Čeští řidiči riskují – na letní pneumatiky jich přezuje pouze polovina

, 26. května 2014, 11:27

Jízda na zimních pneumatikách při průměrných denních teplotách nad 7°C má nepříznivý vliv na řidičův jízdní komfort a hlavně na jeho bezpečí. Podle průzkumu společnosti Goodyear Dunlop přezouvá pravidelně na letní pneumatiky pouhých 55% řidičů. Používání zimních pneumatik v letním období však negativně ovlivňuje brzdnou dráhu, hlučnost, spotřebu, ovladatelnost na mokru i opotřebení pneumatik.

Průměrné denní teploty v České republice již několik týdnů překračují hranici 7°C, při které by měl řidič přezout své zimní pneumatiky za letní, přesto není problém narazit na automobily, které jsou stále vybaveny zimními pneumatikami. Výzkum, který v minulosti provedla společnost Goodyear Dunlop, odhalil, že pravidelně na letní pneumatiky přezouvá pouhých 55% řidičů, ostatní přezouvají buď nepravidelně, nebo vůbec. Ačkoli používání zimních pneumatik v létě není zákonem zakázané, každý typ pneumatiky je vyvinutý a vyrobený pro podmínky odpovídající dané části roku, proto jízda na nesprávném obutí může mít pro řidiče neblahé následky.

„Řidiči, kteří v letním období nepoužívají letní pneumatiky, se musí připravit nejen na vyšší spotřebu, hlučnost a  rychlejší opotřebovávání, ale hlavně na delší brzdnou dráhu a horší ovladatelnost na mokru, což jsou zásadní parametry ovlivňující bezpečnost posádky automobilu i ostatních účastníků silničního provozu,“ upozorňuje Lenka Majková, Marketing Coordinator CZ/SK společnosti Goodyear Dunlop Tires, a dodává: „Zimní pneumatiky jsou navržené tak, aby zajišťovali řidičům bezpečnou jízdu v zimním období, nebo přesněji v období, kdy průměrné teploty pravidelně nepřekračují 7°C, tedy ne pouze na sněhu a ledu. Při vyšších teplotách se vyznačují sníženou funkčností ve srovnání s letními pneumatikami.“

Využívání nesprávného typu pneumatik má negativní vliv na následující parametry

Brzdná dráha
Používáním zimních pneumatik v létě se brzdná dráha prodlužuje, jelikož složení směsi zimních pneumatik je navrženo pro používání při teplotách do 7°C a v porovnání s letní směsí je měkčí.  Pokud je teplota vyšší, pneumatika se začne přehřívat a ztrácí své optimální vlastnosti. Dezén zimních pneumatik je navržený k používání nejen na suché a mokré vozovce, ale také na sněhu a ledu. Tyto podmínky však během letního období nenastávají, a proto tvar dezénu není pro letní období zcela ideální. Při brzdění na zimních pneumatikách z rychlosti 100 km/h je brzdná dráha automobilu při teplotě 20°C o 6 metrů delší než v případě použití letních pneumatik. To mimo jiné znamená, že na místě, kde by automobil na letních pneumatikách již zcela zastavil, pojede automobil na zimních pneumatikách stále rychlostí 37 km/h.

Hlučnost
Zimní pneumatiky jsou vybavené velkým množstvím mikrolamel, které v zimních podmínkách napomáhají automobilu při jízdě na sněhu a ledu. Díky těmto lamelám poskytuje zimní pneumatika více záběrových hran než pneumatika letní, což se se projevuje především při záběru a brzdění v zimních podmínkách. Zimní pneumatika je rovněž vyrobena z měkčí směsi než pneumatika letní. Během letního období však ani jedna z těchto charakteristik, které způsobují vyšší hlučnost ve srovnání s pneumatikou letní, není potřebná.

Spotřeba
Pneumatiky mají velký vliv na spotřebu pohonných hmot u automobilu. Aby automobil dosahoval co nejnižší spotřeby, musí být pneumatika nejen správně nahuštěna, ale rovněž směs pneumatiky a typ dezénu musí odpovídat příslušnému ročnímu období. Zimní pneumatiky využívají takové složení směsi, aby mohly poskytovat optimální výkony při teplotách do 7°C, takže zimní směs je měkčí než směs pneumatiky letní. Dezén pneumatiky kromě hlučnosti ovlivňuje současně také spotřebu automobilu. Více záběrových hran na zimní pneumatice zvyšuje její valivý odpor, a tím negativně působí na spotřebu pohonných hmot.

Ovládání na mokru
Letní pneumatiky se nemusí vypořádávat se sněhem a ledem, a proto je jejich dezén speciálně navržený pouze na suché nebo mokré silnice. Pro letní pneumatiky jsou specifické hluboké drážky navržené tak, aby lépe odváděly vodu. To má za následek menší pravděpodobnost výskytu aquaplaningu a celkově lepší ovladatelnost automobilu na mokru.

Opotřebení
Měkčí směs zimních pneumatik způsobuje jejich rychlejší sjíždění při pravidelné jízdě v teplotách nad 7°C. Letní směs, která je určeno do těchto teplot, zajišťuje nejen delší životnost pneumatik, ale i jejich lepší celkové vlastnosti.

Tisková zpráva Goodyear Dunlop Tires Czech s. r. o.

Související články

Evropští instruktoři autoškol tvrdí, že za špatné bezpečnostní návyky mladých řidičů mohou jejich rodiče
Evropští instruktoři autoškol tvrdí, že za špatné bezpečnostní návyky mladých řidičů mohou jejich rodiče

Ze šetření mezi instruktory autoškol, které proběhlo napříč celou Evropou, vyplývá, že mladí lidé získávají od svých rodičů špatné návyky a díky tomu pak jezdí nezodpovědně. Podle výzkumu provedeného výrobcem pneumatik společností Goodyear EMEA (oblast Evropa, Střední východ a Afrika) a Evropskou asociací autoškol předávají špatné návyky svým dětem nejčastěji rodiče v Itálii, Francii, Rakousku […]

Kampaně za bezpečí na silnicích se u mladých řidičů míjí účinkem, tvrdí instruktoři autoškol
Kampaně za bezpečí na silnicích se u mladých řidičů míjí účinkem, tvrdí instruktoři autoškol

Pouhých 31% evropských instruktorů autoškol je přesvědčeno, že kampaně zvyšující povědomí o bezpečnějším provozu na vozovkách jsou efektivní a vytvářejí bezpečněji se chovající začínající řidiče. Výsledky svého nového průzkumu zveřejnila společnost Goodyear EMEA spolu s Evropskou asociací autoškol EFA. Po celé Evropské unii investují vlády členských států každý rok značné prostředky do kampaní zaměřujících se […]

Jízdy i zkoušky v autoškole by mladým řidičům měly poskytnout reálnější řidičské zkušenosti
Jízdy i zkoušky v autoškole by mladým řidičům měly poskytnout reálnější řidičské zkušenosti

Pouze 23% instruktorů autoškol si myslí, že mladí řidiči v Evropě po úspěšném složení řidičské zkoušky dostatečně chápou, co znamená bezpečné chování na silnici. Vyplývá to z výzkumu společnosti Goodyear a Evropské asociace autoškol (EFA). Nejméně přesvědčení, že současné testování zajistí, aby se nováčci za volantem chovali bezpečně, jsou instruktoři autoškol v České republice, z […]

Češi dopadli v mezinárodním srovnání řidičské solidarity nejlépe (+video)
Češi dopadli v mezinárodním srovnání řidičské solidarity nejlépe (+video)

Řidičce, která potřebuje pomoct po defektu pneumatiky, zastaví na českých silnicích každý pátý řidič. Nedává-li žena svůj zájem o pomoc aktivně najevo, nabídne ji pomocnou ruku pouze přibližně jeden řidič ze sedmdesáti. Tyto skutečnosti odhalil mezinárodní průzkum, který provedla společnost Goodyear v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Čeští řidiči v něm dopadli ze […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!