Bosch naučí auta, jak se mají přizpůsobovat situaci

17. března 2017, 16:38

Bosch vytváří mozek pro automobily budoucnosti s automatizovaným řízením. Na mezinárodní konferenci Bosch ConnectedWorld 2017 v Berlíně představil dodavatel technologií a služeb palubní počítač pro vozidla s automatizovaným řízením. Díky umělé inteligenci (Al) může počítač využít metody strojového učení.

Očekává se, že Al palubní počítač bude navádět automobily s automatickým řízením i v případě složitých dopravních situací, nebo při situacích, které jsou pro vozidlo nové. „Učíme auto, jakým způsobem se má samo pohybovat v silničním provozu,“ řekl Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Bosch na mezinárodní odborné konferenci o internetu věcí. Automobily již využívají senzory Bosch ke sledování svého okolí. Při využití umělé inteligence budou rovněž umět interpretovat údaje, díky kterým bude možné předvídat chování ostatních účastníků silničního provozu. „Automatizované řízení znamená větší bezpečnost na silnicích a umělá inteligence je klíčem k tomu, aby se to mohlo splnit. Přivádíme na svět chytré automobily,“ pokračuje generální ředitel firmy Bosch. Při realizaci hlavního palubního počítače plánuje Bosch přizvat ke spolupráci americkou technologickou firmu Nvidia. Nvidia dodá společnosti Bosch čip k uložení algoritmů, vytvořený pomocí metody strojového učení. Zahájení výroby Al palubního počítače se očekává nejpozději počátkem příštího desetiletí.

Automobily bez řidičů by měly být v příštím desetiletí součástí každodenního života
Palubní počítač Bosch dokáže rozpoznat chodce nebo cyklisty. Kromě této schopnosti, známé jako rozpoznávání objektů, usnadňuje umělá inteligence automobilům také vyhodnocování situací. Například automobily se zapnutými směrovkami s větší pravděpodobností změní jízdní pruh, než ty, které je zapnuté nemají. Díky tomu automobily s automatickým řízením s Al rozpoznají a vyhodnotí složitou dopravní situaci, například to, že blížící se vozidlo hodlá zatočit, a této informaci tedy přizpůsobí své vlastní řízení. Vše, co se počítač naučil během jízdy, si uloží do své umělé neuronové sítě. Odborníci posoudí tyto znalosti v laboratoři z hlediska přesnosti. Poté, co proběhnou další testování na silnici, bude možné pomocí aktualizace přenést strukturu uměle vytvořených znalostí do libovolného počtu dalších Al palubních počítačů. „Naším přáním je, aby bylo automatizované řízení možné v každé situaci. Již v příštím desetiletí se automobily bez řidičů stanou součástí každodenního života. Bosch v automatizovaném řízení postupuje kupředu na všech technologických frontách. Naším cílem je rovněž převzít vedoucí úlohu v oblasti umělé inteligence,“ řekl Denner. A pokračuje tvrzením, že umělá inteligence nebude hrát klíčovou roli pouze na poli mobility, ale i v dalších oblastech podnikání společnosti Bosch. „Za pouhých deset let bude prakticky nemožné představit si výrobek Bosch, jehož by se nějakým způsobem netýkala umělá inteligence. Buď bude jejich součástí, nebo budou s její pomocí vytvořeny.“ Na začátku tohoto roku společnost oznámila založení Střediska pro umělou inteligenci. Do rozšíření odborných znalostí v této oblasti investuje Bosch přibližně 300 milionů eur.

Bezpečné sdílení dat a vlastnictví přes internet
Ve svém úvodním projevu na konferenci Bosch ConnectedWorld 2017 před zhruba 2.700 účastníky vyjmenoval Denner další inovativní technologie, které pro Bosch otevírají nové oblasti podnikání. Kromě umělé inteligence a cloudu je jednou z těchto oblastí technologie “blockchain”. Ta umožňuje spotřebitelům bezpečné online sdílení dat bez zapojení třetí strany. Uživatelé tak budou moci uzavírat online dohody a smlouvy a provádět bezpečné platby, přičemž tato technologie zajišťuje anonymitu dat. Blockchain je založena na určitém typu decentralizované databáze, která distribuuje do ní zadané informace přes tisíce počítačů. Tím je znemožněno falšování dat a spotřebitelé jsou méně závislí na jednom jediném výpočetním středisku.

Bosch a TÜV spoluprací v boji proti podvodům s tachometry
Denner živě demonstroval ve spolupráci s německým úřadem pro certifikaci TÜV Rheinland jedno opravdu praktické využití blockchainu. Díky němu by mělo být možné skoncovat s rozšířenou praxí podvodů s tachometry. Jen v samotném Německu způsobují zfalšované stavy na tachometrech vozidel škody asi za šest miliard eur. Cílem je bojovat s touto podvodnou praktikou pomocí digitálního deníku najetých kilometrů, který bude distribuován přes více počítačů. Automobily tak budou do těchto počítačů prostřednictvím jednoduchého konektoru pravidelně odesílat údaje o svých najetých kilometrech. Pomocí aplikace ve smartphonu budou mít majitelé automobilů kdykoliv možnost si tyto údaje ověřit a porovnat je s údaji na displeji vozidla. Pokud budou chtít svoje auto prodat, budou mít k dispozici certifikát s osvědčením správnosti údajů o ujetých kilometrech. Tento certifikát je rovněž možné sdílet přes internet; například na online platformě pro prodej vozidel.

Bosch propojuje automobily s autoopravnami
Umělá inteligence, cloud a blockchains – jak mohou tato řešení s inteligentní připojenou technologií Bosch změnit náš každodenní život? Denner odpovídá na tuto otázku příkladem: řekněme, že vzduchem letí kámen a zasáhne boční okénko vozidla. Autoopravna obdrží přes cloud automatickou informaci a může se tak na potřebné opravy připravit. Připojená logistika a připojené vysokozdvižné vozíky znamenají, že je náhradní díl připravený a čeká na příjezd svého zákazníka. Po nasazení brýlí s rozšířenou realitou, které zobrazují pokyny, může mechanik vykonat svou práci mnohem snadněji a rychleji. Pro řidiče to představuje výhodu, protože mají své auto zpět k dispozici a mohou odjet už po krátkém čekání, aniž by bylo nutné se vracet a vyzvedávat ho až druhý den a zabývat se tak pro toto mezidobí nákladným náhradním řešením.

Související články

Softwarová platforma Bosch umožňuje využití celé řady uživatelských služeb
Softwarová platforma Bosch umožňuje využití celé řady uživatelských služeb

Jsme na úsvitu éry propojených automobilů. Počínaje březnem 2018 bude automatický nouzový systém volání eCall povinný v celé EU. To znamená, že každý nový automobil bude již od počátku propojeným automobilem.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!