Přelom v řešení stáčení? Zavedením systému Car-pass se bude zabývat dopravní výbor Sněmovny

24. srpna 2018, 7:10

Ve středu 5. září se v Poslanecké sněmovně uskuteční odborný seminář Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy. Akci pořádá europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) společně s místopředsedou dopravního výboru PSP Ondřejem Polanským (Piráti). Belgické řešení představí poslancům výkonný ředitel Car-Pass Belgium Michel Peelman a jednat se bude také o možnostech využití technologie blockchain, díky níž lze zabezpečit získaná data o automobilech proti jakémukoliv zneužití.

Mám radost z toho, že už i Senát schválil až půlmilionové pokuty pro ty, kteří podvodně zvýší hodnotu automobilů stočením najetých kilometrů, nedělám si ale iluze o tom, že toto řešení bude dostatečné a dále trvám na tom, že bychom se měli vydat osvědčenou belgickou cestou,“ říká Zdechovský, který se problematikou zabývá už mnoho let a v Evropském parlamentu pomohl prosadit, aby se celoevropským řešením zabývala i Komise.Velmi se těším na plánovaný seminář s Piráty a dalšími poslanci, protože by konečně mohly skončit různé výmluvy a přejde se od slov k činům,“ doplňuje Zdechovský, který na semináři vystoupí s příspěvkem o tom, jak a s jakými výsledky je problematika řešena v různých zemích EU.

Místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský nastíní hlavní otázky týkající se zavádění systému Car-Pass v Česku. Zaměří se zejména na zajištění důvěryhodnosti dat a definování metod jejich sběru. Dalším důležitým tématem bude podle Polanského možné právní zakotvení a diskuze o předpokládané finanční náročnost celého systému.

V závěrečné části semináře se bude poslanec Tomáš Vymazal (Piráti) společně s expertem na kybernetickou bezpečnost Ivorem Kollárem věnovat možnostem využití technologie blokchain pro zvýšení důvěryhodnosti registrů státní zprávy. Ilustrovat výhody této inovativní technologie by chtěli právě na příkladu systému kontroly stavu měřidel.

V systému Car-Pass jde o to, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav počitadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné.

Certifikace stojí od 3 do 7 EUR podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly jen kvůli odečtu. Administrativa navíc je tak minimální. V Belgii správu systému zajišťuje státní nezisková organizace, které k zajištění provozu stačí prodej certifikací a pro stát tak nepředstavuje další finanční zátěž.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!