Vysoce výkonné moderní motory často používají elektrická vodní čerpadla, která pomáhají chladit pohonnou jednotku a komponenty, jako jsou turbodmychadla. Přídavná vodní čerpadla umožňují přesné řízení průtoku chladicí kapaliny, což vede ke zvýšení účinnosti systému. Díky jejich schopnosti pracovat bez nastartovaného motoru účinně chrání motor i chlazené součásti před přehřátím. Jejich konstrukce, která zahrnuje elektropohony, řídicí systémy, ložiska a plasty, je však činí náchylnými k poškození v důsledku přehřátí nebo díky znečištění chladicího systému. Specialisté značky Nissens připravili průvodce popisující nejčastější závady a jejich příčiny.
Příznaky poruchy čerpadla*
- Únik chladicí kapaliny – zdrojem úniku chladicí kapaliny mohou být stará nebo přehřátá těsnění.
- Výstražné kontrolky na přístrojové desce, chyby OBD/ECU – obvykle souvisejí s nesprávným výkonem/otáčkami čerpadla nebo s údaji ze snímače chladicí kapaliny ukazujícími příliš vysokou teplotu.
- Špatně fungující ventilátory chladicího systému – ventilátory dostávají signál o vysoké teplotě chladicí kapaliny, který je nutí běžet nepřetržitě.
- Hluk – porouchané vodní čerpadlo často vydává neobvyklé zvuky, které naznačují, že nepracuje správně.
- Unikající pára – je známkou varu kapaliny, a tedy přehřátí motoru v důsledku chybějící/nedostatečné cirkulace chladicí kapaliny.
- Přehřátí motoru – jedná se o nejzávažnější poruchu, ke které může vést porouchané nebo nedostatečně pracující vodní čerpadlo.
* Upozorňujeme, že tyto příznaky nemusí nutně znamenat poruchu samotného pomocného čerpadla a mohou být způsobeny jinou závadou v chladicím systému motoru.
Časté poruchy pomocného vodního čerpadla
Porucha vnitřní rotující součástky, např. rozpad rotoru, zadřená ložiska.
Možné hlavní příčiny:
- vysoký počet ujetých kilometrů
- opotřebení
- nadměrné zatížení motoru
- nekvalitní vnitřní součásti
U některých modelů automobilů se problémy s opotřebením vodní pumpy objevují již při ujetí 100.000 km/60.000 mil.
Přehřátí elektromotoru nebo elektronických systémů případně těla čerpadla, těsnění a ucpávek.
Možná hlavní příčina:
- nesprávně utěsněný chladicí systém motoru vede k tepelnému šoku vodního čerpadla nebo vniknutí horkého kondenzátu
Umístění v motorovém prostoru může čerpadlo vystavit velkým teplotním změnám. Pokud není chladicí systém motoru těsný nebo pokud není čerpadlo řádně chráněno před teplem, kondenzací vzduchu nebo vniknutím vlhkosti, může dojít k předčasnému selhání jeho choulostivých elektronických součástí.
Čerpadlo je zablokované/zaseknuté
Možné hlavní příčiny:
- použití nesprávné chladicí kapaliny
- znečištění chladicí kapaliny
Většina chladicích kapalin schválených výrobcem nebo výrobcem vozidla obsahuje složky s mazacími a antikorozními vlastnostmi, které chrání ložiska čerpadla. Je třeba mít na paměti, že vlastnosti chladicích kapalin slábnou s časem a počtem najetých kilometrů motoru, jakož i za náročných provozních podmínek, a ještě více při smíchání s jinými látkami.
Doporučené řešení
Vodní čerpadlo a chladicí systém motoru kontrolujte pravidelně a při větších opravách podle doporučených intervalů. Nezapomeňte, že činnost čerpadla je ovlivněna mnoha dalšími faktory, jako je elektrický systém, chladicí kapalina, teplo atd. (U některých modelů vozů je možné provést kontrolu čerpadla pomocí diagnostického zařízení).
Ověřte si, zda u dané značky/modelu vozu nedochází k předčasnému selhání pomocného čerpadla, jako je tomu například u některých vozů BMW s motory N51, N52, N53, N54, N55, N63, Range Rover III/IV a Range Rover Sport, VW T4.
Vždy používejte správný typ a objem chladicí kapaliny podle doporučení výrobce vozidla.
Vždy měňte kapalinu v souladu s doporučením výrobce podle ujetých kilometrů/času.
Chladicí systém motoru proplachujte každé tři roky (u hliníkových motorů) nebo při výměně hlavních dílů, např. čerpadla, chladiče atd.
Při každé výměně čerpadla z důvodu přehřátí vyměňte také termostat.
Použijte náhradní vodní čerpadlo dobré kvality, konstrukčně vylepšené, například s kovovým oběžným kolem.
Neignorujte chyby zjištěné diagnostickým zařízením týkající se otáček vodního čerpadla, teploty chladicí kapaliny motoru nebo teploty elektronického systému.
Komentáře