Cebia SUMMARY 4/2013

17. ledna 2014, 9:04

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly.

1. Shrnutí informací o trhu ojetých vozidel za rok 2013
V tomto posledním vydání roku 2013 Vás chceme seznámit s celoročními souhrnnými statistikami za rok 2013. Data jsme zpracovávali na vzorku ojetých vozidel prodaných v ČR loňském roce. Dále jsme čerpali z dat SDA, importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z našich interních dat a především z našich zkušeností. Trh ojetých vozidel je totiž tak rozsáhlý a zasahuje do nezmapovaných oblastí například malých autobazarů nebo prodejů mezi soukromými osobami, kde nezbývá, než výsledky odhadnout.

Hlavní informace o trhu:
– odhadujeme, že v ČR bylo v roce 2013 prodáno více než 562.000 ojetých osobních vozidel
– mezi nejprodávanějšími značkami ojetin vede Škoda s modely Fabia a Octavia
– počet individuálně dovozených ojetých vozidel dlouhodobě stagnuje
– stáří vozového parku v ČR překročilo 14 let
– nepopulárnějšími barvami ojetých vozidel jsou modrá a šedá
– lidé vloni nejvíce kupovali motory s obsahem od 1.400 do 2.000 ccm
– nejvíce se prodávala vozidla vyrobená v roce 2008
– téměř 50 % vloni prodaných automobilů mělo udávaný stav na tachometru mezi 100 a 200 tisíci kilometry
– zájem zákazníků je téměř rovnoměrně rozdělen mezi benzinové a dieselové motory
– stejně tak téměř rovným dílem se zájem zákazníků rozděluje mezi sedany, kombíky a o něco méně hatchbacky
– naprosto převažuje zájem o ojetiny do 100 tisíc korun
– téměř tři čtvrtiny ojetých vozů pocházejí z tuzemska

2. Odhad velikosti trhu ojetých vozidel v roce 2013
V ČR bylo v roce 2013 prodáno více než 562.000 ojetých osobních vozidel, což znamená 8% meziroční růst. Při průměrné ceně vozidla 159.000 Kč činil celý objem trhu téměř 90 miliard korun. Individuálně bylo vloni dovezeno a zaregistrováno 126.115 ojetých vozidel a dalších 436.000 bylo koupeno v tuzemsku, což je 3,5 krát více. Z 562.000 ojetin bylo 302.000 prodáno mezi soukromými osobami, 260.000 bylo prodáno prodejci ojetých vozidel, většinou autobazary. Vzhledem k tomu, že v roce 2013 bylo v ČR prodáno 164.736 nových osobních vozidel, lze říct, že ojetých aut se prodává zhruba 3,5 krát víc než nových.

3. Tržní podíly značek ojetin

Z pohledu tržních podílů jednotlivých značek tradičně vede Škoda, i když její podíl se postupně v průběhu let snižuje. Například v roce 2011 její podíl činil 30%, v roce 2012 28%. Jinak se pořadí ani podíly jednotlivých značek příliš nemění. I v oblasti ojetých vozidel se začíná projevovat nárůst prodejů nových vozidel značek jako Hyundai nebo Kia, ale například rostoucí značka Dacia se zatím na trhu ojetin příliš neprosadila.

4. Nejprodávanější modely

Při pohledu na nejprodávanější modely opět suverénně vedou modely Škoda Fabia a Octavia s téměř shodným 10% podílem. Oproti minulým letům odpadly některé již staré modely, jako například Škoda Felicia a naopak se mezi neprodávanější modely dostal Hyundai i30 nebo Kia Ceed.

5. Vývoj individuálních dovozů vozidel

Dlouhodobě sledujeme vývoj individuálních dovozů vozidel. V uvedené statistice se jedná o dovezená ojetá osobní vozidla prvně registrovaná v ČR. Při pohledu na graf lze konstatovat, že se v posledních 4 letech počet dovezených ojetých vozů stabilizoval a ročně se dováží stále stejné množství vozidel. Naopak prodej nových vozidel po letech růstu v loňském roce poprvé klesl, a to o více než 5%.

6. Stáří vozového parku v ČR

Vozový park České republiky postupně stárne. Důvodem jsou nízké prodeje nových vozidel, dovozy starých ojetin ze západu a rostoucí zájem o ojeté vozy mezi českými motoristy. Z celkového počtu téměř 35% tvořily vozy starší 15 let a 27% auta stará deset až 15 let. Je to poprvé od konce roku 1998, kdy průměrný věk osobních automobilů překročil hranici 14 let.

 



7. Trh ojetých vozidel z pohledu dalších parametrů

 

Nepopulárnějšími barvami ojetých vozidel jsou modrá a šedá. Pro srovnání celosvětově nejoblíbenějšími barvami u nových vozidel jsou bílá s 25% a stříbrná a černá s 18%. Podle statistik Svazu dovozců automobilů ale v roce 2012 bílou barvu mělo v ČR 21,6% všech prodaných nových aut. Ještě 2 roky před tím to bylo téměř o polovinu méně. Lze tedy očekávat, že až tato auta budou za několik let prodávána jako ojetá, stoupne nabídka bílých vozidel.

Vyhodnotili jsme průměrnou kubaturu jak u dieselových, tak benzinových motorů. Lidé vloni nejvíce kupovali motory s obsahem od 1400 do 2000 ccm. Zcela minimálně se prodávají auta s obsahem do 1 litru. Z jiného průzkumu, který jsme dělali v roce 2013, nám vyšla průměrná kubatura 1800 ccm. Ze stejného průzkumu vyplývalo, že zákazníci mají zájem o motory se stále vyšším obsahem. A to přesto, že vozidlo s motorem s vyšší kubaturou má dražší povinné ručení, které navíc od Nového roku podražilo.

V roce 2013 bylo nejvíce prodaných vozidel 5 let starých, tzn., že byla vyrobena v roce 2008. Průměrné stáří vozidel bylo však 7,5 roku. Rozdíl mezi těmito údaji je způsoben poměrně velkým množstvím vozidel starších 12 let, která zvyšují průměrné stáří. Důležitějším parametrem je však četnost prodeje vozidel určitého stáří, která je patrná z grafu.

Téměř 50% vloni prodaných automobilů mělo udávaný stav na tachometru mezi 100 a 200 tisíci kilometry. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 123 tisíc kilometrů. Jen 12% aut mělo na tachometru přes 200 tisíc, což však neodráží realitu. Právě auta, která mají skutečně najeto přes 200 tisíc, jsou stáčena na hodnotu pod 100 tisíc a graf za loňský rok by ve skutečnosti vypadal rozhodně jinak.

Zájem zákazníků je tradičně téměř souměrně rozdělen mezi zážehové (benzinové) a vznětové (naftové) motory. Z jiného našeho průzkumu vyplývá, že od roku 2010 se podíl benzinových motorů snížil o 7 procentních bodů a v roce 2013 zákazníci více kupovali diesely. Důvodem byla pravděpodobně ekonomická situace zákazníků (i firem), kteří díky nižší spotřebě a levnější naftě snižovali své provozní výdaje. Vzhledem k loňskému srovnání cen obou paliv a také ke klesající spotřebě maloobjemových benzinových motorů lze postupně očekávat opět rostoucí zájem o benzinové motory.

Stejně jako z našich dřívějších průzkumů, i z této analýzy je patrný převažující zájem zákazníků o sedany, o něco menší zájem o kombíky a ještě o něco menší o hatchbacky. Poměr mezi jednotlivými segmenty je ale celkem vyrovnaný až na vozy kupé a kabriolety, které se podílejí na celkových prodejích kolem 1%.

Naprosto převažuje zájem o ojetiny do 100 tisíc korun. Se zvyšující se cenou prodejnost ojetého vozidla klesá. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 159 tisíc korun.

Téměř tři čtvrtiny ojetých vozů pocházejí z tuzemska, tzn., že vozidla byla koupena v roce 2013 v ČR. Část těchto vozů (odhadujeme 60 %) byla v minulosti dovezená do ČR, část (40%) byla původně prodána a registrována v ČR jako nová vozidla. Každopádně většina zákazníků se při koupi ojetiny poohlíží po autu v Čechách. Důvodem může být, že zákazníci již vnímají rizika individuálního dovozu, ale svou roli určitě hraje pohodlnost pořízení ojetiny v tuzemsku. Každopádně o vozidlech provozovaných v ČR je většinou dostupných daleko více informací.

Tisková zpráva Cebia

Související články

Cebia SUMMARY 3/2013
Cebia SUMMARY 3/2013

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. 1. Odhad velikosti trhu ojetých vozidel Společnost Cebia provedla odhad velikosti trhu ojetých vozidel. Vzhledem k nedostatku informací o části trhu, například o prodejích mezi soukromými osobami, ale i třeba o prodejích menších autobazarů, se z části jedná o expertní odhad. Informace pocházejí […]

Cebia SUMMARY 2/2013
Cebia SUMMARY 2/2013

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel připravené firmou Cebia. 1. Trendy v prodeji ojetin Cebia se opět zaměřila na trh s ojetými vozidly a sledování trendů v této oblasti. Jedná se o oblast stále málo zmapovanou, kde chybí řada exaktních údajů a čísel. Například ani celkový objem trhu ojetých vozidel, resp. počet […]

Cebia SUMMARY 1/2013
Cebia SUMMARY 1/2013

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel 1. Analýza nabídky ojetých vozidel Cebia provedla základní analýzu vzorku 1.000 ojetých vozů aktuálně nabízených na trhu. Výsledky analýzy tohoto vzorku jsou zajímavé a jsou uváděny níže. V grafu je uveden prodejcem udávaný stav tachometru podle stáří nabízených ojetých vozidel (modré sloupce). U každé věkové kategorie […]

Cebia posiluje data ze zahraničí
Cebia posiluje data ze zahraničí

Společnost Cebia získala pro svůj systém AUTOTRACER nové významné zdroje dat o vozidlech ze zahraničních zdrojů. Jedná se zejména o informace z největších aukčních portálů, zahraničních pojišťoven a servisů v západoevropských zemích. Významné zdroje společnost také získala také v Polsku a tradičně nejsilnější je na Slovensku. „Získáváme data o stavech tachometrů ze zhruba 20 největších […]

Cebia SUMMARY 1/2014
Cebia SUMMARY 1/2014

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Meziroční srovnání vývoje trhu ojetých vozidel Zaměřili jsme se opět na hlavní parametry trhu s ojetými vozidly, tentokrát v meziročním srovnání prvního čtvrtletí 2013 se stejným obdobím letošního roku. Vyplývají z něj trendy a vývoj celého trhu s ojetými vozidly a měnící se […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!