Jízdy i zkoušky v autoškole by mladým řidičům měly poskytnout reálnější řidičské zkušenosti

, 8. prosince 2013, 17:54

Pouze 23% instruktorů autoškol si myslí, že mladí řidiči v Evropě po úspěšném složení řidičské zkoušky dostatečně chápou, co znamená bezpečné chování na silnici. Vyplývá to z výzkumu společnosti Goodyear a Evropské asociace autoškol (EFA). Nejméně přesvědčení, že současné testování zajistí, aby se nováčci za volantem chovali bezpečně, jsou instruktoři autoškol v České republice, z nichž s tímto tvrzením souhlasilo pouze 11%.

56% evropských instruktorů autoškol podporuje zařazení podnětů rozptylujících pozornost do výcviku, což by mělo sloužit k tomu, aby mladí řidiči byli lépe připraveni na reálné situace, které mohou při řízení nastat. Tuto myšlenku podpořilo nejvíce respondentů ve Velké Británii, kde by téměř všichni instruktoři (96%) toto opatření považovali za účinné. V České republice se kladně vyjádřilo vůbec nejméně instruktorů. Pro byl jen přibližně každý třetí dotazovaný (36%).

Současně se 56% evropských instruktorů domnívá, že by také zkoušky v autoškolách měly zahrnovat více „reálných“ situací, jako je jízda, kdy řidiče rozptylují různé podněty, nouzové brzdění či neočekávaný manévr, aby mladí začátečníci byli dostatečně připraveni na skutečné řidičské prostředí.

Učitelé v autoškolách také poukazují na skutečnost, že současné testy žákům neposkytují dostatečné vědomosti o tom, jak udržovat vozidlo v bezpečném stavu – pouhých 17% evropských instruktorů se domnívá, že tomu tak je. Instruktoři v České republice, Německu, Rakousku a Belgii věří nejméně, že zkoušky v jejich autoškolách dokáží mládež dostatečně poučit o údržbě bezpečného vozidla. Většina instruktorů si myslí, že prevencí této skutečnosti by mohlo být zařazení několika klíčových pokynů pro údržbu vozidla do řidičských zkoušek. 

Vyšší pokuty, postupné získávání řidičského oprávnění a kondiční výcvik vychová bezpečnější mladé řidiče
Vzhledem k postoji mladých lidí k výcviku v autoškole a široké škále faktorů, které vedou k nesprávnému chování za volantem, není divu, že si 52% instruktorů myslí, že by evropské úřady měly zavést postupné získávání řidičského oprávnění, navržené tak, aby začínající řidiči získávali řidičské zkušenosti a dovednosti postupně.  V Jižní Africe dokonce podpora postupného systému získávání řidičského oprávnění stoupá až k 80%.  

Instruktoři, kteří jsou pro postupný systém získávání řidičského oprávnění
Názory na povinné kondiční testy se rozcházejí. Pouze necelá polovina instruktorů (45%) také žádá úřady, aby zvážily zavedení povinnosti absolvovat kondiční výcvik i poté, co mladí řidiči složí zkoušky. Tímto způsobem by si měli zvýšit sebevědomí při řízení a získat řidičské zkušenosti za různých podmínek (jako např. v zimních podmínkách nebo na dálnici). Přestože se tento postup považuje za vhodný, instruktoři se shodují, že 43% nových řidičů by o kondiční výcvik po úspěšném složení zkoušek nemělo zájem.

John Lepine, předseda Evropské asociace autoškol, komentoval výsledky výzkumu těmito slovy: „Je prokázáno, že postupný systém získávání řidičského oprávnění omezuje počet smrtelných dopravních nehod mezi začínajícími řidiči. Zkušenosti na silnici nelze nijak nahradit. K zavedení povinnosti dopracovat se ke zkušenostem za volantem postupně a pod dohledem nás čeká ještě dlouhá cesta, na jejím konci jsou však bezpečnější evropské silnice.“

Michel Rzonzef, viceprezident společnosti Goodyear EMEA pro divizi osobních pneumatik, dodává: „Získání řidičského průkazu je pro mladého člověka významným krokem k nezávislosti. Aby byli mladí řidiči na celoživotní bezpečné řízení dostatečně připraveni, musí jim instruktoři, úřady i naše průmyslové odvětví co nejvíce pomoci naučit se zvládat opravdové podmínky na silnicích. Tento průzkum odhaluje, že mezi formální výukou, kterou žáci projdou před zkouškami, a zkušenostmi, které potřebují, aby se na silnici pohybovali bezpečně, stále zeje velká propast.“

Firemním závazkem společnosti Goodyear je osvěta v oblasti bezpečné jízdy. Společnost Goodyear je předním výrobcem inovativních pneumatik s pokrokovými technologiemi, které mohou motoristům pomoci jezdit bezpečně, bez ohledu na podmínky, jimž mohou být vystaveni.

Tisková zpráva Goodyear Dunlop Tires Czech s. r. o.

Související články

Podle nejnovějšího průzkumu není polovina začínajících řidičů připravena na nepříznivé počasí
Podle nejnovějšího průzkumu není polovina začínajících řidičů připravena na nepříznivé počasí

V době, kdy v Evropě začíná letošní zima, odhaluje nový průzkum společnosti Goodyear EMEA a Evropské asociace autoškol (EFA), že většina (66 %) evropských řidičů získá řidičský průkaz, aniž by rozuměla tomu, jak je důležité se připravit na nepříznivé povětrnostní podmínky. Zatímco téměř polovina polských nováčků (47%) si je vědoma, že příprava na špatné povětrnostní […]

Goodyear: Začíná projekt Společně pro bezpečnost dětí
Goodyear: Začíná projekt Společně pro bezpečnost dětí

Společně pro bezpečnost dětí je nový projekt, jehož cílem je přispět ke zvýšení bezpečného pohybu žáků ve škole i v jejím okolí. Základní školy mohou v rámci projektu získat finanční příspěvek ve výši 100 000 Kč na aktivity, které povedou ke snížení počtu úrazů ve školním prostředí anebo zdokonalení systému výchovy dětí k preventivnímu chování. […]

Čeští řidiči riskují – na letní pneumatiky jich přezuje pouze polovina
Čeští řidiči riskují – na letní pneumatiky jich přezuje pouze polovina

Jízda na zimních pneumatikách při průměrných denních teplotách nad 7°C má nepříznivý vliv na řidičův jízdní komfort a hlavně na jeho bezpečí. Podle průzkumu společnosti Goodyear Dunlop přezouvá pravidelně na letní pneumatiky pouhých 55% řidičů. Používání zimních pneumatik v letním období však negativně ovlivňuje brzdnou dráhu, hlučnost, spotřebu, ovladatelnost na mokru i opotřebení pneumatik. Průměrné […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 3. července 2016, 5:18 0 0

Nevím, jestli realita je opravdu taková. Spíše mám pocit, že instruktorům jde o peníze než nějakou pomoc studentům. Málokteré autoškoly opravdu připraví na provoz. Já si třeba tady http://www.autostudy.cz našel fakt skvělou autoškolu podle recenzí. Nevím ale, jestli by každý měl takové štěstí.

Odpověď