Autoservisům svítá na lepší časy, nahrávají jim stárnoucí vozový park a elektronizace aut

16. dubna 2014, 13:35

Postupné zlepšení ekonomické situace vlévá optimismus do žil také podnikatelům v autoopravárenství. Podle výzkumu ČSOB vzestup tržeb zaznamenali nejen velcí hráči, ale i servisy střední velikosti. Důvodem je především změna v přístupu firem, které přestaly odkládat opravy, nárůst a stárnutí vozového parku i elektronizace automobilů.

Stejně jako mnohá hospodářská odvětví postihl pokles v roce 2009 i autoopravárenství. Důvodem byla neochota zákazníků řešit opravy, které nemají vliv na bezpečnost jízdy, neohrožují odebrání technické způsobilosti či pouze kazí estetický dojem z vozu. Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB, tuto oblast komentuje následovně: „Nejnovější výsledky Indexu očekávání firem ale ukázaly, že v oboru začíná převažovat optimismus a pozitivní očekávání budoucího vývoje. Důvodem je nejen fakt, že firmy přestaly odkládat opravy, ale že se mění i složení vozového parku. Téměř polovina nově registrovaných vozů jsou ojetiny ze zahraničí a průměrné stáří vozidel se opět prodlužuje.“ Se stářím auta se zákonitě zvyšuje i počet nutných oprav a zároveň životnost jednotlivých součástek výrazně klesá. Průměrné stáří vozového parku dosahuje nyní úrovně jako v roce 1997, tedy 14,2 roku.

Rychlý technologický pokrok naopak znemožňuje u nových vozidel opravy na amatérské bázi a zejména značkovým autoservisům zajistí budoucnost. „Tím však zároveň výrazně rostou nároky na odbornost a vzdělání automechaniků,“ upozorňuje Otakar Dvořák ze sítě Inter Cars. Pokud chce servis držet krok s dobou, musí se navíc vybavit podstatně lepší technikou a diagnostikou, což může vést ke znevýhodnění neautorizovaných servisů oproti těm značkovým. Neznačkovým autoservisům v minulosti pomohlo schválení tzv. blokové výjimky v roce 2010, v rámci které výrobce nesmí odmítnout uznat záruku, pokud zákazník nechal svůj vůz opravit v nezávislém servisu.

V pozitivní shodě s ČSOB Indexem očekávání je také hodnocení současné ekonomické situace většiny oslovených firem. Rozdíly však najdeme mezi servisy v různých regionech a různého zaměření. Začátek roku si pochvaluje například Mojmír Švábík z pražského expresního autoservisu Radlická, který považuje rozjezd nového roku za nejlepší za posledních šest let. Optimistou je i Jiří Jirovec, generální ředitel společnosti Invelt, která prodává a opravuje značku BMW. Podle něj trh s prémiovým zbožím nepodléhá tolik ekonomickým krizím, více se na tržbách projevují výkyvy například v počasí. „I tak náš servis vzrostl meziročně o sedm procent. Krizi jako takovou u zákazníků necítíme,“ říká Jiří Jirovec.

V hodnocení situace jsou skeptičtější provozovatelé autoservisů v odlehlejších lokalitách. Petr Veselý z malé obce Strašín u Kašperských hor říká, že první měsíce roku byly špatné, a že každý rok se situace zhoršuje, a upřesňuje: „Mladí lidé vesnici opouštějí a zůstávají zde jen staří, kteří si větší investice do opravy auta dovolit nemohou.“ Předpoklad, že se bude autoopravárenství na venkově dařit, protože jeho obyvatelé automobil potřebují, nemusí vždycky platit. „Někdy musíte auto opravit zdarma nebo na dluh, protože soused ho potřebuje k tomu, aby mohl jet do nemocnice,“ dodává Veselý.

Kvartální průzkum ČSOB Index očekávání firem probíhá mezi 500 středními a malými firmami napříč obory s cílem zjistit jejich sentiment v podnikání. Součástí průzkumu je analýza vybraného, tzv. indikativního oboru, na němž lze ilustrovat chování domácností. Ve třetí vlně průzkumu bylo zkoumáno autoopravárenství, v předchozích kvartálech pekárenství a cestovní ruch.

Průměrné stáří vozidla

Počet registrovaných vozidel (OA)

Počet firem a zaměstnanců v autooprávárenství

 

 

 

Tisková zpráva CSOB

Související články

Budoucnost neznačkových autoservisů – je vůbec nějaká?
Budoucnost neznačkových autoservisů – je vůbec nějaká?

Vážení čtenáři, přinášíme Vám zajímavé téma o budoucnosti neznačkových autoservisů, které zpracoval pan Zdeněk Svoboda (autoAkademie, Svoboda & Partner) do sedmi témat. Dnes Vás čeká úvod a v následujících týdnech jednotlivá témata. "Vážení čtenáři, chtěl bych se s Vámi podělit o své zkušenosti nasbírané za desítky let v oblasti automobilového průmyslu a motoristických služeb u […]

Budoucnost neznačkových autoservisů – očima portálu MotoFocus.eu
Budoucnost neznačkových autoservisů – očima portálu MotoFocus.eu

V uplynulých týdnech jsme Vám přinesli sérii článků pana Svobody z autoAkademie na téma Budoucnost neznačkových servisů – je vůbec nějaká? Dnes bych Vám rád přinesl náš pohled, pohled portálu MotoFocus.eu, na tuto problematiku. Tyto články vyvolaly velkou odezvu, ať už pozitivní nebo negativní. Většina negativních reakcí vyčítala panu Svobodovi, že „kope“ za autorizované servisy […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!