Goodyear odhaluje Eagle-360 – koncept budoucích pneumatik pro autonomní vozidla

2. března 2016, 17:20

Společnost Goodyear představuje vizi futuristických pneumatik, které vypadají úplně jinak než ty, které už 117 let vyrábí – mají totiž tvar koule. Goodyear tento svůj nejnovější koncept odhalil dnes na ženevském autosalonu International Motor Show 2016 pod označením Eagle-360. V podobě kulovité pneumatiky z 3D tiskárny nabídl svou představu budoucnosti pneumatik a inspirativní řešení pro dlouhodobou budoucnost, kdy se stanou autonomní vozidla běžnější součástí dopravy.

Například podle nejnovější studie společnosti Navigant Research se očekává, že se na světě do roku 2035 bude ročně prodávat 85 milionů vozidel schopných autonomního provozu. Podle studie J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study si uživatelé v případě samořídících vozidel dělají největší starosti s tím, jak bude technicky zajištěna jejich bezpečnost.

Díky trvalému omezování nutnosti interakce a zásahu řidiče v samořídících vozech budou pneumatiky v budoucnu jako prvotní místo dotyku vozu se silnicí hrát ještě důležitější roli než dnes,” řekl Joseph Zekoski, viceprezident a hlavní technický ředitel společnosti Goodyear. „Studie pneumatik Goodyear má dvojí úlohu: jednak vytváří kreativní platformu, která dále posouvá hranice konvenčního myšlení, jednak slouží jako ověřovací laboratoř pro vývoj budoucích technologií.“

Pneumatiky ve tvaru koule pro vrcholnou ovladatelnost a bezpečnost
Unikátní tvar Goodyear Eagle-360 by měl zvýšit bezpečnost jízdy a ovladatelnost vozu, což jsou hlavní potřeby nastupující éry provozu autonomních vozidel. Kulovitý tvar pneumatiky je základním předpokladem pro dosažení jejich maximální možné řiditelnosti. Pneumatiky, které se budou moci pohybovat ve všech možných směrech, přispějí ke zvýšení bezpečnosti cestujících. Aktivní technika dovolí pneumatice, aby se pohybovala tak, aby se omezilo nebezpečí smyku na potenciálně nebezpečném povrchu, jako je náledí nebo při překonávání náhlých překážek, a vozidlo zůstalo na bezpečné dráze.

Kulovitý tvar Goodyear Eagle-360 poskytuje hladkou jízdu i díky tomu, že dovoluje plynulý příčný pohyb. To vozidlu pomáhá překonávat překážky, aniž by muselo měnit směr jízdy.

A nakonec to, že kulovitá pneumatika zvládá i obrat o 360 stupňů, by mělo pomoci zvládat očekávané budoucí problémy s parkováním, protože vozy vybavené kulovitými pneumatikami budou k zajetí na parkovací místo potřebovat méně místa. Pokud budou hrát veřejná parkoviště v budoucnu stejnou roli jako dnes, mohla by se tím zvýšit jejich kapacita, aniž by se musela rozšiřovat jejich plocha.

Zavěšení díky magnetické levitaci
O zavěšení pneumatik Goodyear Eagle-360 na vozidle se podle vize postará magnetická levitace. Pneumatiky budou s vozem spojeny pomocí magnetických polí; jízda na polštáři magnetického pole podobně jako u rychlovlaků maglev by měla přinést vyšší pohodlí pro cestující a nižší hlučnost.

Ačkoli se jedná o čistou vizi, ukazuje některé nejlepší inovativní myšlenky značky Goodyear a možnosti, jak reagovat na potřeby řidičů v budoucnosti. Díky výsledkům našeho nejnovějšího průzkumuvíme, že mladí řidiči hledají inteligentní a trvale udržitelnou automobilovou techniku, která bude součástí budoucí mobility a že za klíčové požadavky považují spolehlivost a bezpečnost. Jsme přesvědčeni o tom, že vize pneumatik Eagle-360 může nabídnout bezpečné a trvale udržitelné řešení pro naše konečné zákazníky, kteří budou pravděpodobně v budoucnu samořídící vozidla řídit nebo se jimi vozit,“ řekl Jean-Claude Kihn, prezident společnosti Goodyear v regionu Evropa, Blízký východ a Afrika. „Doufáme také, že poslouží jako inspirace pro automobilový průmysl, s nímž společně pokračujeme v hledání řešení pro budoucnost.“

Senzory zajišťují spojení s vozidlem a zvyšují bezpečnost
Goodyear si představuje, že jízdu v samořídících vozech bude dále optimalizovat propojení pneumatik a jejich okolí, které se bude uplatňovat třemi hlavními způsoby. Zaprvé, senzory uvnitř pneumatik Eagle-360 snímají různé podmínky, které na silnici panují, včetně stavu jejího povrchu a aktuálních povětrnostních podmínek, a v zájmu bezpečnosti všechny tyto informace sdílejí nejen s vlastním, ale i s ostatními vozidly.

Zadruhé, v zájmu co nejdelšího kilometrového proběhu senzory v Eagle-360 zachycují a regulují opotřebení pneumatiky; využívají přitom zdokonalenou technologii společnosti Goodyear na monitorování tlaku v pneumatikách a stupně jejich opotřebení. A konečně to, že se běhoun vyrábí v 3D tiskárně, otevírá nové možnosti pro přizpůsobování pneumatiky konkrétním podmínkám v oblasti, v níž řidič žije.

Biomimikry – inspirováno přírodou
Mezi další významné prvky designu pneumatik Eagle-360 patří biomimikry, tedy imitace přírody, což je princip, který Goodyear při konstrukci pneumatik využívá často. Jejich běhoun je inspirován povrchovým vzorem korálu Větevníku mozkového a segmenty dezénu a drážky ve všech možných směrech pomáhají udržet bezpečný kontakt pneumatiky s vozovkou. Dno drážek obsahuje obdobu přírodní houby, která při vysušení tuhne, zatímco za vlhka měkne, což by mělo poskytnout odpovídající jízdní výkon a odolnost vůči aquaplanningu. V zájmu sníženi rizika aquaplanningu pneumatika pohlcuje povrchovou vodu a odstředivou silou ji vypuzuje ze stopy.

Související články

Goodyear představuje studii pneumatik s pokročilou senzorovou technologií pro první generaci autonomních vozidel
Goodyear představuje studii pneumatik s pokročilou senzorovou technologií pro první generaci autonomních vozidel

Společnost Goodyear dnes na mezinárodním autosalonu International Motor Show 2016 v Ženevě představila svou vizi pneumatik pro první generaci vozidel, která se již obejdou bez řidiče. Studie pneumatik IntelliGrip pro samořídící (autonomní) vozy zahrnuje pokročilou senzorovou technologii, jejímž cílem je poskytovat maximální oporu kontrolním systémům těchto vozidel. Autonomní vozy jsou závislé na datech získávaných od […]

Nová Eagle F1 Asymmetric 3 se objeví na modelu Jaguar XF
Nová Eagle F1 Asymmetric 3 se objeví na modelu Jaguar XF

Společnost Goodyear oznamuje, že nový model Jaguar XF bude vybavován nejnovějšími vysoce výkonnými (Ultra-High-Performance; UHP) pneumatikami v portfoliu značky Goodyear – pneumatikami Eagle F1 Asymmetric 3. Na nový Jaguar XF se budou osazovat v rozměrech 225/55R17 101Y XL, 245/45R18 100Y XL, 245/40R19 98Y XL a 255/35R20 97Y XL. Všechny budou označeny písmenem J na potvrzení toho, […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!