SKF: Servisní informace pro motory Subaru Boxer DOHC

27. srpna 2012, 0:00

Tento bulletin firmy SKF se zaměřuje na rozvody motoru Subaru Boxer DOHC – ten je nabízen ve verzi s turbem (WRX, STi), i bez turba. Ukážeme vám důležité kroky při montáži sady VKMA 98115, vodní pumpy a některé užitečné rady, které vám pomohou při práci.

Systém rozvodů se skládá z několika kladek a integrovaného hydraulicky tlumeného napínáku, který je nutné pro zajištění optimálního výkonu vyměnit. Protože součástí systému je i vodní pumpa, tak silně doporučujeme i její výměnu, čímž předejdete budoucím poruchám na celém systému, protože stará vodní pumpa se po novém napnutí celého systému rychle porouchá. Také doporučujeme používat vhodné nástroje uváděné v servisním manuálu výrobce vozidla, abyste vždy provedli profesionální opravu.

 

 Vozy Subaru s motorem DOHC

 

 Subaru  Motor  Kód DOHC motoru
 Forester  2.0, 2.5  EJ204, EJ205, EJ255
 Impreza  1.5, 2.0, 2.5  EL154, EJ20G, EJ204, EJ205, EJ207, EJ255, EJ257
 Legacy  2.0, 2.5  EJ204, EJ206, EJ208, EJ20Y, EJ255, EJ25D

 

Návod pro nastavení motoru Subaru Boxer DOHC

1. Srovnání klikového a vačkového hřídele
Předtím, než sundáte rozvodový řemen, otočte klikovým hřídelem proti směru hodinových ručiček tak, aby se vačkový a klikový hřídel vyrovnali se svými značkami na krytu rozvodů a na bloku motoru (viz obrázek 2).

 

2. Demontáž kladek a řemene
Pro bezpečné uvolnění pnutí v systému rozvodů nejdříve demontujte kladku A (viz obrázek 3) – tím minimalizujete vystřelení řemene způsobené náhlým uvolněním pnutí v systému. Také si všimněte, že když uvolníte pnutí, tak levý vačkový hřídel poskočí do polohy s nulovým zdvihem (viz obrázek 4).

 

3. Výměna vodní pumpy
Demontáž napínáku zlepší přístupnost k vodní pumpě pro její demontáž (viz obrázek 5). Před montáží nové vodní pumpy očistěte styčné plochy na bloku motoru a nezapomeňte vyměnit těsnění za nové. Použijte malé množství těsnící pasty, čímž zabráníte nadměrnému prosakování, které by mohlo poškodit keramické těsnění pumpy a tím ji celou zničit.

4. Montáž vodících kladek a napínáku
Opotřebovaný napínák může způsobit vibrace řemene, jeho přeskakování a značně snížit jeho životnost, takže vždy doporučujeme jeho výměnu při práci na systému rozvodů (viz obrázek 6). Také je dobré si zapamatovat, že použití nevhodného nástroje, nebo špatného montážního postupu, může způsobit předčasnou poruchu napínáku (viz obrázek 7). Napínák nastavujte až po montáži všech ostatních součástí systému rozvodů!

 

 

5. Montáž nového rozvodového řemene
Začněte natažením řemene přes pravé vačkové hřídele, klikový hřídel a napínák. Vyrovnejte značky na rozvodech (viz obrázek 8).

Pro přidržení řemene na levém vstřikovacím hřídeli použijte sponu a ujistěte se, že je řemen vyrovnán s ryskou na řemenici. Otočte levým vstřikovacím vačkovým hřídelem ve směru hodinových ručiček (ujistěte se, že jsou během této operace pružiny ventilů stlačené) až ke značce na zadním krytu rozvodů a přidržte si řemen (viz obrázek 9).

Současně otočte levým výfukovým vačkovým hřídelem (stejně jako u vstřikovacího vačkového hřídele jsou pružiny ventilů stlačené) a opatrně nasaďte řemen na jeho značku. Přidržujte řemen a přitom otáčejte levým výfukovým vačkovým hřídelem proti směru hodinových ručiček (viz obrázek 10).

Namontujte kladku A (utahuje se na 39 Nm) a vyndejte zajišťovací kolík napínáku, aby se systém napnul. Před montáží poslední kladky A si ověřte vyrovnání všech rozvodových značek (viz obrázek 11).

Pozor: přeskočení řemene o více jak tři zuby může vyústit v potkání motoru!

6. Montáž vodící lišty řemene
Pokud nedodržíte utahovací momenty šroubů a nenastavíte správnou vůli, tak se vodící lišta kvůli vibracím motoru posune a začne se otírat o řemen. Tento styk začne řemen přehřívat a teplo se začne přenášet i na další kladky, které se tím zadřou (viz obrázek 12 a 13). Proto je velmi důležité zajistit, že bude lišta řemene správně utažená a bude mít odpovídající vůli.

Pro potřeby vašich zákazníků nabízí SKF kompletní řadu produktů. Vyměnit pouze kladku nestačí a tak raději použijte celou VKMA sadu, která obsahuje všechny kladky a řemen. SKF také nabízí sady rozvodů s vodní pumpou pro ještě výhodnější a profesionálnější opravu.

 

Sady pro Subaru DOHC motory

 

 Sady rozvodů  Modely (všechny jsou DOHC verze)  Vyráběné
 VKMA 98112  Legacy 2.5  1996-1998
 VKMA 98114  Forester 2.0; Impreza 2.0  1998-2002
 VKMA 98115  Forester 2.0, 2.5; Legacy 2.0, 2.5; Impreza 1.5, 2.0, 2.5  2002-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sady rozvodů pro Subaru – VKMC
Obsah sady VKMC 98112: integrovaný napínák, 3 vodící kladky, 1 řemen, návod k montáži a vodní pumpa VKPC 98001.

V porovnání s jinými výrobci náhradní dílů SKF nabízí přímou náhradu pro každé vozidlo dle OE specifikací a nekombinuje různé vozy do jedné sady.

 

 SKF sady vodících kladek  Kladka  Vozidlo  Vyrobeno
 VKM 88007
(v sadě VKMA 98114)
 Jednořádová  Forester 2.0 
 Impreza 2.0
 1998-2002
 VKM 88008
 (v sadě VKMA 98115)
 Dvouřadá  Forester 2.0, 2.5
 Legacy 2.0, 2.5
 Impreza 1.5, 2.0, 2.5
 2002-

 

Materiál připravila firma SKF.

 

 

 


 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 29. dubna 2019, 18:57 0 0

Chybí ohledně Subaru info o motorech H6. Škoda, jsou to unikákní motory.

Odpověď