Stabilizační tyč je součástí zavěšení a spojuje zavěšení kol na nápravě s karoserií. Mnoho automobilů je vybaveno stabilizační tyčí na přední nápravě a některé také na zadní nápravě. Stabilizační tyče se instalují do osobních automobilů již mnoho desetiletí a do současnosti zůstaly prakticky beze změny. I když to konstrukčně není složitá součástka, může její poškození cestujícím notně znepříjemnit cestování.
Tyč stabilizátoru (nebo jen stabilizátor) je pro mnoho motoristů málo známou součástkou, i když tento díl hraje v zajištění bezpečné a pohodlné cesty významnou roli.
Důvod je jednoduchý: Bez stabilizační tyče by se vozidlo mohlo v zatáčce převrátit a jízdní komfort by se významně snížil i při jízdě rovně. Dokonce i podezřelé zvuky (klepání) ze zavěšení lze zpravidla přičíst poruše v oblasti stabilizátoru.
Porucha nebo poškození stabilizační tyče patří většinou mezi levnější opravy. Je to způsobeno relativně nízkými náklady na materiál a jednoduchou instalací.
Ale pozor: Pokud je stabilizační tyč poškozená, nemělo by se vozidlem jezdit. Poškození zvyšuje riziko zkroucení karoserie, může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a jeho převrácení.
KONSTRUKCE A FUNKCE
Stabilizační systém se skládá i z dalších součástek, např. tyčky stabilizátoru a ložiska stabilizátoru.
Stabilizátor je většinou namontován na pomocném rámu a je uložený v gumových ložiskách (pouzdrech). Tyčky stabilizátoru spojují stabilizátor se vzpěrami zavěšení nebo alternativně s příčnými rameny. Speciální kulové čepy na tyčkách stabilizátoru zajišťují potřebnou volnost pohybu, aby stabilizátor mohl vykonávat svou práci bezchybně.
Když se jedno kolo vychýlí, torze ve stabilizátoru zajistí, že i druhé kolo zareaguje podobně. Tím se zabrání nadměrnému zkroucení (bočnímu náklonu) karoserie v zatáčkách. Pokud se obě kola vychýlí současně, stabilizační tyč se neaktivuje.
PŘÍZNAKY POŠKOZENÍ
V případě poruchy nebo poškození systému se při jízdě přes nerovnosti nebo výmoly často ozývají ze zavěšení hlasité zvuky – klepání. Ty jsou většinou způsobeny opotřebovanými ložisky nebo vadnými kulovými čepy na tyčkách stabilizátoru.
V případě opotřebovaných ložisek vzniká mezi ložiskem a stabilizační tyčí nechtěná vůle a stabilizační tyč začne v ložiscích při pohybu drnčet.
Často používaný typ stabilizátoru má kulové čepy, které jsou chráněny před stříkající vodou a vnějšími vlivy gumovou manžetou. Ty jsou také naplněny tukem, aby byl jejich pohyb co nejhladší. Stává se, že se gumové manžety nebo související těsnění poškodí.
To umožní vniknutí vody a způsobí nepřirozeně vysoké opotřebení. Důsledek: přílišná vůle v kloubu, což vede k výše uvedeným zvukům.
Při výměně tyčky stabilizátoru je třeba vždy zajistit, aby byl při instalaci aplikován správný točivý moment. Jinak by mohlo dojít k poškození kulového čepu, předčasnému opotřebení nebo dokonce odlomení.
Spolehněte se také na stabilizační tyče febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment náhradních dílů pro osobní automobily najdete na: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka febi je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Více informací je k dispozici na adrese: www.bilsteingroup.com.
Pod značkou febi najdete kompletní sortiment dílů řízení a zavěšení v té nejvyšší kvalitě, kterou značka potvrzuje tříletou zárukou výrobce. Abyste si na cestě životem zajistili bezpečí a pohodlí, je důležité mít spolehlivého partnera, který rozumí tomu, jaká cesta vás čeká, a povede vás s jistotou a přehledem.
Společnost febi vám nabízí jen tu nejlepší kvalitu – provede vás životními zvraty, ať už vás zavedou kamkoli. Důvěřujte dílům řízení a zavěšení febi! Přesvědčte se!
Komentáře