Kvalitní zimní pneumatiky musí podávat dobré výkony ve všech měřených kategoriích, testy provedené Autoklubem ČR proto ukazují meze výkonnosti na suchu, na mokru i na sněhu. Celkově byla v testu jako nejlepší vyhodnocena Continental ContiWinterContact TS 850, a to právě pro svoji všestrannost.
Pneumatika dosáhla velmi dobrých výsledků ve všech měřených parametrech. Odborníci z Autoklubu ČR připravili pro zimní sezónu 2014/2015 také srovnávací test zaměřený na problematiku upsizingu. Řidičům v rámci něj exkluzivně představují rozdíly ve vlastnostech 15“, 16“ a 17“ pneumatik ContiWinterContact TS 850.
Testování zimních vysokorychlostních pneumatik o rozměru 225/50 R17 V
Cílem testování pneumatik je poskytnout motoristům více informací při výběru nového zimního obutí a podat srovnání výkonnosti s ohledem na různé povrchy v zimních podmínkách. Ve středoevropském klimatu jsou pro nižší a střední polohy charakteristické mokré a příležitostně sněhem pokryté vozovky. Kvalitní zimní pneumatiky musí podávat dobré výkony ve všech měřených kategoriích, proto jejich testy ukazují meze výkonnosti na suchu, na mokru i na sněhu. Autoklub ČR doporučuje používat pneumatiky s nejvíce vyváženými vlastnostmi. Váhy hodnocení na mokrém, suchém a zasněženém povrchu jsou rozděleny na třetiny. Referenčních 100 % výkonnosti bylo při letošních testech překročeno na suchu a na sněhu. Pouze referenční stoprocentní výkon je považován za „velmi dobrý“, 4,5% výsledek pod referencí již posunují pneumatiky do kategorie „špatný“.
Autoklub ČR testoval pro nastávající zimní sezónu sedmnáctipalcové zimní pneumatiky. Na mokru zvítězily Continental ContiWinterContact TS 850, na suchu vynikly Michelin Alpin A4, na sněhu nejlépe zabodovaly KormoranSnowpro B2. Nejvyšší rozdíly byly změřeny na mokrém povrchu. Zbytková rychlost při brzdění dosahovala hodnoty povolené rychlosti v obci – skoro 50 km/h. Nejmenší rozdíly byly naměřeny na sněhu.
Celkově byla v testu nejlepší Continental ContiWinterContact TS 850, a to především pro svoji všestrannost. Tato pneumatika získala velmi dobré hodnocení ve všech měřených parametrech. Řidičům tedy zajistí nejlepší jízdní vlastnosti za téměř každé situace, jež může v zimě nastat.
Autoklub ČR současně řidičům připomíná, že jízda v zimě vyžaduje jiný způsob řízení vozidla než v letních podmínkách. Na nehodovost mají vliv zkušenost a připravenost řidičů krizovým situacím předcházet.
Výsledky testování – shrnutí
MOKRÝ POVRCH |
SUCHÝ POVRCH |
SNÍH |
|
ContiWinterContact TS 850 |
100 |
100 |
100 |
Michelin Alpin A4 |
96,6 |
100,2 |
97,8 |
Sava Eskimo HP |
93,7 |
97,9 |
100,9 |
Goodyear UltraGrip 8 Performace |
94,7 |
97,6 |
100,1 |
Kleber Krisalp HP2 |
87,6 |
98,2 |
98,8 |
Vredestein Wintrac Xtreme |
87,7 |
98,1 |
97,2 |
Hankook Winter I*cept evo |
84,5 |
98,6 |
96,6 |
Kormoran Snowpro B2 |
80,6 |
95,5 |
101,7 |
Upsizing test
Autoklub České republiky svým dalším testem motoristům odpovídá na otázku, jestli se v zimě vyplatí používat užší nebo širší pneumatiky, tzv. upsizing. Tento aktuální test totiž dokládá, jak šířka pneumatiky ovlivňuje vlastnosti, respektive chování vozidla na silnici. V rámci testování na pneumatikách Continental ContiWinterContact TS 850 ve třech rozměrech – 17“, 16“ a 15“ bylo připraveno celkem 16 standardních kategorií, mezi nimi pro nadcházející roční období důležitý záběr na sněhu, brzdění s ABS na sněhu, brzdění s ABS na mokru, zrychlení na sněhu s ASR a samozřejmě i handling na sněhu.
Výsledky – srovnání testovaných šířek pneumatik
225/45 R17 91 H (pneumatika s největší styčnou plochou s vozovkou)
– Na mokru nejlépe brzdí, dosahuje nejlepších výsledků v kategorii zatáčení a handling. Větší šířka pneumatiky má naopak negativní dopad na aquaplaningové vlastnosti, tedy prorážení vodního klínu a odvod vody bočními drážkami.
– Na suchu nejlépe brzdí, skvěle reaguje na práci s volantem, pro jízdu na dálnici má nejlepší předpoklady z hlediska bezpečnosti.
– Na sněhu nejlépe brzdí, má nejlepší akceleraci s ASR; v handlingu zaostává (o 1,2%).
205/55 R16 91 H
– Na mokru brzdí lépe než 15“ pneumatika (ale hůř než 17“), dosahuje lepších výsledků v kategorii zatáčení a handling, ale ztrácí na užší rozměr v aquaplaningu.
– Na suchu ve srovnání s 15“ provedením lépe brzdí, má lepší výsledky v handlingu, v kategorii valivý odpor je lepší než 15“ i 17“ pneumatika.
– Na sněhu je v brzdění a trakci horší než 15“ i 17“ pneumatika.
195/65 R15 91 T (nejužší pneumatika v testu)
– Na mokru (jako nejužší pneumatika v testu) exceluje v odolnosti proti aquaplaningu. Naopak menší styčná plocha s vozovkou má negativní dopad na brzdné dráhy. Také v handlingu na mokru má nejhorší výsledky testu.
– Na suchu úzká stopa nedovoluje dosažení úrovně vlastnosti 16“, a hlavně 17“ pneu. Subjektivně se jeví jako komfortnější řešení s nižší úrovní vnějšího hluku.
– Na sněhu dosahuje celkový počet bodů úrovně 17“ pneumatiky. Oproti 17“ pneumatice zaostává v brzdění a akceleraci, avšak lepší je v záběru a handlingu.
Širší pneumatiky (17“) jsou vhodným řešením pro řidiče upřednostňující lepší jízdní vlastnosti v prostředí středoevropské zimy; především jde o kratší brzdné dráhy za všech možných podmínek. Jízda na širších pneumatikách je z hlediska bezpečnosti nepochybně dobrou volbou.
Pneumatiky o průměru 16“, ačkoli v testu získaly nejvíce bodů, ztrácely v brzdách a trakci na sněhu. Při aquaplaningu signalizují lepší výkon než nejširší testované, na suchu a mokru se kladně projevuje větší styčná plocha s vozovkou, ale nedosahují hodnot 17“ pneumatik především v brzdění.
Užší pneumatiky (15“) zvolí řidiči s méně dynamickým stylem jízdy a s požadavkem na větší komfort. Při prudkých deštích a větším množstvím vody na vozovce budou mít výhodu ve vyšší odolnosti proti aquaplaningu.
Komentáře