Škoda Roomster a záhada elektriky

10. října 2022, 16:40

Existují případy, kdy se opravené auto v autoservisu porouchá, aniž by to mělo jakoukoli příčinnou souvislost s tím, co automechanik udělal. Není se pak co divit, že zákazník chce zpět své auto v pojízdném stavu, situace se stává trapnou a atmosféra nepříjemnou.

Jednoho dne přijela do menšího autoservisu, kde majitel byl také jediným zaměstnancem, Škoda Roomster 1.6D, jejíž majitel si chtěl nechat vyměnit brzdové destičky. Oprava to byla Škoda Roomster problém se zapalovánímtriviální, takže proběhla celkem rychle. Když však chtěl mechanik vůz vyvézt z dílny, ukázalo se, že montáž nových destiček nějakým zázračným způsobem způsobila, že motor odmítl nastartovat.

Po několika pokusech o nastartování se Škodovce vybila baterie. Mechanik připojil nabíječku a doufal, že když ji nechá několik hodin v klidu, Škoda se nějak vzpamatuje a konečně přestane zlobit.

Žádné závady

Dobití baterie však nepomohlo, Škoda nenastartovala. Automechanik tedy připojil diagnostiku, protože vůz měl nahodilou závadu, která evidentně s původní opravou neměla nic společného. Vyčtení chyb z paměti řídicí jednotky však přineslo jen málo, přesněji řečeno nic, protože se vůbec žádná chyba neukázala.

Mechanik v zoufalství vyměnil snímače polohy klikové i vačkové hřídele, což se zdálo jako nejvíce podezřelé. Bohužel ani to nepřimělo Škodu ke změně postoje k zapalování.

Pak přišlo to, co muselo přijít. Majitel vozu začal obviňovat automechanika, že mu auto rozbil. Nemělo smysl vysvětlovat, že výměna brzdových destiček nemá se zapalováním nic společného a že vše je pouze zlomyslná náhoda. Zákazník takové argumenty nechtěl slyšet a opakoval, že auto nutně potřebuje do práce.

Kolegové, pomoc!

Automechanik se rozhodl zajet pro pomoc do spřáteleného, nezávislého, ale dobře vybaveného autoservisu. Škoda byla odtažena na místo, kde se rovnou pustili do práce. Vůz opět připojili k počítači, přestože od kolegy věděli, že ten nenašel žádnou chybu. Druhý test potvrdil výsledky prvního testu, paměť řídicí jednotky byla stále čistá.

V této situaci bylo rozhodnuto odečíst skutečné hodnoty při otáčení startérem. Parametry bohužel nebylo možné načíst, protože komunikace s počítačem se přerušila při každém pokusu o nastartování motoru.

Technik připojil baterii k nabíječce, aby se při dalších pokusech zcela nevybila, a v mezidobí ještě jednou pečlivě zkontroloval kabeláž. Po důkladné kontrole požádal kolegu, aby mu pomohl provést ještě jeden test. Něco mu začalo docházet.

Zkušenosti mu napovídaly, aby připojil proudové svorky ke kabelům baterie a zkontroloval proud odebíraný startérem při startu motoru. Ukázalo se, že odběr proudu byl tak vysoký, že pokles napětí v systému narušoval komunikaci s řídicí jednotkou motoru, a proto Škoda nenastartovala.

Závada byla nalezena. Na samotném startéru byla ještě provedena diagnostika a brzy bylo jasné, kde je příčina všech problémů. Viníkem byla spínací cívka. Dále vyšlo najevo, že zákazník nedávno vyměnil startér za repasovaný, který byl velmi levný. Po výměně spínací cívky se startér začal točit rychleji a Škoda nastartovala hned na poprvé.

Startér

Úspěch to byl dokonalý, protože závada byla nejen odstraněna, ale i majitel vozu uznal, že mechanik, který brzdové destičky vyměnil, s komplikacemi nemá nic společného. Majitel Škodovky se pak dokonce částečně omluvil.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!