Vážení čtenáři portálu MotoFocus, SKF Vás v pravidelné měsíční komunikaci informuje o novinkách a dalších zajímavostech týkajících se automobilních náhradních dílů SKF. Cílem je přinášet Vám aktuální a relevantní technické informace, díky kterým můžete zlepšovat svoje znalosti a konkurenceschopnost.
V tomto vydání se zaměříme na některé nejčastější poruchy na napínacích a vodících kladkách rozvodového a plochého řemene.
Napínací kladka rozvodového řemene – poškozená zadní deska kladky, pohyblivý ukazatel narážel na doraz
Nejčastěji jde o důsledek nesprávného postupu při montáži. Obvykle mechanik kladku při seřizování přepne, řemen je příliš napnutý a kladka neustále pracuje v přetížení a naráží na horní doraz. V případě, kdy je otlak na spodním dorazu, je řemen naopak příliš volný. Pokud je na dorazu viditelný jeden výrazný zásek, mohlo k tomu dojít zablokováním jiného komponentu v systému.
Zadní deska kladky je ohnutá
Toto poškození vychází z předchozího případu. Jde již o extrémním poškození, které ale není výjimečné. Dalšími příčinami tohoto typu poškození jsou: montáž nebyla provedena na motoru v pokojové teplotě; aretační zobáček na zadní desce kladky nebyl správně usazen na své místo v bloku motoru.
Šroub nebo svorník kladky se zlomil
Příčinou tohoto poškození je obvykle příliš přetížený systém, nebo došlo k zablokování některé z dalších součástí systému (např. vačky). Dalším důvodem může být poškozený závit v bloku motoru, který je nejčastěji důsledkem špatného utahovacího momentu (buď na svorníku nebo na samotné kladce). Toto poškození obvykle vede k celkovému zničení celého systému a poškození motoru.
Napínací kladka plochého řemene vydřela rameno napínáku
Jedná se buď o poškození způsobené nesouosostí řemene, nebo bylo uchycení hydraulického napínáku k bloku motoru namontováno obráceně. Je nutné dbát na správnou pozici o-kroužku na druhém upevňovacím šroubu.
Při posuzování a diagnostic poruch na motorových systémech nikdy neuvažujte o jediné součásti jako příčině poruchy. Vždy se jedná o složitý propojený systém, a tak musíte prověřit i všechny související díly pro jejich monžné poškození. Obecně ale platí, že nejčastější příčinou poruchy motorových systémů je nesouosost kladek nebo špatně napnutý řemen.
Komentáře