Napínání ve směru nebo proti směru hodinových ručiček? To je otázka!

16. března 2015, 13:19

V konstrukci moderních vznětových motorů je napnutí rozvodového řemenu regulováno pomocí dynamických napínáků. Zajišťují kompenzaci napnutí řemenu a trvale snižují jeho vibrace. Vzhledem k tomu, že jsou vybaveny vnitřními pružinami (vestavěnými) a mechanismus předepnutí využívá excentrickou montáž napínáku, je možné zajistit regulaci napnutí jak po směru, tak také proti směru hodinových ručiček.

Ve většině napínáků je směr otáčení vyznačen šipkou. Pokud tomu tak není, je nutné nahlédnout do příručky výrobce. Toto je velmi důležité, protože pokud otočíte napínák v nesprávném směru, budou sice jeho značky souhlasit, ale řemen nebude správně napnut (kladka bude na špatném místě). Nesprávné umístění napínací kladky způsobí změnu polohy řemenu a má vliv na úhel opásání kladek a řetězových kol v systému.

Abychom vám prezentovali možnou změnu směrů regulace, ukážeme si to na napínáku používaném v motorech TDI ze skupiny VW a na jejich protějšku, kterým jsou motory HDI od PSA.

Motory TDI od skupiny VW
Napínání řemenu provedené nastavením kladky (obj. č. SNR GT357.13) ve špatném směru (proti směru hodinových ruček) sice srovná značku otočení s referenční značkou, ale nenapne správně řemen, protože excentrický držák nebude ve správné poloze. 

Pro správné napnutí řemenu je nutné otáčet držákem napínáku ve směru hodinových ručiček, použít dvojitý hákový klíč s nosem a přidržovat matici klíčem. Dále je nutné zajistit, aby polohovací rameno napínáku bylo správně umístěno na skříni motoru.

Napínák se pohybuje ve směru řemenu. Měl by se nastavovat tak dlouho, až bude značka regulace umístěna proti referenčnímu bodu.

Když je dosaženo správné polohy, měla by být matice zajištění napínáku utažena utahovacím momentem 20 Nm. 

Motory HDI ze skupiny PSA
Podobně jako motory TDI, mají také motory HDI dynamický napínák (obj. č. SNR GT359.24). Zde je ale třeba otáčet excentrickým držákem (pomocí šestihranného klíče) proti směru hodinových ručiček, dokud se šipka na tělese napínáku nesrovná s otvorem (bod 1). Pokud se otáčí ve směru hodinových ručiček, bude sice referenčních bod srovnán, ale napnutí řemenu nebude správné. Tento případ je totožný s motorem TDI, ale směr regulace se liší. Pokud je vše v pořádku, je nutné utáhnout šroub napínací kladky (bod 2) utahovacím momentem 25 Nm.

Abych to shrnuli. Vždy je nutné dávat pozor na správný směr otáčení, protože to má zásadní význam, pokud má systém správně fungovat.

Související články

Rozvody motoru D4-D, funkčnost tkví v detailech …
Rozvody motoru D4-D, funkčnost tkví v detailech …

V průběhu letošních 14. trhů firmy Inter Cars firma NTN-SNR prezentovala, ne zcela bez příčiny, rozvody hodně populárního motoru D4-D, který je používán mnoho let např. v automobilech Toyota Avensis, Corolla, RAV 4. Proč? Zdá se, že systém je velmi jednoduchý na instalaci a není třeba složitých a komplexních aretačních sad. Stačí aretační kolík řemenice […]

Problémy s asistenčními systémy automobilů po výměně ložiska kola
Problémy s asistenčními systémy automobilů po výměně ložiska kola

Výměna ložiska kola je v servisech dosti častý servisní úkon. Podvozek (a tím i ložiska kol) má bezprostřední vliv na bezpečnost jízdy. Z tohoto důvodu je velmi důležité, aby všechny činnosti spojené s jeho opravami prováděl kvalifikovaný personál v souladu s technologickými postupy výrobce, s použitím dílů odpovídající vysoké kvality. Neprofesionálně provedená výměna ložiska kola […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 17. března 2015, 23:12 0 0

Díky Bohu a firmě NTN-SNR! Konečně v tom mám jasno a vím na jakou stranu se který koncern točí. Poslední dobou jsem z toho byl vyloženě špatnej. Ještě si počkám, jestli tady někdo vysvětlí ten VW megaprůser s řetězovýma rozvodama benzinových motorů. Nebo spíš majitelům, kteří si ty auta koupili a po pár letech a pár tisících kilometrech mají nad rozmláceným motorem od přeskočených rozvodů oči pro pláč...

Odpověď

Anonym, 7. června 2015, 17:02 0 0

No já si stěžoval a dostal nový polomotor. Ale chodil jsem vždy do autorizáku a měl všechna razítka a mobilitu. Auto rok po záruce 110tkm. Rozhodne mne nevzali v prvním servisu ale šlo to nakonec.
Byly to písty na 1,8 (+šály, kroužky, rozvody, pumpy,..) já platil 13t. oni 75t.
Po oprave 1a, spotřeba oleje nula.

Odpověď