Za uplynulých 5 let mají nejstrmější nárůst ve výbavě prodaných ojetin bezpečnostní funkce jako airbagy, ABS nebo ESP. Vyplývá to z analýzy výbavy prodaných ojetých automobilů AAA AUTO. Společnost v ní analyzovala celkově přes 169 tisíc jednotlivých prodejů. Nejvýrazněji se v analýze pohybují křivky věku prodaných aut a jejich bezpečnostní výbavy.
Z věkových kategorií se u českých zákazníků nejdynamičtěji rozvíjí segment aut do 2 let stáří. Meziročně narostl o celých 49 procent, zatímco celkové prodeje ve stejném období narostly o 62 procent. „Ukazuje se zde jasný trend. Věk auta a jeho bezpečnostní výbava jsou totiž spojité nádoby. Čím mladší vozy zákazníci preferují, tím sofistikovanější je i jejich bezpečnostní výbava. Ta se u výrobců s vývojem nových technologií neustále postupně přesouvá z příplatkové do standardní výbavy. Novější auta již tedy zpravidla mají v ceně zahrnuto to, za co se u starších vozů v zájmu vyšší bezpečnosti ještě muselo platit navíc. Vozy v této kategorii se v AAA AUTO nejčastěji prodávají pod značkou Mototechna, popřípadě Mototechna Premium,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.
Vozy do dvou let stáří se z věkových kategorií ojetin rozvíjí nejvíce dynamicky
Z bezpečnostních parametrů prodaných ojetin nadále výrazně roste podíl prodaných vozů s více než dvěma airbagy. Poprvé za uplynulých 7 let však byl zaznamenán jasný pokles prodejů aut se dvěma nebo méně airbagy. Ty meziročně poklesly o 16 procent. Systém ABS měly přibližně čtyři z pěti prodaných aut. Nejstrmější nárůst však lze pozorovat u systému elektronické stabilizace podvozku, ESP. Aut s tímto systémem se ve srovnání s rokem 2011 prodal téměř pětinásobek.
Vývoj prodejů ojetin se systémem ESP
Poznámka: Společnost AAA AUTO údaje za rok 2014 statisticky dopočítala dle dosavadního vývoje prodejů s výhledem na plánovaný celkový počet 63.500 prodaných vozů.
Komentáře