Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly.
Hlavní informace
– V letošním prvním kvartálu bylo prodáno jen 72% vozidel s českým původem, protože rostoucí poptávka po ojetých vozidlech byla částečně saturována individuálními dovozy
– Vlivem oslabení koruny se zvýšily ceny ojetých vozidel, které jsou dováženy ze zahraničí, a tím vzrostla průměrná cena ojetiny z loňských 205 tisíc korun na letošních 210 tisíc korun
– V důsledku růstu počtu vozidel dovážených k nám ze zahraničí, které jsou převážně starší 10 let, roste podíl vozidel staršího roku výroby
– Průměrný udávaný stav tachometru byl letos v období leden až březen 140 tisíc km
– Prodejci ojetých vozidel letos definovali stav prodávaných vozidel jako lepší než vloni
– Nejoblíbenější barvou ojetých vozidel v prvním čtvrtletí v ČR byla šedá
– Průměrná doba prodeje ojetého vozidla v autobazaru se zkrátila na 64 dny
– Nejpopulárnějším modelem mezi ojetými vozidly je se stále větším náskokem Škoda Octavia
Typické ojeté letos prodané ojeté vozidlo
Škoda Octavia
Motorizace: 1,9 TDI
Původ: ČR
Stav vozidla: perfektní, nehavarované
Rok výroby: 2010
Barva: šedá
Udávaný stav tachometru: 140.000 km (reálně 250.000 km)
Cena: 210.000 Kč
Doba prodeje: 64 dny
Původ ojetých vozidel
Nastal zásadní obrat dlouhodobého trendu poklesu podílu individuálně dovážených ojetých vozidel. Zatímco v roce 2014 došlo k poklesu dovážených ojetin o 4,5% a naopak rostl podíl ojetin s tuzemským původem, v letošním prvním čtvrtletí podíl dovozů výrazně vzrostl. Podle údajů Svazu dovozců automobilů registrace dovážených ojetých osobních automobilů letos vzrostly o 24,3%. Nejvíce se dovážejí v zahraničí prodané vozy Škoda s podílem kolem 20%, následuje Volkswagen se 17% a Ford s podílem 12%. Na dalších místech jsou francouzské Peugeot a Citroën. Tento aktuální a možná jen dočasný nárůst může být důsledkem nedostatku kvalitních ojetých vozidel na trhu v ČR. Mimo jiné v důsledku oslabování koruny se kvalitní mladší ojetiny vyvážejí z ČR a ze zahraničí se pak dovážejí často stará a hodně ojetá auta, která jsou v zahraničí levná. Podle údajů Svazu dovozců automobilů činí podíl vozidel starších 10 let již 44,5%. V letošním prvním kvartálu bylo prodáno jen 72% vozidel s českým původem, protože rostoucí poptávka po ojetých vozidlech byla částečně saturována individuálními dovozy.
Prodejní cena
Dlouhodobě převládá zájem zákazníků o ojetá vozidla s cenou do 100 tisíc korun. Podíl těchto vozidel na prodejích však stále klesá – při srovnání s prvním čtvrtletím roku 2014 klesl jejich podíl o 5 procentních bodů. Naopak opět stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 tisíc, a to o 3 procentní body. Vlivem oslabení koruny se zvýšily i ceny ojetých vozidel, které jsou dováženy ze zahraničí. Tím rovněž vzrostla průměrná cena ojetiny z loňských 205 tisíc korun na letošních 210 tisíc korun.
Stáří ojetých vozidel
Nastala změna v dlouhodobém trendu růstu podílu prodávaných ojetých vozidel starých 4 až 6 let. Evidentně v důsledku růstu počtu vozidel dovážených k nám ze zahraničí, které jsou převážně starší 10 let, roste podíl vozidel staršího roku výroby. Zatímco vloni v období ledna až března činil podíl ojetin do 5 let stáří 42%, letos ve stejném období byl jejich podíl jen 31%. Výrazně vzrostl i podíl vozidel starších 12 let, a to ze 14% na 18%.
Stav kilometrů na tachometru
Oproti prvnímu čtvrtletí roku 2014 letos došlo ke změně v udávaných stavech tachometru při prodeji. Při meziročním srovnání udalo o 7 procent méně prodejců stav tachometru do 200 tisíc kilometrů. Vloni činil podíl vozidel s údajným stavem tachometru do 200 tisíc km 87%, zatímco letos 80%. Tato změna může být důsledkem toho, že prodejci již přeci jen častěji udávají reálný, tedy vyšší stav tachometru a méně klamou zákazníky stáčením tachometru. Průměrný udávaný stav tachometru byl letos v období leden až březen 140 tisíc km.
Stav vozidla
Prodejci ojetých vozidel letos definovali v inzerci stav prodávaných vozidel jako lepší než vloni. Vyplývá to z analýzy kategorií stavů, které prodejci definují v inzerci při prodeji. Podíl vozů v kategorii „perfektní“ a „velmi dobrý“ byl v prvních 3 měsících loňského roku 80%, zatímco letos 82%.
Nejoblíbenější barvy
Nejoblíbenější barvou ojetých vozidel v ČR byla v prvním čtvrtletí šedá. Stále však roste podíl bílých ojetých vozů, což odpovídá celoevropskému trendu. Zatímco v prvním kvartálu loňského roku bylo bílých 12% prodaných ojetých vozidel, letos to bylo již 15%. TOP 5 nejoblíbenějších barev nových aut v Evropě podle PPG Industries v roce 2014:
Bílá 25%
Černá 15%
Šedá 14%
Přírodní barvy 12%
Stříbrná 11%
Doba prodeje
Při meziročním srovnání je patrné další výrazné zkrácení doby prodeje, které bylo možno sledovat již v minulých čtvrtletích. Vloni trval prodej ojetého vozidla průměrně 74 dní a letos ve stejném období jen 64 dní. U prodejců ojetých vozidel, kteří využívají systém Cebia REPORT jako podporu prodeje, se zkracuje doba prodeje průměrně o 9 dní. Letos se v období ledna až března zvýšil podíl ojetin prodaných do 30 dní z 58% na 63%.
Nejprodávanější modely
Nejpopulárnějším modelem mezi ojetými vozidly je se stále větším náskokem Škoda Octavia. Její náskok před druhým nejprodávanějším modelem – Škoda Fabia se ještě zvýšil a její podíl na trhu činí již 13,1%. Z grafu lze vysledovat i meziroční zvýšení prodejů VW Golf. Dále rostou podíly modelů značky Hyundai, nejvíce i30, který má podíl již 2,9%. Za povšimnutí stojí i zdvojnásobení podílu Kia Ceed z 0,7% na 1,4%.
Komentáře