Podíl studentů mezi zákazníky autobazarů každým rokem stoupá. Zejména v univerzitních městech přibývá studentů, kteří oceňují výhody vlastního automobilu. Vyplynulo to z aktuální statistiky AAA AUTO. Zatímco před 10 lety bylo studentů mezi kupujícími méně než 1%, od roku 2009 jich každý rok přibývá a nyní už jejich podíl atakuje hranici 5%.
„Za nárůstem počtu zákazníků z řad studentů vidíme především postupné snižování studentských slev u jiných druhů dopravy. Dávno přestalo platit, že studenti jezdí jen vlakem a autobusem. Také rozšíření organizovaných spolujízd prostřednictvím internetu stimuluje studenty k nákupu aut. Skrývá se v nich totiž nejen pokrytí nákladů na cestu, ale dokonce i možnost malého přivýdělku,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.
Kromě samotného nárůstu počtu studentů, kteří kupují ojetý automobil, se mění i průměrná prodejní cena. Studentský hit uplynulých let, Škoda Felicia, je postupně vytlačován novějšími modely do 10 let stáří, zejména zahraniční provenience. Mezi bestsellery se vedle nestárnoucího VW Golf a stále oblíbených sportovních vozů nově zařadila i menší třídveřová auta určená pro městský provoz jako Peugeot 1007, Citroen C1, Ford Ka, Opel Corsa, Toyota Yaris.
Pokud jde o výbavu, nepatří studenti mezi náročné zákazníky, ale vyžadují klimatizaci a alespoň airbag řidiče. Aby se vyhnuli dodatečným investicím, mnohem více dbají na dobrý technický stav, a proto preferují vozy s nájezdem do 100.000 km. Důležitá je pro ně samozřejmě i výše povinného ručení, motory nízkého obsahu mají v jejich rozhodování jednoznačně výhodu.
Za nárůstem prodejů i průměrné prodejní ceny stojí také finanční produkty, které speciálně studentům umožňují pořídit si vůz na splátky. Od dubna 2008, kdy takový produkt AAA AUTO nabízí ve svých autocentrech, jej využilo přes 800 studentů. Klíčové pro ně je, že nemusí dokládat pravidelný měsíční příjem. Průměrná cena vozu se tak dostala z 35.000 Kč v roce 2008 na 80.000 Kč v roce 2013. Luxusní nebo obecně drahé vozy, které pro své studující potomky kupují movití rodiče jako dárek za úspěšné ukončení ročníku, nejsou ve statistikách zahrnuty.
Zdroj: Údaje společnosti
Prodeje ojetých vozů studentům se neřídí sezónností modelů (v létě kabriolety, v zimě 4×4), ale spíše školním rokem. První špičkou je určitě říjen, kdy se studenti zabydlí a uvědomí si potřebu vlastního vozu, druhou pak začátek letních prázdnin, kdy se skupina studentů složí na vůz, využívaný pro společné cesty jak po republice, tak i po Evropě.
Komentáře