Společnosti Ford a Jose Cuervo® spolupracují na výrobě automobilových součástí z agáve

21. července 2016, 12:01

Ford Motor Company spojuje síly se společností Jose Cuervo®. Oba partneři budou spolupracovat na vývoji nového bioplastu vhodného k výrobě automobilových součástí. Vstupní surovinou je přitom vláknina z rostliny agáve, která zůstane poté, co se dužina rostliny využila pro výrobu tequilly.

Ford a Jose Cuervo® prověřují možnosti využití nového bioplastu ve výrobě interiérových i exteriérových dílů, jako jsou kabelové svazky, jednotky ventilace nebo odkládací schránky. Dle předběžných poznatků se nový materiál jeví velmi slibně díky své trvanlivosti i estetickým vlastnostem. Úspěšný vývoj udržitelného kompozitu by mohl vést ke snížení hmotnosti součástí vozu a následně i spotřeby paliva. Další výhodou je skutečnost, že nový materiál by nahradil látky vyráběné z ropy, a přinesl tak další snížení dopadů výroby automobilů na životní prostředí.

Růstový cyklus agáve trvá nejméně sedm let. Po sklizni se střed rostliny tepelně upraví, poté následuje mletí a extrahování šťáv pro destilaci. Jose Cuervo® použije část zbylého vlákna jako kompost na svých farmách. Zbytek uplatní místní řemeslníci při výrobě rukodělných výrobků a agávového papíru.

Podle Ekologického programu OSN se na celém světě ročně vyprodukuje pět miliard tun zemědělské odpadní biomasy. Jedná se tedy o velmi hojnou surovinu, která však většinou nebývá dostatečně zužitkována. Ford již má se zpracováním agávových vláken zkušenosti. Již před několika lety totiž experimentoval s výrobou „plastových“ dílů ze sisalu, což je vlákno z listů agáve sisalové.

V běžném automobilu je asi 180 kg plastů,“ řekla Debbie Mielewski, technická vedoucí z oddělení výzkumu udržitelného rozvoje Ford Motor Company. „Naším úkolem je hledat vhodné uplatnění pro ekologické kompozity tohoto typu, a pomoci tak snížit náš vliv na planetu. Je to práce, na kterou jsem opravdu pyšná a která by mohla mít široký dopad napříč mnoha průmyslovými obory.

Video můžete zhlédnout ZDE.

Související články

Nová plazmová technologie Fordu zachrání motory před sešrotováním a pomůže snížit emise CO2
Nová plazmová technologie Fordu zachrání motory před sešrotováním a pomůže snížit emise CO2

Ford recykluje staré motory za pomoci speciální plazmové technologie. Proces, který si Ford nechal patentovat, vyžaduje výrazně menší množství materiálu než výroba nového motoru a vznikne při něm o polovinu méně emisí CO2. „Za základ nám posloužil proces původně vyvinutý pro výkonné motory sportovních modelů, jako je třeba nový Ford Mustang Shelby GT350R. Nyní tímto […]

Personální změny ve vedení společnosti FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.
Personální změny ve vedení společnosti FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

S účinností od 1. srpna 2016 došlo ke změnám v organizační struktuře a personálním obsazení managementu společnosti FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. v návaznosti na odchod marketingového ředitele Martina Sládka. Vedení marketingového týmu českého Fordu se tak z pozice Marketing Manager nově ujímá Libor Beneš, jenž ve funkci marketingového ředitele nahrazuje Martina Sládka, který se po […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!