Pokud jste ještě nepřezuli na letní, pak je nejvyšší čas! Odborníci Bridgestone radí, na co se zaměřit při přípravě auta na letní sezónu.
Zkontrolujte stav pneumatik z minulého roku. Ještě, než se pustíte do přezouvání, kritickým okem zhodnoťte ty loňské. Nové byste měli pořídit, jakmile hloubka dezénu dosáhne pouhého 1,6 mm, anebo pokud na nich bude jasné poškození. Zároveň mějte na paměti, že jakmile zbývající hloubka dezénu klesne pod 3 mm, nejsou už ani letní pneumatiky tak výkonné. Jízda na opotřebovaných pneumatikách je nejen nepříjemná, ale především nebezpečná. Můžete se obrátit i na odborníky, proškolená osoba v pneuservisu provede diagnostiku, a pokud pneu už nejsou v dobré kondici, doporučí vhodný nový model dle typu vozidla a stylu jízdy.
Volba správného obutí je kombinací několika hledisek, na která ale řidiči často zapomínají. "Častou chybou je, že se řidiči zaměřují pouze na cenu a design pneumatiky. Výběr správných pneumatik je ale komplexní rozhodnutí, na kterém závisí bezpečnost účastníků silničního provozu. Věřte odborníkům, kteří vám pomohou vybrat ten správný model," říká Jiří Benda, First Stop a Retail Business Manager „Když si pořizujete nové pneumatiky, všímejte si takových věcí, jako je správný rozměr, a to včetně požadovaného zátěžového symbolu a rychlostního indexu, doporučený styl jízdy, projděte nezávislé žebříčky, teprve pak řešte cenu a vzhled,” dodává David Kalaš, technik společnosti Bridgestone ČR.
Kde měnit pneumatiky?
Pneuservis si dobře prověřte, asi raději využijete služeb stálého servisu a ne někoho, kdo otevírá vždy jen na sezónu. Obvykle jsou stálé dílny lépe vybaveny a jejich zaměstnanci mají více zkušeností. Mají také větší zájem na spokojených zákaznících, a kvalita služeb je tedy zpravidla vyšší. „V servisech First Stop používáme moderní zařízení, která snižují riziko poškození pneumatiky během montáže a umožňují také přesnější vyvážení. Zaměstnanci First Stop navíc jsou schopni odhalit poškození, které by amatérům mohlo ujít,” říká Jiří Benda. Rozhodně žádejte řádné vyvážení kol, případně záměnu pozic u již používaných pneumatik, kontrolu stavu ventilů, jejichž výměna se doporučuje při každé výměně pneumatik.
Pečlivé dotažení šroubů
Ujistěte se, že šroub během jízdy neodlétne. Profesionálové používají na dotažení kol elektrický nebo pneumatický klíč. Na závěr šrouby dotáhnou momentovým klíčem. Díky tomu se šroub samovolně neuvolní. Přesto se však ještě doporučuje po montáži nových kol a ujetí cca. 50 km šrouby překontrolovat.
Správná montáž kol
Než opustíte dílnu, zkontrolujte, že máte pneumatiky správně nasazeny. Přímo na bočnici pneumatik najdete rady pro správnou instalaci. Na směrových pneumatikách najdete nápis ROTATION spolu s šipkou označující směr otáčení pneumatiky. U asymetrických pneumatik byste měli nápis OUTSIDE vidět na vnější straně vozu (nápis INSIDE musí být zevnitř vozidla a tedy viditelný pouze při vytočení předního kola).
Správný tlak
První jízda po výměně pneumatik je skvělá příležitost, jak zkontrolovat, zda se dílna postarala o odpovídající tlak u namontovaných kol. Správný tlak může ušetřit až několik tisíc kilometrů životnosti pneumatiky. Může se také stát, že kola při řízení vibrují a ničí zavěšení kol. Problém vyřeší nové vyvážení kol.
Pokud je Váš vůz vybaven senzory TPMS, které monitorují tlak v pneumatikách, ujistěte se, že v servisu službu resetovali a systém nově nakalibrovali. Obzvlášť důležité je to, pokud používáte pneumatiky Run Flat, jako jsou např. Bridgestone Potenza S001 RFT, díky kterým lze ujet až 80 km i s nulovým tlakem v pneumatice.
Stručně řečeno, při výměně pneumatiky věnujte pozornost následujícím položkám:
1. Zkontrolujte stav letních pneumatik ještě před jejich montáží.
2. Pokud jsou opotřebované, vyberte nové spolu se specialistou na pneumatiky.
3. Pneumatiky měňte jen v odborném servisu.
4. Žádejte vyvážení pneumatik.
5. Máte-li systém TPMS, ujistěte se, že byl zkalibrován.
6. Před každou delší cestou zkontrolujte tlak v pneumatikách.
Komentáře