Od začátku roku 2015 už přední český dodavatel autodílů pro aftermarket APM Automotive nepatří německé společnosti Ernst Markmiller GmbH, ale je společně se sesterskou firmou Stahlgruber CZ součástí nového holdingu CZAIAH.
Na otázky, které tato změna vyvolala, odpovídá jednatel CZAIAH a jednatel a ředitel obchodu APM Automotive s.r.o. ing. SVATOPLUK KREJSA:
Jak tedy nyní vypadá vaše nová vlastnická struktura?
Náš dosavadní stoprocentní vlastník Ernst Markmiller GmbH z německého Deggendorfu vytvořil společně s rovněž německým koncernem Stahlgruber Beteiligunggesellschaft GmbH nový subjekt CZ Automobile Independent Aftermarket Holding GmbH (CZAIAH). Tento holding je nyní majitelem dvou českých společností APM Automotive a Stahlgruber CZ.
Dojde tímto krokem k zániku samostatné značky APM Automotive a začlenění pod jednotnou hlavičku Stahlgruber?
V žádném případě ne. APM Automotive nebylo koupeno koncernem Stahlgruber jako dříve Autocora a Autobenex. Tento koncern je pouze mírně majoritním podílníkem vlastnického holdingu CZAIAH. APM Automotive i Stahlgruber CZ i nadále budou na českém aftermarketovém trhu působit odděleně pod svojí dosavadní obchodní značkou. Obě firmy si zachovaly i své samostatné vedení, nicméně zcela pochopitelně se aktuálně nastavují synergické procesy pro maximální obchodní efektivitu.
Zůstáváte tedy dál v čele APM Automotive nebo změna vlastníka přinese i personální rošády na nejvyšší úrovni? A kdo stojí v čele holdingu CZAIAH?
Jednatelé holdingu CZAIAH jsme dva – já a Mirco Grübel a oba zároveň zůstáváme v této roli i u svých ´členských´ firem – já u APM Automotive a Mirco u Stahlgruber CZ.
Český aftermarket postupně začal dávat najevo nervozitu z toho, že se o propojení APM Automotive a Stahlgruber šíří různé ´zaručené´ zprávy a nikdo v předchozích letech neřekl oficiálně nic konkrétního. Neuškodilo to pozici APM Automotive na trhu?
Po celou dobu jednání jsme vnímali, že v branži koluje celá řada domněnek, dohadů, polopravd a fám. Jednání tvořila celý komplex jednotlivých oblastí a nebylo možné komentovat dílčí situace nebo dávat nějaká nekompletní prohlášení. Žádnou zásadní komplikaci jsme nezaznamenali ani ve vztahu k našim dodavatelům či zákazníkům. U některých dodavatelů sice nová situace přináší drobné změny, ale ve většině případů to znamená vylepšení dodavatelských podmínek a rozšíření dodavatelského portfolia.
A proč jednání o vzniku holdingu trvala podle některých hlasů neobvykle dlouho?
Aby si právníci na obou stranách zasloužili své honoráře … Takto to zlehčuji, ale nebyl to jednoduchý proces a vše muselo být pečlivě a do všech detailů připraveno. Neumím posoudit, zda to trvalo podle někoho dlouho, ale v souvislosti s konečným výsledkem to byla určitě doba přiměřená…
Nepřišly během jednání negativní reakce od zákazníků, kteří mohli získat obavu ze zániku značky APM Automotive?
Nebyl důvod, neboť ani v nejmenším tato jednání neměla vliv na naše standardní obchodní fungování. O tom nejlépe svědčí loňský rekordní roční obrat v historii firmy. Mezi některými našimi zákazníky se sice začala objevovat lehká nervozita z časů budoucích, ale ta se projevovala spíše častějšími otázkami na to ´jak to bude dál´, než vlivem na probíhající obchody. Důkazem je, že stejně jako v předchozích letech nám opět o poznání více zákazníků přibylo než ubylo.
Změnily se pod novým vlastníkem plány firmy do budoucna?
Změna, která nyní nastala, je zatím nejzásadnější ve více než dvacetileté historii naší společnosti. Jsem přesvědčený, že je to změna pozitivní a můžeme díky ní vyslat na aftermarketový trh jasný signál – jsme zásluhou vytvořeného zázemí ještě stabilnější a obchodně daleko silnější ´hráč´. To se projeví i ve zvyšování kvality našich prodejů a služeb. S tím úzce souvisí naše sebevědomé obchodní plány pro rok 2015 i roky následující. Je potřeba využít všech možností, které nám ´nová éra´ přináší.
Jak to konkrétně poznají zákazníci?
Naši zákazníci to budou zaznamenávat v pozitivních úpravách cenotvorby, sortimentu, dostupnosti zboží či jeho dodávek. Leccos zlepšujícího se již do praxe zavedlo, řada dalších věcí bude následovat. Koordinace činností se navenek vždy promítne jako výhoda pro naše zákazníky. Stále se budeme držet našeho motta: Váš dodavatel autodílů!
A co zaměstnanci APM Automotive, mají se bát o svá pracovní místa?
Ne. Koordinace některých činností v rámci holdingu přinese na řadě pracovních pozic určité změny, ale ty budou mít čistě pracovní charakter a nebudou vyvolávat proces snižování stavů. Mohu ze svého postu zodpovědně prohlásit, že žádné propouštění se nechystá a dobří a kvalitní pracovníci, kterých je v naší firmě drtivá většina, se o práci bát nemusejí.
Jak nyní vidíte vývoj trhu náhradních dílů v České republice?
Jednoduše – stále více se bude prosazovat kvalita dodavatelů oproti jejich kvantitě. I náš malý český trh kopíruje trend těch velkých směrem k posílení pozic nevysokého počtu hlavních lídrů na úkor malých. Ti menší stále hůře konkurují prodejními, marketingovými a logistickými možnostmi špičce v branži a logicky jsou touto ´velkou´ konkurencí vytlačeni nebo pohlceni. Stále tvrdší konkurence těch velkých mezi sebou bude do budoucna nahrávat zákazníkům. A proto do budoucna očekávám stále širší nabídku zboží, zvýšení obrátkovosti a zrychlení jeho cesty od výrobce ke konečnému spotřebiteli. V celosvětovém, celoevropském i českém měřítku.
Myslíte si tedy, že zvyšující se obrátkovost zboží je důsledkem jeho snižující se kvality?
Takto to nelze říci. Nacházíme se v době, kdy se téměř všechno zboží stává rychloobrátkovým se zaměřením na rychlou spotřebu. Týká se to i automobilového průmyslu a výjimkou tak nejsou ani náhradní díly. A je jedno, zda jsou to ´značkové´ nebo naše originální z aftermarketové produkce. V drtivé většině je totiž rozdíl pouze v použití raznice s logem automobilky a s tím související ceně, ale materiál, výrobní postup, výsledná kvalita a velice často i výrobce je zcela shodný.
Můžeme čekat vstup dalších hráčů na český trh s náhradními díly a další akvizice?
Aktuálně jsou u nás karty poměrně jasně rozdány. Lídry by měla být dvě silná seskupení Auto Kelly/Elit a APM/Stahlgruber CZ, své místo si zde našla česká odnož polského Intercarsu a uvidíme, co přinese nedávná změna vlastnictví Trostu. Akvizice menších distributorů spíše regionálního charakteru probíhaly, probíhají a probíhat budou. A vstup někoho dalšího silného ze zahraničí? Pokud nějaké signály mám, tak si je v tuto chvíli nechám pro sebe a pokud žádné signály nemám, tak také…
Anonym, 3. února 2015, 22:43 3 0
Tyhle majitelské rošády pro řadového zákazníka nic neznamenají. To si jen pan Krejsa pěkně blemcá na kravatu. Ale sluší mu to, to zase jo. Já jsem s APM skončil už víc jak před rokem. Nejsou schopni dodržet produktovou nabídku a místo toho nabízí zboží pochybného původu zato s velmi pěkným příběhem. O reklamacích nemluvím. Zoufalec, kterého firma zaměstnává jako reklamačního technika se mne na cáru papíru pokusil přesvědčit o tom, že po třiceti letech praxe neumím vyměnit obyčejné kolové ložisko. Ušetřili pár stovek, asi panu inženýrovi na kravatu. Ztratili zákazníka. Kapičku v oceánu, vím. Ale je to jediný způsob jak se bránit. Miroslav P.
Odpověď
Anonym, 4. února 2015, 16:02 1 0
To co tady předvádí velkoobchody s autodíly je pozoruhodné.
Není problém zničit ty malé reg.prodejce,když vědí jaký je jejich rabat a potom to dát i s dárkem do servisu.V lékarnách je to korupce,v našem oboru pozornost.Když tady píšete jak udělají revoluci v oboru.To asi Němci čumí jaký jsme tady magoři,že to nemají ani doma.Saša
Odpověď
Anonym, 4. února 2015, 16:53 0 0
Když to tak čtu, ani by tady nemuseli být.Jejich sortiment zboží
je na každém eshopu.Kde je prodáváno za jiné ceny.Na co
tady jsme. A jenom takový dotek s těma privátníma značkami,že jsou stejné kvality. Jak a které, chtělo by to protřít zrak.IVAN
Odpověď
Anonym, 5. února 2015, 18:47 0 0
Jo, benex s corou měli fungovat taky oddělene :)
Odpověď
Anonym, 5. února 2015, 18:49 1 0
S reklamacemi je to špatné celkově všude. Z nás zákazníků dělají voly. Dělám jen sám na sebe a beru u několika dodavatelů za stovky tisíc kč ročně. To pro ty MEGA společnosti ale není žádný zákazník a podle toho se i chovají. Nejhorší je to, že kvalita náhradních dílů celkově jde od deseti k pěti. To co jsem reklamoval za poslední rok, jsem nereklamoval za deset let zpět. Čínu ani levné díly nekupuju, přesto se to sype na hromadu.
Odpověď
Anonym, 13. února 2015, 20:00 1 0
no co se reklamací týče, tak nejlíp se mi jednalo s Corou (co se mi doneslo, tak technik už odešel), Elit+Kelly jak kdy, ale nejlepší byli reklamace z Benexu, tam se mi občas zdálo že tam musej něco hulit ve velkým :) nebo že jsem já totální blbec
Odpověď