Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly.
Hlavní informace
- V letošním prvním pololetí bylo prodáno jen 68 % vozidel s českým původem. Nejvíce pak stouply dovozy ojetin z Německa, a to o 4 procentní body
- Podle aktuálního měření za poslední půlrok stoupla průměrná cena ojetiny na 218 tisíc korun a značně stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 tisíc korun
- 33% prodaných vozidel tvoří auta do 5 let stáří, 34 % auta stará 6 až 9 let a 33 % auta starší
- Průměrný udávaný stav tachometru byl v první polovině letošního roku 146 tisíc km
- Prodejci ojetých vozidel letos definovali stav prodávaných vozidel jako lepší než vloni
- Nejoblíbenějšími barvami ojetých vozidel v ČR byly v prvním pololetí modrá a šedá, u nových vozů bílá
- Průměrná doba prodeje ojetého vozidla v autobazaru se zkrátila na 61 den
- V průběhu prvního pololetí došlo po dlouhém období kontinuálního růstu k poklesu podílu Škody Octavia, která však stále s přehledem vede
Původ ojetých vozidel
Ve druhém čtvrtletí pokračoval trend růstu počtu individuálně dovážených ojetých vozidel, která začal počátkem tohoto roku. Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) registrace dovážených ojetých osobních automobilů letos vzrostly o 23%, a nadále pokračuje i růst podílu vozidel starších 10 let, který činí již 46%.
Tento nárůst může být důsledkem nedostatku kvalitních ojetých vozidel na trhu v ČR, která se z ČR vyvážejí. Dalším vlivem by mohla být legislativní úprava, která od Nového roku znemožňuje auto při prodeji pouze odhlásit z registru a až po prodeji přihlásit na nového majitele. Vzhledem k tomu, že si nyní prodejce musí na dobu prodeje auto zaregistrovat na sebe, dočasně tím mohou stoupnout počty registrací aut, která by jinak „stála na place“ bez registrace. Bazary však povinnou registraci často také řeší komisními prodeji.
V letošním prvním pololetí stále výrazně převažovala vozidla s českým původem, ale jejich podíl činil jen 68% vozidel. Nejvíce pak stouply dovozy ojetin z Německa, a to o 4 procentní body.
Prodejní cena
Čeští zákazníci mají největší zájem o ojeté vozy s cenou do 100 tisíc korun, ale podíl těchto vozidel na prodejích stále výrazně klesá. V meziročním srovnání klesl jejich podíl o 5 procentních bodů. Naopak opět značně stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 tisíc, a to o 7 procentních bodů.Podle aktuálního měření za poslední půlrok stoupla průměrná cena ojetiny na 218 tisíc korun.
Stáří ojetých vozidel
Letos lze rozdělit segmenty ojetin podle stáří téměř přesně na třetiny: 33% jsou auta do 5 let, 34% auta stará 6 až 9 let a 33% auta starší. V minulých letech se prodávalo více mladších vozidel a méně ze segmentu těch nejstarších. Od počátku roku pokračuje trendu poklesu podílu „mladších“ prodávaných ojetých vozidel starých do 5 let. Zatímco vloni v období ledna až června činil podíl ojetin do 5 let stáří 39%, letos ve stejném období byl jejich podíl jen 33%. Evidentně v důsledku růstu počtu vozidel dovážených k nám ze zahraničí, která jsou převážně starší 10 let, roste podíl vozidel staršího roku výroby. Vloni tvořily 10-ti leté a starší vozy 31%, letos již 33%.
Podíl prodaných vozidel s udávaným stavem tachometru do 100 tisíc km meziročně klesl z 36 na 34%. Rovněž klesl podíl vozidel se stavem tachometru od 100 do 200 tisíc km, a to o 2 procentní body. Naopak o 4 procentní body vzrostl podíl aut, u nichž prodejce udává vyšší stav tachometru (nad 200 tisíc km).
Tato změna může být důsledkem skutečnosti, že prodejci častěji udávají reálný, tedy vyšší stav tachometru a méně klamou zákazníky stáčením tachometru. Částečně ale může být i důsledkem dovozu starých ojetých vozidel, kdy téměř polovina z nich je starší 10 let.
Průměrný udávaný stav tachometru byl v první polovině letošního roku 146 tisíc km.
Stav vozidel
Prodejci ojetých vozidel letos definovali v inzerci stav prodávaných vozidel jako lepší než vloni. Vyplývá to z analýzy kategorií stavů, které prodejci definují v inzerci při prodeji. Podíl vozů v kategorii „perfektní“ a „velmi dobrý“ byl v prvních 6 měsících loňského roku 83%, zatímco letos 81%.
Nejoblíbenější barvy
Nejoblíbenějšími barvami ojetých vozidel v ČR byly v prvním pololetí modrá a šedá. Stále však roste podíl bílých ojetých vozů, což odpovídá celoevropskému trendu u nových vozidel. Zatímco v prvním pololetí loňského roku bylo bílých 12% prodaných ojetých vozidel, letos to bylo již 15%.
Také podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) dominuje u nově registrovaných vozidel bílá barva:
- Bílá 29 %
- Šedá 18 %
- Modrá 14 %
- Červená 13 %
- Černá 11 %
Doba prodeje
Při meziročním srovnání je patrné další výrazné zkrácení doby prodeje. Vloni trval prodej ojetého vozidla průměrně 81 den a letos jen 61 den.
Průměrná doba inzerce vozidla je přes 30 dní, ale tento údaj je zkreslen tím, že prodejci často opakovaně zadávají inzerát na stejné vozidlo. U prodejců ojetých vozidel, kteří využívají systém Cebia REPORT jako podporu prodeje, se zkracuje doba prodeje průměrně o 10 dní. Systém certifikátů Cebia REPORT je využíván především na inzertním portálu Sauto.cz, kde je aktuálně téměř 4.500 vozů s tímto certifikátem.
Letos se v období ledna až března zvýšil podíl ojetin prodaných do 30 dní z 58% na 63%.
Nejprodávanější modely
V průběhu prvního pololetí došlo po dlouhém období kontinuálního růstu k poklesu podílu Škody Octavia. Podíl tohoto nejprodávanějšího modelu ojetých vozidel, který v prvním letošním kvartálu vzrostl dokonce na 13,1%, činil ke konci druhého kvartálu jen 9,8%. Pokles může být způsoben sezónním výkyvem, statistickou odchylkou na sledovaném vzorku ojetých vozidel nebo změnou v trendu zájmu zákazníků.
Druhý nejprodávanější model – Škoda Fabia, pokračoval v mírném růstu svého podílu na trhu ojetin a dosáhl 8%. Vysoké podíly na prodejích ojetin si trvale drží značky VW a Ford.
Komentáře