Trvalá deaktivace start-stop systému OCTAVIA III NEBO GOLF VI

RSz, 25 října 2016, 20:31

V tomto díle seriálu se budeme věnovat systému START-STOP, který je nyní používán pro snižování emisních limitů u koncernu Volkswagen. Pro některé majitele vozidel je však tato funkce velice nekomfortní, a tak se podíváme i na možnosti trvalé deaktivace systému START-STOP pomocí diagnostiky SuperVAG (platí pouze pro vozy Octavia III nebo Golf VII).

Na úvod něco málo z teorie
Systém START-STOP byl vyvinut z důvodu zavedení přísnějších emisních limitů, které vedou k hledání opatření snižující spotřebu paliva a výfukových emisí. Systém START-STOP při zastavení vozidla automaticky vypne motor a při rozjetí vozidla se systém automaticky spustí a řidič nemusí vozidlo znovu startovat pomocí klíče v zapalování. Opětovná aktivace systému se uskuteční po rozjezdu vozidla, pokud vozidlo jede alespoň 3km/h po dobu přibližně čtyř sekund a jsou naplněny ostatní nutné podmínky (jako napětí, okolní teplota
apod.)

Samotná funkce systému START-STOP je integrována v softwaru řídicí jednotky motoru. Nejdůležitější parametr pro aktivaci systému v silničním provozu je stav nabití akumulátoru. V několika řídicích jednotkách je vyhodnocováno, zda je možné motor v provozu vypnout a znovu ho spustit. Tento proces se nazývá predikce startovacího napětí. Na základě startovacího napětí se vyhodnocuje, zda může probíhat provoz START-STOP, popřípadě, zda nedojde k odpojení některých spotřebičů. Jedná se zejména o výhřev sedadel a zadního okna včetně výhřevu zpětných zrcátek. Tyto systémy jsou před dalším spuštěním motoru po dobu startu deaktivovány a po dobu spouštění motoru jsou mimo provoz.

Funkce a ovládání
Systém START-STOP je nabízený pro motory jak s manuální tak automatickou převodovkou. Pokud si řidič provoz systému START-STOP nepřeje, je možné ho pomocí tlačítka na palubní desce vypnout, dojde ale pouze k dočasnému vypnutí systému. Systém START-STOP se automaticky znovu zapne vždy po vytažení a opětovném zasunutí klíče do zapalování. Deaktivace systému START-STOP je signalizována přeškrtnutím symbolu připravenosti systému START-STOP na informačním displeji panelu přístrojů. Opětovným stisknutím tlačítkového spínače se provoz znovu aktivuje.

Nově použité komponenty a systémy
Při vývoji nového systému byly použity nové technologie a komponenty:
• akumulátor s technologií AGM a použitou skelnou vlákninou
• snímač neutrálu převodovky na převodové skříni
• alternátor s datovým vedením sběrnice LIN-BUS
• spouštěč s vyšší mechanickou odolností
• napěťový měnič

Trvalá deaktivace, jak na to?
Pokud si zákazník přeje START-STOP trvale deaktivovat, je možné ho vypnout pomocí nové komfortní funkce v diagnostice SuperVAG, stačí pouze stisknout tlačítko komfortní funkce deaktivace systému START-STOP.

Obr. Přehled nových funkcí k systému START-STOP.

Mimo komfortní funkce na deaktivaci/aktivaci systému existuje také přehledová funkce pro přehled a nastavení jednotlivých parametrů systému START-STOP. Pozn. tato funkce je dostupná pouze na Gateway UDS (5Q0 907 530).

Obr. Přehledová komfortní funkce přehled/nastavení jednotlivých parametrů.

NOVĚ také kódování typu baterie
Pro zmiňované modely a danou gateway je nově také možné komfortní nastavení kódování baterie po výměně. Bez této funkce se u mnohých nových aut již neobejdete. Umožňuje nastavení parametrů baterie. Například je možné zapsat výrobce, kapacitu nebo technologii včetně sériového čísla akumulátoru.

Obr. Nastavení parametrů baterie po výměně.

V příštím díle se podíváme na vybrané speciální funkce diagnostiky, jako například jak u Octavií zapnout při nastartováni motoru protočení ručiček tachometru.

 

Související články

Jak provést diagnostiku mechanického stavu motoru a bez kterých funkcí se neobejdete
Jak provést diagnostiku mechanického stavu motoru a bez kterých funkcí se neobejdete

Tento díl diagnostického seriálu se bude věnovat nejčastějším diagnostickým postupům v oblasti vznětových motorů, jako je například kontrola počátku vstřiku, kontrola stavu turbodmychadla nebo test komprese. Pomocí těchto testů je možné odhalit mechanický stav motoru a zaměřit se na konkrétní část motoru při následujících opravách. Něco málo z historie starších aut Stále se v servisních […]

Kódování řídicích jednotek v koncernu VW
Kódování řídicích jednotek v koncernu VW

Auto Kelly přináší další díl svého diagnostického seriálu, který vyšel v e-Info. Tentokrát se bude věnovat řídicím jednotkám z hlediska kódování. Ve třetím díle diagnostického seriálu se budeme věnovat řídicím jednotkám z  hlediska kódování. Pro jednoduché vysvětlení: „KÓDOVÁNÍ“ znamená nastavení/změnu určitých parametrů pro některé z funkcí řídicích jednotek a měnění konfigurace výbavy automobilu. Například nastavení […]

Měřené hodnoty a bloky hodnot
Měřené hodnoty a bloky hodnot

Auto Kelly přináší další díl svého diagnostického seriálu, který vyšel v e-Info. Tentokrát na téma: Měřené hodnoty a bloky hodnot. Každá řídicí jednotka poskytuje určité hodnoty, které je možné použít k další diagnostice. Jsou sdruženy do skupin či bloků a pojmenovány podle konkrétního výrobce. V praxi se tak můžeme setkat s názvy jako: bloky měřených hodnot, […]

Jak pomůže diagnostika
Jak pomůže diagnostika

Auto Kelly přináší diagnostický seriál, který bude pravidelně vycházet v e-Info. Seznámí Vás s vybranými tématy, představí jednoduchá řešení pro komplikované operace a rozšíří Váš pohled na využití diagnostiky a nástrojů SuperVAG. Seriál vzniká ve spolupráci se společností HR Carsoft s. r. o., což je český výrobce diagnostických nástrojů SuperVAG s dlouholetou tradicí v oblasti […]

Efektní protočení ručiček na přístrojovém panelu OCTAVIE III
Efektní protočení ručiček na přístrojovém panelu OCTAVIE III

V tomto díle technických informací Auto Kelly se podíváme na určité „specialitky“, které mohou potěšit nejednoho zákazníka. Mezi ty nejzajímavější patří například aktivace efektního protočení ručiček na přístrojovém panelu na vozech Octavia III 5E.

Základní nastavení snímače úhlu natočení volantu na modelech Škoda Octavia
Základní nastavení snímače úhlu natočení volantu na modelech Škoda Octavia

V tomto díle technických informací od Auto Kelly a SuperVAGu se podíváme na základní nastavení snímače úhlu natočení volantu. Nejdříve si vysvětlíme základní funkci snímače a následně jeho nastavení. Ukážeme si také srovnání jednotlivých generací modelů Škoda Octavia a odlišnost v nastavení. Snímač úhlu natočení volantu U koncernu Volkswagen je tento snímač označován v technické […]

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!