Má být belgické řešení proti stáčení tachometrů vzorem pro ČR?

22. září 2016, 13:43

V Belgii se podařilo omezit stáčení kilometrů a jejich řešení bývá často dáváno za vzor pro Českou republiku. Vyřešili však jen samotné stáčení tím, že všechny firmy činné v oblasti automobilového průmyslu povinně zapisují stavy tachometru. Ze zákona je pak poskytují belgické neziskové společnosti Car-Pass. Bez dokumentu Car-Pass nelze v Belgii prodat ojeté auto. Tímto způsobem však lze vyřešit jen problém stáčení, nikoli zatajených havárií, omlazování aut falšováním roku výroby, vytváření falešné servisní historie nebo tajení skrytých technických závad. Navíc u nás panuje mýtus, že Car-Pass je poskytován zdarma, což není pravda.

„I naše společnost resp. náš systém AUTOTRACER je často srovnáván s Car-Passem a je nám dáván za příklad. Belgický Car-Pass má proti nám přitom zásadní výhodu, že jako nezisková společnost je dotován státem a má ze zákona zajištěn přísun informací o stavech tachometru z celého belgického trhu. Car-Pass získává data od necelých 1.200 firem, což jsou převážně autoservisy a stanice technické kontroly. Pro srovnání Cebia má smluvně zajištěn přenos dat od 2.358 firem z ČR, SR a dalších evropských zemí, které jsme si museli v průběhu řady let smluvně zajistit pomocí obchodních nástrojů. Car-Pass má datové zdroje výhradě od belgických firem, nemá žádná data ze zahraničí a belgické zákazníky před koupí dovážených aut bez známé historie výslovně varuje,“ srovnává Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

My shromažďujeme kromě stavů tachometru také záznamy o poškození, o servisních úkonech, identifikátorech, fotodokumentaci, ověřujeme skutečný rok výroby, evidenci leasingu a odcizení a další položky. Zjistili jsme, že se Belgičané potýkají stejně jako my s chybně zadanými údaji v místech jejich vzniku, tedy většinou v servisech a STK. Jsme někdy kritizováni, že za prověření chceme peníze a že by mělo být zdarma. Prověření u belgické neziskové, tedy státem dotované organizace přitom stojí 7,10 eur,“ doplňuje Martin Pajer.

Výsledkem současného českého řešení je, že v ČR lze prověřovat nejen vývoj stavu tachometru, ale komplexní informace z historie většiny ojetin českého původu. Podle výzkumů společnosti Cebia zajímají bohužel české zákazníky hlavně stavy tachometru a ostatní rizika moc neřeší, resp. nevěnují jim dostatečnou pozornost. Toto je důsledek časté medializace stáčení, které částečně odvádí pozornost od dalších často i závažnějších rizik spojených s koupí ojetého vozu.

Související články

Dvě třetiny lidí mylně hledají ve VIN kódu rok výroby vozidla
Dvě třetiny lidí mylně hledají ve VIN kódu rok výroby vozidla

Nakupujte v týdnu od 29.8. do 4.9.2016 těsnění a motorové díly Elring a Kolbenschmidt za polovinu + něco navíc z garážovky: Momentové nástavce, univerzální sorbent. Podrobnosti, zajímavosti a další informace ke stažení ve formátu PDF – ZDE.

Cebia SUMMARY 2/2016
Cebia SUMMARY 2/2016

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Hlavní informace Společnost Cebia provedla pravidelnou kvartální analýzu vývoje trhu ojetých vozidel, tentokrát v meziročním srovnání prvního pololetí 2016 se stejným obdobím loňského roku. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodaných a prověřovaných ojetých vozidel a byly doplněny z veřejně dostupných zdrojů. […]

Cebia SUMMARY 3/2016
Cebia SUMMARY 3/2016

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Hlavní informace Společnost Cebia provedla pravidelnou kvartální analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za období prvních 3 čtvrtletí 2016. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodaných a prověřovaných ojetých vozidel a byly doplněny z veřejně dostupných zdrojů. Letos se podle údajů Svazu dovozců […]

Téměř polovina zákazníků po cele Evropě zjistí do roka po koupi ojetiny problém
Téměř polovina zákazníků po cele Evropě zjistí do roka po koupi ojetiny problém

Nákup ojetého vozidla je riziková akce nejen pro zákazníky v ČR. Potvrdila to rozsáhlá studie evropského trhu s ojetými vozidly, kterou nechala vypracovat Evropská komise na velkém vzorku spotřebitelů i prodejců ojetin v celé Evropě. Zaměřila se na prodejní praktiky a jejich soulad se současnou legislativou a na informovanost zákazníků při nákupu a jejich následné […]

Téměř polovina ojetin se prodá v Praze a okolí
Téměř polovina ojetin se prodá v Praze a okolí

V Praze se prodá 26 procent ojetých vozidel, ve Středočeském kraji pak dalších 21 procent ze všech ojetých vozidel prodaných v ČR. Dalšími významnějšími centry prodeje ojetin jsou hlavní krajská města, především Brno a Ostrava. Vyplývá to z analýzy, kterou provedla společnost Cebia na vzorku ojetých vozidel prodaných za prvních 10 měsíců letošního roku. „Dominantní […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!