Závažnost a následky nehod seniorů jdou ruku v ruce s výběrem vozu

, 10. srpna 2016, 14:23

Senioři umírají za volantem častěji než mladí nezkušení řidiči, vliv má i výběr vozu s nedostatečnou bezpečnostní výbavou.

Pro mladé a začínající řidiče je při výběru auta jedním z důležitých faktorů vzhled a výbava. Auto prostě musí být „cool“ a plné elektroniky. Naopak senioři hledají auta co nejjednodušší na ovládání, bez technických vymožeností, kterým nerozumí, a pokud možno co nejpraktičtější. Absence dnes už prakticky standardních bezpečnostních prvků ale může zhoršit následky případné dopravní nehody.

Senioři za volantem potřebují více času na vyřešení náročnějších situací. Volí pomalejší tempo jízdy, vše si důkladně promýšlejí. Pokud se však dostanou do stresové situace, kdy je nutno reagovat svižněji, mohou opomenout provést důležitý řidičský úkon, třeba dát směrové znamení. „I to je jeden z důvodů, proč starší lidé při výběru auta nehledí na výkon ani nejnovější technické vymoženosti, které by je mohly rozptylovat, ale raději sáhnou po autě takzvaně bez výbavy,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. To dokládají i statistiky prodejů AAA AUTO za uplynulý rok a půl, kde u seniorů vedou hatchbacky od Škodovky s manuální převodovkou a maloobjemovým benzínovým motorem. Ten volí více jak 70% starších řidičů.

Nejprodávanější modely aut v AAA AUTO u řidičů starších 65 let

Například ABS je již od roku 2004 povinnou součástí každého nově vyrobeného auta. Airbagy se také staly prakticky nedílnou součástí valné většiny aut, ale například stabilizační systém ESP stále běžnou součástí výbavy není. „I když senioři nejčastěji kupují vozy do 10 let stáří, tak stabilizačním systémem je vybaveno pouze necelých 30% z nich,“ upozorňuje Topolová a za pravdu jí dává i Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti: „Absence kvalitní audiosoustavy, navigace a podobných prvků bezpečnost rozhodně neohrozí, ale chybějící prvky pasivní i aktivní bezpečnosti zvyšují riziko vážných následků při případné dopravní nehodě.“ V době, kdy je možné koupit kvalitně vybavené auto i na úvěr, je zbytečné na bezpečnostní výbavě šetřit.

Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. „Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 65 let vystaveny dvakrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí a s narůstajícím věkem toto riziko významně narůstá,“ doplňuje Roman Budský. Pro srovnání v roce 2014 se osoby starší 65 let podílely na celkovém počtu obětí nehod v EU 25 procenty, zatímco mladí do 25 let z jedné pětiny.
 

Tisková zpráva AAA Auto

Související články

Průměrná cena inzerované české ojetiny v červenci klesla o 6,5 tisíce korun
Průměrná cena inzerované české ojetiny v červenci klesla o 6,5 tisíce korun

Zatímco průměrná cena ojetých automobilů od začátku letošního roku každý měsíc stoupala, červencové statistiky přinesly zákazníkům ojetin příjemnou zprávu. Oproti průměrné červnové ceně 186.186 Kč za ojetý automobil klesla cena v sedmém měsíci roku 2016 o 6,5 tisíce korun, a to na 179.604 Kč. Uprostřed motoristické sezóny je patrné, že o ojetiny je na českém […]

Mladé řidičky vybírají vozy podle barvy a praktičnosti, kluci s čerstvým řidičákem chtějí výkon
Mladé řidičky vybírají vozy podle barvy a praktičnosti, kluci s čerstvým řidičákem chtějí výkon

Pro většinu z nás je řidičský průkaz po dosažení plnoletosti to hlavní, co řešíme. Není ale divu, že mladí pak z tohoto nadšení patří do nejrizikovější skupiny nehodovosti. Pro dívky do 25 let je zásadní barva vozu a jeho praktičnost, chlapci více řeší výkon motoru a auto berou jako věc prestiže. Dle statistik největšího prodejce […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!