Společnost Cebia na základě četných dotazů upřesňuje informace nedávno zveřejněné v médiích. Zde se často dává připojení ČR k evropskému systému EUCARIS do přímé souvislosti s problematikou stáčení tachometrů. Český registr vozidel se propojí se systémem EUCARIS pravděpodobně do konce letošního roku, ale až po podpisu dalších dohod bude mít ČR přístup také k stavům tachometrů evidovaným v tomto systému. V každém případě však do systému EUCARIS budou mít přístup výhradně orgány statní správy a zákazník-fyzická osoba ani firma si nebude moct prověřit vozidlo ještě před tím, než si jej koupí nebo doveze do ČR.
Některé země již nyní zadávají stavy tachometrů do systému EUCARIS jako nepovinnou položku. Počet takových záznamů je určen především způsobem sběru historických stavů tachometrů, kde jsou u jednotlivých zemí, které se účastní systému EUCARIS, značné odlišnosti. V některých zemích centrální sběr dat vůbec neexistuje, v některých se zaznamenává stav tachometru pouze při změně majitele vozidla a v některých jen v případě přeshraničního prodeje.
„Česko je pokládáno za „pračku automobilů“, kde s novou identitou mizí automobily odcizené v celé Evropě. Přístup k evropskému systému EUCARIS je tedy z tohoto pohledu jistě krokem ke zlepšení situace. Tento systém však v praxi příliš nepomůže českým motoristům při výběru ojetého vozidla. Zákazník totiž nemá možnost získat informace ze systému EUCARIS v době výběru svého budoucího automobilu, tedy před jeho koupí. V momentě, když chce vozidlo zaregistrovat na odboru dopravy městského úřadu, je již majitelem vozidla a v případě zjištění závadného původu nebo historie jeho vozu mu nezbývá, než se domáhat svých práv u prodávajícího,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Administrativní kontrola vozidla v systému EUCARIS rovněž nevyřeší případy odcizených vozidel předělaných podle identifikátorů (VIN) havarovaného vozidla dovezeného ze zahraničí. Martin Pajer uvádí příklad: „Podvodník doveze nekvalitní levné vozidlo ze západní Evropy, které má však v pořádku doklady i identifikátory. V zahraničí takové vozidlo bylo řádně odhlášeno z registru, takže v rámci systému EUCARIS nebude zjištěn žádný problém. Po jeho bezproblémové registraci v ČR pak podvodník doklady a identifikátory přemístí na tuzemské odcizené vozidlo stejné značky a stejného provedení, ale perfektní kvality, které takto legalizuje a prodá. Podvodník tak docílí toho, že z levně pořízeného, většinou skoro zničeného vozidla ze zahraničí udělá v ČR perfektní ojeté vozidlo, které prodá s velkým ziskem. Takto předělané vozidlo je možné odhalit jen pomocí fyzické odborné kontroly jeho identifikátorů.“
Situaci ohledně stáčení tachometrů nezlepší ani uvažované zavedení evidence stavu najetých kilometrů při kontrolách na STK. Nedávno totiž europarlament rozhodl, že intervaly technických kontrol zůstanou ve stávající podobě. Nové vozidlo tedy absolvuje STK po 4 letech a dále pak každé 2 roky. „Nejčastější stáří ojetého vozu prodávaného v ČR je 5 let. U takového vozu by byl v případě zavedení evidence ze všech STK k dispozici jen jeden historický stav tachometru. A to je z pohledu celé historie vozidla opravdu málo a zůstává tak spoustu prostoru pro nezákonnou manipulaci se stavem tachometru,“ doplnil informace Martin Pajer.
Anonym, 2. dubna 2014, 10:00 0 0
Kontrola identifikátorů vozidla? O tom jsem ještě neslyšel. Kontrolu vin kódu jsem udělal, ale to je teda otázka, jestli to stačí. Jinak ta zpráva nezní vůbec optimisticky.
Odpověď
Kontrola VIN, 13. října 2020, 23:03 0 0
Jaký názor máte na alternativu CEBIE viz článek zde? (odkaz)
Odpověď