Společnost Cebia, která ročně provede kontrolu milionu vozidel, varuje před možnými závažnými následky dezinformace zákazníka přetočením tachometru. Budoucí majitel ojetého vozidla, který vychází ze záměrně sníženého stavu tachometru díky stočení, může mít s vozem technické problémy. Těm by se jinak vyhnul díky včasnému servisnímu zásahu. Některé podstatné komponenty vozidla totiž stárnou úměrně počtu najetých kilometrů a v určitém čase je výrobcem předepsána jejich výměna. Nákup stočeného auta se pak může novému majiteli výrazně prodražit.
„Nákupem stočeného auta člověk především ztrácí peníze, protože jeho tržní cena při skutečně najetých kilometrech by byla nižší. Cena každého ojetého vozu je stanovena nejen podle jeho výbavy a opotřebení, ale také podle najetých kilometrů, roku výroby, původu vozidla a dalších parametrů. Ztráty způsobené záměrným pozměněním těchto parametrů například u průměrné ojetiny za 150 tisíc mohou jít do desetitisíců. Navíc se však takto dezinformovanému majiteli vozu prodraží i následný servis. Často slýchám názor, že dobře udržované auto s více ujetými kilometry je lepší než neudržované s méně kilometry. Je to do jisté míry pravda, ale kvalitní údržba se především odrazí na interiéru vozidla. A pokud auto prodejce důkladně připraví k prodeji, může vypadat jako nové. Podstatné části motoru a podvozku však stárnou s najetými kilometry, a pokud je včas nevyměníte, oprava je pak často opravdu drahá,“ říká Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Pokud si například koupíte auto, které má deklarovaný nájezd 120 tisíc kilometrů a přitom ve skutečnosti má už najeto 220 tisíc kilometrů, předpokládáte, že již byl ve 160 tisících kilometrech měněn rozvodový řemen. Pokud však měněn nebyl a praskne vám, oprava stojí až 200 tisíc korun,“ dodává Pajer.
Mělo by být samozřejmostí dát ojeté auto po nákupu do servisu a nechat ho zkontrolovat. Pokud servisní pracovník ale nemá údaj o skutečném stavu najetých kilometrů, většinu hrozících závad nepozná a není určitě finančně únosné nechat preventivně vyměnit většinu rizikových dílů. Riziko technických problémů je ještě daleko důležitější u dieselových motorů, které jsou citlivější a náročnější na údržbu.
„Pokud se některé komponenty zejména u motoru během života vozidla včas nevymění nebo neprojdou plánovanou údržbou, může jejich defekt i ohrozit posádku na životě. Jedná se zejména o zmiňované rozvody motoru, kdy jejich destrukce při provozu znamená okamžitou ztrátu výkonu motoru. Pokud k ní dojde například při předjížděcím manévru, může to znamenat přímé ohrožení bezpečnosti posádky takového vozidla i jejího okolí. Některé automobilky, jako např. BMW, předepisují v určitých kilometrech kontrolu vstřikovačů naftových motorů. Pokud k ní nedojde, může se stát, že vstřikovače přestanou nárazově fungovat a motor přejde skokově do nouzového režimu. Známe jeden konkrétní případ, kdy k tomuto došlo právě při předjíždění s potřebou prudké akcelerace a k vážné havárii nedošlo jen o vlásek. Neprovedená údržba vozidla v důsledku neznalosti skutečného kilometrového nájezdu je tedy velmi zásadní záležitost,“ říká Ing. Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
„Níže uvádím několik typických komponentů, které mají limitovanou životnost a je třeba je při určitém kilometrovém nájezdu vozidla vyměnit, vč. přibližné ceny opravy, pokud nejsou včas vyměněny,“ doplňuje Zich.
Rozvodový mechanismus motoru
Životnost: 120-240 tis. km
Cena opravy: 30-250 tis.Kč
Vstřikovače motoru
Životnost: 150-250 tis. km (obvykle)
Cena opravy: 40-80 tis. Kč
Dojde-li k poruše, preventivní kontrola, čištění a seřízení obvykle cca 8-15 tis. Kč
Spojková sada
Životnost: 150-250 tis. km
Nepoškodí jiné díly, ale může znehybnit vozidlo
Komentáře