Chodci jsou nejvíce zranitelnými účastníky silničního provozu. V roce 2014 zemřelo jen na německých silnicích 523 chodců, což představuje 15,5 procenta všech úmrtí na silnicích v Německu. Bosch provádí výzkum v oblasti účinnějších asistenčních systémů řízení pro ochranu chodců a realizuje cíl, kterým je řízení bez zranění a nehod.
V novém výzkumném areálu společnosti v Renningenu u Stuttgartu mají výzkumníci blízko ke zdokonalení systému, který pomáhá řidičům brzdit a provést úhybný manévr, pokud hrozí střet s chodcem. Pokud pro zabránění kolize s chodcem, který se náhle objeví před přední částí vozidla, nestačí jen brzdit, asistent okamžitě vypočítá vyhýbací manévr. Jakmile řidič zahájí úhybný manévr, systém iniciuje podporu manévru řízení. „Podle našich studií, za předpokladu, že řidič reaguje alespoň půl sekundy před potenciální kolizí, může systém pomoci vyhnout se kolizi v 58% případů,“ říká vedoucí projektu Dr. Lutz Bürkle, který pracuje v podnikovém výzkumu a pokrokovém inženýrství. Bosch plánuje zahájit výrobu systému v roce 2018.
Technologie vidí jednu sekundu do budoucnosti
Pro testování technologie postavil Bürkle a jeho interdisciplinární tým výzkumné vozidlo. Jeho centrální součástí je stereo video kamera Bosch, podobná té, která se již používá ve vyráběných modelech. Kamera, umístěná za předním sklem u zpětného zrcátka, poskytuje 3D obraz prostoru přední části vozidla a detekuje jak chodce a protijedoucí vozidla, tak i překážky na silnici před vozidlem. Počítač v kufru výzkumného vozidla analyzuje informace. Pokud se v zorném poli stereo video kamery náhle objeví chodec, systém vypočítá pravděpodobnost srážky a dráhu tak, aby ke kolizi nedošlo. To vše se probíhá bleskově – více než desetkrát za sekundu. Správná interpretace obrazů z kamery a konkrétní jízdní situace je velmi složitá.„Pro naplánovaní nové nejpřesnější možné trajektorie, musíme například předvídat, kde bude pravděpodobně chodec za vteřinu,“ vysvětluje Bürkle. Vývoj těchto algoritmů je týmovou prací. V tomto procesu je důležitá expertíza mnohostranného softwaru Bosch, který společnost dále rozvíjí.
Klíčové kompetence pro automatizované řízení
Svou prací na analýzách obrazů kamery výzkumníci Bosch výrazně přispívají k rozvoji automatického řízení. Od roku 2020 se očekává, že dálniční pilot Bosch umožní vysoce automatizované řízení po dálnici bez nutnosti neustálého dohledu řidiče. Základem je přesný obraz okolí vozidla vytvářený různými senzory. Bosch spoléhá na své radarové senzory se středním a dlouhým dosahem, na svou stereo video kameru, a na své odborné znalosti zpracování obrazu. Hlavním cílem společnosti Bosch při vývoji automatizovaného řízení je větší bezpečnost na silnicích. Každý rok zemře na celém světě při dopravních nehodách podle odhadů 1,3 milionu lidí. V 90% případů jsou způsobeny lidskou chybou. V obtížných nebo matoucích dopravních situacích může správná podpora zachránit lidské životy.
Konečným cílem je automatizované řízení. Do té doby Bosch uvede na trh celou řadu užitečných asistenčních systémů. Analýza obrazu a schopnost počítat nové dráhy mohou být také použity v asistenčním systému, který navádí vozidla ve stísněných prostorách. Především ve městech jsou silnice často ucpané zaparkovanými auty po obou stranách. A pokud navíc vedle paralelně zaparkuje dodávka, aby vyložila zboží, může být místa opravdu minimum. Obrazy ze stereo videokamery pak mohou poskytnout důležité informace. Počítač provede analýzu a asistent ovládá posilovač řízení tak, aby auto projelo bez nehody, i když je k dispozici málo prostoru. „Tyto příklady ukazují, jak Bosch využívá senzory, software a odborné znalosti v oblasti zpracování obrazu pro bezpečnější mobilitu,“ říká Dr. Michael Bolle, vedoucí podnikového výzkumu a pokročilého inženýrství firmy Bosch.
Síť spojující průmysl a akademii
Nouzový brzdový asistent, podpora vyhýbacích manévrů řízení v oblasti ochrany chodců, stejně jako asistenční systém pro stísněné prostory jsou vyvíjeny jako součást veřejně financovaného projektu UR:BAN. UR:BAN sdružuje 31 partnerů z oblasti automobilového průmyslu, dodavatelů, elektroniky, komunikací a softwarového průmyslu, stejně jako univerzity, výzkumné ústavy a města. Cílem tohoto partnerství je vytvořit asistenci řízení a systémy řízení dopravy pro městské prostředí. Finanční podpora projektu je poskytována prostřednictvím německého spolkového ministerstva hospodářství a energetiky. Bosch ví, že úzká spolupráce mezi podniky a akademickým světem podporuje inovace, a proto spolupracuje s téměř 250 univerzitami a výzkumnými ústavy po celém světě.
Komentáře