Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly.
Meziroční srovnání vývoje trhu ojetých vozidel
Zaměřili jsme se opět na hlavní parametry trhu s ojetými vozidly, tentokrát v meziročním srovnání prvního čtvrtletí 2013 se stejným obdobím letošního roku. Vyplývají z něj trendy a vývoj celého trhu s ojetými vozidly a měnící se preference zákazníků.
Hlavní informace:
– roste zájem zákazníků o ojeté vozy tuzemského původu
– vzrostla i průměrná cena prodaných ojetých vozidel
– preference zákazníků se posunuly směrem k mladším ojetinám
– došlo k posunu zájmu zákazníků o vozidla s udávaným nižším počtem najetých kilometrů
– zákazníci mají zájem o ojetiny v lepším stavu
– nepopulárnějšími barvami ojetých vozidel jsou modrá a šedá a podíl těchto barev se ještě zvýšil
– průměrná doba prodeje ojetého vozidla v autobazaru se zkrátila
– nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia a Fabia, ale jejich celkový podíl klesá
Původ ojetých vozidel
Dlouhodobě převládá zájem zákazníků o ojeté vozy původem z tuzemska. V meziročním srovnání však prodej ojetin s českým původem výrazně roste na úkor ojetých vozidel individuálně dovezených ze zahraničí. Zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku si pořídilo ojetinu tuzemského původu 73%, v prvních třech měsících letošního roku to bylo již 77%. Pravděpodobnou příčinou tohoto posunu je vyšší poptávka Čechů po ojetinách s prověřenou historií a jasným původem.
Nejvíce poklesly dovozy z Německa a Itálie, které jsou zároveň dlouhodobě hlavním zdrojem ojetých vozidel pro český trh. V tomto rozdělení zemí původu je ale třeba vzít v úvahu, že řada vozidel původem z jiných evropských, ale i zámořských zemí, má původ v SRN pouze zdánlivě. Vozidla jsou totiž v Německu při převozu z jiné země jen krátce zaregistrována a získají německé doklady. Registr vozidel i běžný zákazník pak pokládá takové vozidlo za provozované a koupené v Německu.
U vozidel, která byla ve sledovaném období prodána v ČR, platí, že část z nich (odhadujeme 60%) byla v minulosti dovezená do ČR ze zahraničí a část (40%) byla původně prodána a registrována v ČR jako nová vozidla.
Prodejní cena
Převažuje zájem zákazníků o levné ojeté vozy do 100 tisíc korun. Jejich podíl však v meziročním srovnání klesnul ze 42% na 39%. Na druhé straně stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 tisíc. Poptávka po dražších ojetých vozech je znát i z nárůstu průměrné ceny. Zatímco v prvním kvartálu loňského roku průměrná cena ojetiny činila 155 tisíc, letos ve stejném období byla již 187 tisíc korun.
Stáří ojetých vozidel
V prvním čtvrtletí roku 2014 byla nejčastěji prodávána ojetá vozidla 4 až 5 let stará. Podíl těchto vozidel na celkových prodejích v daném období činil 18%. Ve stejném období letošního roku podíl 4 a 5-ti letých vozidel tvořil 20%. Tento údaj koresponduje i s nárůstem průměrné ceny ojetiny a se zájmem zákazníků o dražší, zachovalejší a prověřené ojeté vozy z tuzemska.
Stav tachometru
V loňském prvním čtvrtletí stejně jako v tom letošním tvořila největší skupinu prodaných ojetin vozidla s udávaným stavem tachometru mezi 100 až 200 tisíci kilometry. Menšinu naopak tvoří vozy se stavem tachometru nad hranicí 200 tisíc kilometrů. Tento nepoměr nemůže odpovídat reálnému počtu najetých kilometrů ojetých vozidel a je dalším nepřímým důkazem, že 4 z 10 vozidel mají stočený tachometr – většinou o 100 tisíc kilometrů. U dovážených ojetých vozidel je stočeno dokonce 6 vozidel z 10.
Výsledky nasvědčují posunu zájmu zákazníků o vozidla s menším počtem najetých kilometrů. V kategorii do 100 tisíc kilometrů stoupl meziročně podíl vozidel ze 39% na 42%. Naopak vozidla s udávanými 100 až 200 tisíci kilometry tvořila letošním prvním čtvrtletí nižší podíl (45%) než vloni (49%). Vozidla s udávaným stavem tachometru nad 200 tisíc tvoří letos 13%, vloni 12%.
Rovněž průměrný udávaný stav tachometru klesl ze 123 tisíc km v loňském prvním kvartále na 119 tisíc v letošním stejném období.
Stav vozidla
Meziroční srovnání udávaných stavů vozidel při prodeji nasvědčuje zvýšenému zájmu zákazníků o ojetiny v lepším stavu. Vozy v kategorii „perfektní“ a „velmi dobrý“ tvořily v prvním čtvrtletí loňského roku 77% podíl, zatímco v prvních 3 měsících letošního roku 80%.
Je však třeba konstatovat, že prodejci z pochopitelných důvodů mají zájem přikrášlovat stav automobilu při prodeji a tajit jeho nedostatky. Například pouhé 1% vozidel prodávaných v kategorii „havarovaný“ evidentně neodpovídá skutečnému stavu prodávaných ojetin. Často v inzerci používaný pojem „nehavarované“ tak v praxi spíš znamená „havarované, ale opravené tak, že to nepoznáte“.
Nejoblíbenější barvy
Nepopulárnějšími barvami ojetých vozidel byly letos stejně jako vloni modrá a šedá. V letošním prvním čtvrtletí tyto 2 barvy dominovaly s podílem 34% ještě víc než vloni, kde jejich podíl činil 32%. Celosvětově je nejoblíbenější barvou bílá, jejíž obliba již delší dobu roste i u nás.
Doba prodeje
Délka prodeje, tedy doba od příjmu vozidla na sklad prodejce do jeho prodeje zákazníkovi, je podstatným parametrem například pro autobazar, ale je i tržním indikátorem ukazujícím míru zájmu zákazníků o ojetá vozidla. Průměrná doba prodeje se od prvního čtvrtletí 2013 zkrátila z 81 dní na 74. Z podrobnějšího rozdělení prodejní doby do intervalů lze vysledovat zvýšení podílu vozidel prodaných do 30 dní. Zatímco v prvním kvartálu tento podíl činil 56%, letos ve stejném období činil již 58%. Naopak klesl podíl ojetých vozidel, jejichž prodej trvá déle než 91 dní, a to z 26% na 21%.
Nejprodávanější modely
Podíl vozů značky Škoda na celkových prodejích ojetých vozidel je dlouhodobě s přehledem nejvyšší, ale jejich podíl se stále snižuje. Navíc je při srovnání prvního čtvrtletí 2013 a 2014 patrné výrazné snížení tržního podílu Škoda Fabia a mírný růst podílu Škoda Octavia. Stejně tak Golf vystřídal ve vedení prodejů značky Volkswagen Passat. Za povšimnutí stojí i výrazné zvýšení prodejů Hyundai i30.
Anonym, 25. dubna 2014, 10:33 0 0
Na to už jsem přišel před 6 lety, když jsem si pořídil auto z "německa". Přitom šlo o dovoz z itálie, který byl v německu jen 3 měsíce, než jsem ho koupil. byla to největší chyba, na tom auto se snad porouchalo všechno, co mohlo. S každou další opravou jsem doufal, že už je to poslední. Po roce a půl, když mi odešla řídící jednotka, byla to poslední kapka a auto šlo na náhradní díly, dost nových jsem tam za ten rok totiž nechal pořídit sám...do dovozu už nikdy nejdu, protože kupovat auto, kterém nic nevím se nikdy nevyplatí.
Odpověď