V rámci odborné debaty k tématu měření emisí a STK požádali zástupci Profesní komory STK o prostor v časopisu autoEXPERT, který jim jej poskytl a přinesl článek jejího předsedy Jiřího Rejmona, doplněný o krátký rozhovor. My jej nyní také zveřejňujeme.
O emisích aut se hodně diskutuje nejen z pohledu zelené Evropy, ale i skutečné potřeby zlepšit stav ovzduší na naší planetě. Přísné emisní limity dělají vrásky automobilkám, a ty se tak snaží přejít na systémy, které by plnily tyto limity. V nedávné minulosti se však ukázalo, že některá vozidla v provozu vypouští mnohem větší množství škodlivých látek než při testech v laboratorním prostředí.
Na samotný proces měření emisí v rámci pravidelné technické prohlídky však celosvětová kauza manipulací s emisemi vliv príliš neměla. Meření emisí je stále prováděno na stacionárním pracovišti, jelikož časová, technologická i finanční náročnost meření emisí v provozu by mnohonásobně překračovala současné meze, tudíž je zatím v praxi nerealizovatelné. Úkolem technické prohlídky je totiž podle evropské směrnice co možná nejrychleji a nejlevneji bez použití demontáže posoudit technický stav vozidla.
Situace v České republice
V České republice muže stanici meření emisí provozovat jakýkoli subjekt, který splní zákonné podmínky. Pracoviště tedy nemusí být jen u stanice technické kontroly, ale může být i při autoservisu. Ještě v nedávné minulosti bylo v ČR přibližně 3.000 stanic měření emisí. Po zpřísnění podmínek měření (zavedení focení na emisích či on-line protokolu) jich však většina ukončila činnost. V současné době existuje přes 900 stanic měření emisí v celé republice. Z tohoto počtu STK provozují cca 170 stanic měření emisí. Ostatní, tedy i ty, které jsou při STK, provozují jiné subjekty, autoservisy. Počet STK je nyní v ČR přibližně 380, tedy více než 700 stanic měření emisí provozují autoservisy.
Nespokojenost s měřením emisí se promítla i do novely zákona 56/2001 Sb. v roce 2018, kdy Ministerstvo dopravy dalo za povinnost do pěti let postavit stanice měření emisí při všech stanicích technických kontrol.
Takže např. při měření emisí se zjišťuje, zda vozidlo v danou chvíli plní požadavky předpisů. Není tedy primárním úkolem zajistit kompletní diagnostiku s určením příslušné závady, od toho je pak servisní pracoviště. Navíc na pracovišti měření emisí by se přibrzdila činnost a vznikaly by zde ještě větší fronty. K frontám přispívá i to, že servisy si mohou vybrat, koho mohou změřit, SME v rámci STK musí vzít všechny druhy pohonů.
Řeč statistik
Ze statistik poskytnutých Ministerstvem dopravy za rok 2019 vyplývá, že v ČR při měření emisí nevyhoví okolo 2,2 % aut u STK a při vlastní prohlídce pak nevyhoví podmínkám zhruba desetina všech vozů. Zástupci některých autoservisů přitom tvrdí, že měření emisí při STK probíhá nekvalitně a má zásadní vliv na tvorbu emisí z dopravy.
Z níže uvedené tabulky je ale vidět, že propustnost v autoservisech je naopak mírně větší, nevyhoví 1,9 až 2 %.
Celkem je v České republice 374 STK | Počet stanic emisí | Propustnost emisí (%) |
Z toho provozují STK přímo emise | 173 | 97,8 |
Emise autoservisů nebo nezávislé u STK | 201 | 98,1 |
Emise u autoservisů nebo nezávislé mimo STK | 587 | |
Celkem stanic emisí | 961 | 98 |
Přesto je neustále nutné klást důraz na kvalitu provedených prohlídek emisních systémů a dodržování předepsaných postupů. K tomu je třeba si připomenout, že stanice měření emisí z principu své činnosti vykonává přenesenou působnost státní správy, provádí tedy kontrolu dle platných právních předpisů. Bohužel však víme, že v praxi není vždy vše tak ideální a že se činnost vyhledaly a potíraly.
Pane Rejmone, děkujeme za článek, prosím dovolte několik doplňujících …
Přejděte na další stránku.
Komentáře