Nissens technické tipy – Klimatizační systém

11. července 2011, 0:00

Pravidelná kontrola klimatizačního (dále A/C) okruhu je velmi důležitá. Mnoho majitelů aut nepovažuje za nutné provádět pravidelnou údržbu A/C okruhu, protože mnohdy nahlíží na tento uzavřený systém podobně jako na bezúdržbovou ledničku, kterou mají doma.

Proto je nutné zdůraznit, že provozní podmínky obou systémů jsou naprosto odlišné a právě automobilový vyžaduje více údržby.
Obecně platí, že A/C okruh v automobilu nepracuje nepřetržitě, protože může pracovat pouze pokud běží motor a pak zaleží na řidiči, zda si klimatizaci zapne. Navíc v mnoha zemích se A/C systém během zimního období nepoužívá vůbec. Jelikož okruh není 100% těsný (vzhledem k velkému počtu spojů) a navíc pokud systém není v provozu, tak olej nemůže proudit uvnitř okruhu a
tak nemůže dojít k uzavření všech malých otvorů, kterými může plyn unikat.

Používáním se stávájí gumové těsnění více porézní, spoje a kompresor méně těsné a koroze hliníku může snadno způsobit proděravění trubek nebo topení. Výrobci automobilů odhadují, že ztráty plynu v systému mohou ročně dosáhnout 10-15% z celkového objemu. Evropská unie v tomto ohledu vydala směrnici č. 2006/40, kde se uvádí, že vozy vyrobené po 1.1.2008, které jsou vybaveny klimatizací nesmí ztratit více než 40 g plynu ročně pro automobily s jedním výparníkem a 60 g pro vozy s dvojitým výparníkem.

V praxi to znamená, že po jednom roce provozu může ztratit nový vůz 10 až 15% chladícího plynu a během příštích let se bude objem plynu i nadále snižovat a tím zhoršovat výkon systému. To znamená, že každým rokem se zvyšuje riziko poruchy na A/C okruhu.

Pojďme se podívat na konkrétní případ, ke kterému došlo u Opel Signum 2.8T s Climatronic, rok výroby 2008, najeto 180.000 km. Vůz přijel do servisu kvůli nedostatečně ochlazenému vzduchu uvnitř automobilu a hluku v motorovém prostoru. Zákazník dále uvedl, že po startu běží motor bez problémů, ale po pár sekundách dojde vždy ke stejné poruše “ nestandartní zvuky”. Po kontrole motoru bylo zjištěno, že zdrojem hluku byl kompresor, který začíná pracovat s určitým zpožděním po nastartování.

Hmotnost plynu v okruhu po odsátí byla 110 g, přičemž by ho mělo být asi 670 g! I přesto bohužel sensor spustil kompresor (pracoval na malé množství plynu), takže docházelo pouze k částečnému ochlazování, na které majitel vozidla přišel až při ” letním počasí”. Vzhledem k malému objemu plynu pracoval kompresor s velmi nízkou úrovni mazání a docházelo k následným “ kovovým pazvukům” . Navíc dlouhodobě by mohlo dojít k poškození kompresoru.

Při prohlídce okruhu byl na první pohled objeven poměrně značný únik na spojích kondenzátoru (foto 1). Kondenzátor sám o sobě také vykazoval netěsnosti na povrchu, které však vznikli v minulosti v důsledku malé nehody (foto 2).

Proto bylo rozhodnuto o výměně kondenzátoru za Nissens 94805, který je vybaven integrovaným vysoušečem (foto 3, 4). Zárověň byly namontovány nové O-kroužky, zpevněné oceli a kompresor byl naplněn novým olejem. Nakonec byl celý okruh doplněn na správné množství plynu a znovu prohlédnut na případný únik. Po spuštění motoru a A/C okruhu již k žádným ” pazvukům” nedocházelo.

Výše uvedený příklad potvrzuje pravidlo, že A/C okruh musí být pravidelně servisován a že plyn musí být doplněn na správnou úrověň (minimálně každé 2 roky). Také při každém otevření A/C systému popř. po autonehodě se doporučuje výměna vysoušeče, který velice rychle absorbuje vlhkost ze vzduchu, takže při kontaktu s okolním prostředím může dojít k jeho rychlému poškození. Správně fungující vysoušeč je velmi důležitý pro odstraňování vlhkosti z okruhu a zabraňuje tvorbě ledových krust a agresivní kyseliny uvnitř systému.

V souvislosti s náročnějšími opravami je také velmi důležité použít správné a kvalitní chladiče klimatizace, proto například u problematických automobilů (jako Opel Astra G nebo H) nabízí Nissens kondenzátory opatřené nátěrem, které jsou pak mnohem odolnější vůči korozi.

Konečně je třeba zdůraznit, že servis A/C by měla být prováděn u specialistů, kteří umějí najít přesně problém a napravit ho správně bez experimentů.

Materiál připravila firma Nissens A / S, divize Automotive.
www.nissens.cz

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!