turbodmychadla). Když o tom bude klient vědět, bude stále chtít riskovat? Doufejme, že kvůli jeho kapse a jeho milovanému autu ne. Pokud ho však nelze přesvědčit a po nějaké době se jeho auto porouchá vámi signalizovanou závadou, zákazník si bude pamatovat, že jste byl dobrým profesionálem, jehož znalosti ho od problémů mohly zachránit. A to buduje důvěru pro další návštěvy vašeho servisu. Pamatujte na „keep cool“ – jak při rozhovoru (3-4 věcné argumenty), tak v motoru (tepelná bilance motoru).

Autor článku: Witold Rogowski, HEPU® Germany

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!