Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) zveřejnila 18. září odhalení, které může zatřást celým mezinárodním automobilovým trhem. Jeden z největších světových producentů automobilů falšoval výsledky emisních testů, aby jeho motory mohly do prodeje. Mluví se o nejméně 11 milionech vozů prodaných po celém světě.
Diesel musí kouřit…
Toto známé rčení je již delší čas úspěšně vyvraceno výrobci aut. Přesvědčovali nás, že současné motory už nejsou tak škodlivé pro životní prostředí jako předchozí generace. Bohužel vše ukazuje na to, že automobilová technika neudělala až takový pokrok, jak nám bylo tvrzeno. Motory 2.0 TDI, které ve skupině VW nahradily populární 1.9 TDI, od začátku dělaly koncernu problémy. Jejich poruchovost tak není jediným problémem VW. Vlastně se ukázalo, že motory nejsou schopny splnit velmi přísné ekologické normy, které platí na několika kontinentech.
Americké úřady se rozhodly blíže prozkoumat motor 2.0 TDI typu EA 189, který Volkswagen reklamoval jako "Clean Diesel". Ukázalo se, že software řídící jednotky byl naprogramován tak, aby během emisní kontroly motor produkoval mnohonásobně menší emise než během normálního provozu. Jak je to možné? Věc je jednodušší než se zdá. Výrobci vozidel dokonale znají všechny procedury měření, spojené s měřením emisí. Stačilo pak připravit motor na situaci, aby za přesně daných podmínek změnil charakteristiku své práce (např. během jízdy ustálenou rychlostí daným rychlostním stupněm). Při normálním provozu motor produkuje až čtyřicet krát více oxidů dusíku než během testu a také mnohonásobně vyšší množství dalších škodlivin.
Práva spotřebitele v USA
Podezření na manipulace při měření emisí se nad výrobci aut vznášelo již několik let. Není náhodou, že právě americká agentura odhalila prvního a pravděpodobně ne jediného viníka. Velikost národního hospodářství velkých evropských zemí mnohdy stojí právě na automobilovém průmyslu. Aférou Volkswagenu utrpí určitě celé německé hospodářství, protože VW je obrovský zaměstnavatel a plátce daní. Státu, který v rámci Evropské unie rozdává karty, by nepřišlo dvakrát vhod zveřejnění aféry jedné z největších společností v zemi. Američané jsou o mnoho více nasměrováni na ochranu spotřebitele, o čemž se již nejednou přesvědčili také výrobci aut. Například tehdy, když byli donuceni k bezplatnému odstranění poruch aut, prodávaných v USA. Stejné vady automobilů prodávaných v Evropě se však nikdy nedočkaly svolávací kampaně na opravu.
Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí prokázala podvod u 482.000 vozidel. Koncern Volkswagen však přiznal, že problém se týká okolo 11 miliónů aut prodávaných po celém světě. Nejde pouze o vozy značky Volkswagen a Audi, ale také Škoda a Seat.
Co bude s Volkswagenem dál?
Na aféru brzy zareagovala burza. Kurz akcií Volkswagen Group spadl o více než 22 procent. Firmě hrozí pokuta ve výši téměř 18 miliard dolarů a to jen na americkém trhu. K tomu je nutné připočítat sumy, které pravděpodobně VW hrozí z prohraných civilních soudů s naštvanými zákazníky. Finanční ztráty jsou pouze jedna část následků aféry. Firma může zažít opravdovou ztrátu image, protože nabízela své vozy jako vysoce ekologické, čímž klamala své zákazníky.
Mnoho indícií jednak ukazuje na to, že aféra se nebude týkat pouze VW Group. Existuje velká pravděpodobnost, že také jiné koncerny se dopouštěly podobných praktik. Vědecká obec již delší čas tvrdí, že emisní normy předepisované mezinárodními institucemi je nereálné dosáhnout za běžného provozu. Speciálně u vysokotlakých motorů. Morálním dilema je ovšem otázka, kdo postupuje hůře. Jestli jsou to výrobci vozidel, kteří podvádějí, aby splnily přísné normy nebo skupina byrokratů, zavádějící emisní normy, které nelze dodržet.
Všechno nasvědčuje tomu, že aféra Volkswagenu je pouze vrcholek ledovce. V nejbližší době se pravděpodobně z médií dozvíme mnoho nových, zajímavých informací.
Komentáře