Hartmut Roehl je prezidentem organizace FIGIEFA a německého sdružení distributorů náhradních dílů – GVA. V rozhovoru nám řekl o situaci neznačkových servisů na německém trhu.
Německý trh se vyznačuje tím, že má poměrně velké množství autorizovaných servisů ve srovnání s neznačkovými. Čím je to dáno?
Od samého počátku mají němečtí výrobci automobilů vlastní servisní sítě. Dealeři nikdy neprodávali jen auta, ale také provozovali servisní stanice. Německý spotřebitel věnuje zvláštní pozornost kvalitě služeb, a tak často hledí i na značku vozidla. Německé automobily jsou považovány za vozidla nejvyšší kvality, což se promítá do vnímání servisů těchto značek.
Změnila se v roce 2012 (a pokud ano, jak) aktivita autorizovaného servisů v oblasti prodeje náhradních dílů a služeb?
Činnost autorizovaných servisů se určitě změnila. Autorizované servisy aktivně nabízejí akční nabídky svých služeb a dílů. Často také poskytují zajímavé formy spolupráce síti nezávislých servisů. V roce roce 2011 měl segment autorizovaných servisů podíl na trhu servisních služeb asi 62%, zatímco asi 38% připadalo na neznačkové servisy. Intenzivně pracují na zvýšení podílu na trhu, kdy výrobci i dealeři automobilů nemají zisk z prodeje vozidel, jedině ze servisních služeb a prodeje dílů. Výrobci automobilů začali aktivity zaměřené na údržbu a opravy starších vozidel ve svých sítích, když nabízejí nižší ceny za náhradní díly a nižší náklady na opravy.
Lze očekávat, že i v příštím roce bude rozložení sil stejné, nebo se změní podíl na trhu?
Rovnováha mezi těmito segmenty se bude postupně měnit. Autorizované získají podíl na trhu díky opravám starších vozů a prodeji dílů. Nezávislý segment zase ukrojí ze servisování nových vozů a bude se rozvíjet na poli méně komplikovaných technických opravách. V době, kdy rozpočty řidičů snižují rostoucí ceny pohonných hmot a vozový park stárne, opravy v neznačkových (tedy levnějších) servisech určitě zvýší podíl nezávislého trhu.
Máme dojem, že majitelé automobilů v Německu hodně dbají o technický stav svých vozidel. Pokud tomu tak je, co motivuje řidiče k takovému chování?
Auto je stále symbolem úrovně majetku. Je to druhá největší (po koupi domu / bytu) investice. Proto se snaží udržet vozidlo v optimálním stavu a zachovat tak hodnotu jejich investic, ale také, aby se ujistil, že dobrý stav vozu zajistí jeho bezpečnost. Motivace k péči o stavu vozu je také symbolem majetku, stejně jako bezpečnosti a povědomí o hodnotě investice.
Srovnání českého a německého trhu*: | Německo | Česká republika |
Počet osobních a dodávkových vozidel | 44,9 miliónů | 4,6 miliónů |
Počet nákladních vozidel | 4,6 miliónů | 688 tisíc |
Průměrný věk osobních automobilů | 8,5 let | 13,9 let |
Počet autorizovaných servisů | 16.600 | 990 |
Počet neznačkových servisů | 19.600 (33.200**) | 6.400 |
* Přibližné údaje
** Včetně pneuservisů, karosářských a lakýrnických servisů, servisy pro instalace a výměny oken, specializované motorářské servisy
Komentáře