Motory 1.5 BlueHDI: Kde vznikají problémy s rozvody?

6. září 2024, 13:47

Motory BlueHDI, které se používají především ve vozidlech skupiny PSA (nyní Stellantis), jsou žádané již řadu let. Jedná se o vznětové motory, které splňují přísné emisní normy. Motory však mají své nevýhody, přičemž konkrétním problémem je přetržení rozvodového řetězu. Proč k tomu dochází?

foto: Peugeot

Kombinovaný rozvod motoru: inovace a problémy

Motory BlueHDI jsou vybaveny kombinovaným rozvodem motoru, v němž řemen spojuje klikovou hřídel s jednou z vačkových hřídelí, zatímco spojení mezi vačkovými hřídelemi zajišťuje řetěz. Tento typ řešení měl spojit výhody obou technologií – tichý chod řemene a trvanlivost řetězu. Jak se však ukázalo, toto řešení s sebou přináší i některé problémy.

Jedním ze závažných problémů, se kterými se potýkají majitelé vozidel vybavených motory BlueHDI, je přetržení rozvodového řetězu. Tento problém se týká především motorů vybavených řetězy o šířce 7 mm, které byly vyrobeny do konce roku 2022. K této poruše může dojít již při 60 000 km, i když nejčastěji se vyskytuje mezi 80 000-120 000 km.

Při přetržení řetězu může dojít k vážnému vnitřnímu poškození, včetně deformace napínáku, poškození hlavy válců, bloku motoru nebo spalovacího prostoru. Typickým chybovým kódem, který se v takovém případě objeví, je P0017, označující chybějící signál vačkové hřídele.

Proč může dojít k přetržení řetězu?

Příčin přetržení řetězu může být několik, ale jedním z hlavních faktorů je nedostatečná pevnost, zejména u starších modelů se 7 mm širokým řetězem. Časem se řetěz při používání postupně natahuje, což má za následek, že napínák není schopen udržet řetěz správně napnutý. V důsledku toho řetěz začne chrastit, což je první známka blížící se poruchy.

foto: Dolz

Výrobce si tento problém uvědomil a přijal opatření, aby se mu v budoucích konstrukcích vyhnul. V důsledku toho společnost PSA od ledna 2023 zavedla zesílené řetězy o šířce 8 mm, které jsou odolnější vůči přetržení. Zavedení nového, širšího řetězu si však vyžádalo také změny v konstrukci dalších součástí motoru, jako jsou vačkové hřídele a vahadla, aby byla zajištěna kompatibilita a zvýšena odolnost celého systému.

Jak se s tímto problémem vypořádat?

Problémy s rozvody u motorů BlueHDI jsou způsobeny především smíšenou konstrukcí a zpočátku nedostatečnou pevností rozvodového řetězu. Přestože nové zesílené 8mm řetězy zavedené společností PSA jistě snižují riziko poruchy, uživatelé starších motorů si musí být vědomi rizika a sledovat stav řetězu, aby se vyhnuli nákladným opravám.

Přetržení řetězu může vést k poškození celého motoru. To znamená, že řidiči by měli sledovat stav svého motoru a při prvních příznacích nebo při počtu najetých kilometrů, kdy by měl být řetěz vyměněn, se co nejdříve objednat k mechanikovi.

foto: Dolz

Vyplatí se také provést servis motoru s díly, které mohou problém zmírnit. Sady zesíleného rozvodového řetězu o průměru 7 mm nabízí například společnost Dolz (od tohoto výrobce můžete zakoupit i díly pro svůj modernizovaný motor).

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!