Společnost Cebia upozorňuje, že podle německého automobilového klubu ADAC má v Německu 30 procent ojetých vozidel stočený tachometr. Celková škoda způsobená běžným motoristům při pořízení ojetého auta se tak ročně odhaduje na 6 miliard eur (téměř 164 miliardy korun).
Lidé se domnívají, že stáčení tachometrů je ryze českým fenoménem a dovážejí si neprověřená ojetá vozidla z Německa. Navíc si často neprověří nejen historii, ale ani původ vozidla a spoléhají na tvrzení dovozce. V ČR jsou pak často legalizovaná odcizená a předělaná vozidla z celé Evropy.
V této reportáži je mimo jiné ukázáno, jak jednoduše a rychle manipulace s tachometrem probíhá. Umožňuje ji nedostatečně chráněný software některých výrobců a volně dostupné programové vybavení, kterým je možné stav tachometru upravit a ihned tak zvýšit cenu ojetého vozidla. „Jednoduchost stočení tachometru a okamžité zvýšení prodejní ceny je prostě neodolatelnou motivací pro mnohé prodejce ojetých vozů jak u nás, tak v Německu, ale určitě i jinde ve světě,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Stáčení tachometrů je v Německu trestným činem. „Přesto se ukazuje, že je i v Německu velkým problémem a samotné legislativní opatření ho nevyřeší. V praxi je totiž velmi obtížné stočení dokázat konkrétní osobě, obzvlášť pokud chybí servisní záznamy k vozidlu nebo jsou rovněž zfalšovány. U nás nelegální manipulace s tachometrem není trestným činem a jedinou možností, jak se vyhnout stočenému vozidlu, je prověření jeho historie. Třeba pomocí našeho systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz,“ doplnil Martin Pajer.
Základem kvalitního prověřování vozidel je široká datová základna s informacemi z historie vozidel jak z ČR, tak ze zahraničí. Datová základna Cebia, sloužící jako zdroj pro všechny její systémy, se za posledních 5 let pětinásobně zvýšila až na současnou více než půl miliardu záznamů. Cebia tak disponuje technickými údaji minimálně k 525.000.000 VIN. 80% dat pochází z ČR, z toho 60% poskytují autorizované servisy, 20% bazary, zbytek ostatní firmy působící v automobilovém průmyslu. 20% dat pak plyne ze zahraničí.
Komentáře