Aftermarket ve Švédsku – rozhovor s prezidentem SBF

8. dubna 2013, 20:43

Švédsko má kvůli relativně malému počtu obyvatel podobný vozový park jako Česká republika. O stavu místního trhu aftermarketu, jsme hovořili s prezidentem nezávislého sdružení distributorů náhradních dílů panem Christerem Liljenbergem.

Využívají řidiči ve Švédsku služeb nezávislých servisů, když jejich auta jsou v záruce?
Christer Liljenberg: První tři roky 80% nových automobilů je servisováno v autorizovaných servisech. Pouze jedna pětina majitelů se rozhoduje pro nezávislé servisy.

Nemají klienti nezávislých servisů v případě poruchy nějaké problémy s prosazováním záruky?
Ne. Nemáme ve Švédsku žádné větší problémy s uznáváním záruky výrobcem automobilu v případě, že bylo vozidlo servisováno v nezávislém servisu.

Švédský soud nedávno odsoudil společnost KIA za záruční podmínky. O co přesně šlo?
Kia tvrdila, že pokud má být zachována 7-letá záruka výrobce, majitelé vozidel jsou povinni vozidlo servisovat u autorizovaných servisních sítí. Soud rozhodl, že podmínky automobilky porušují pravidla zdravé hospodářské soutěže. Řízení bylo zahájeno na základě podnětu Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), švédského sdružení nezávislých distributorů náhradních dílů a nezávislých servisů. (Více informací o tomto tématu).

Jak se podařilo díky SBF potrestat společnost Kia? Víme, že to nebylo snadné …
Ano, švédský úřad pro hospodářskou soutěž se odmítl případem zabývat. Najali jsme si nejlepší právní kancelář ve Švédsku, která se zabývá porušením práv hospodářské soutěže – firmu Vinge. S její pomocí jsme byli schopni případ uzavřít úspěšně.

Rozsudek s automobilkou Kia automobilky je prvním případem trestu v EU pro automobilku za nesprávné záruční podmínky, které porušují pravidla konkurenceschopnosti.
I když byla Kia jedinou firmou, která porušovala pravidla, obávali jsme se, že ostatní firmy půjdou stejnou cestou, pokud soud firma Kia vyhraje. Naštěstí vše dopadlo dobře a soud vydal spravedlivý verdikt.

Mazda nedávno představila ve Švédsku 10-letou záruku na své vozy. Znamená to začátek „záruční války“ kdo dá více?
Nemyslím si, … dle mého názoru je to prostě šílený marketing japonského výrobce. Domnívám se, že zástupci jiných výrobců se do takové hry nezapojí.

 

Srovnání českého a švédského trhu: Švédsko Česká republika
Počet osobních a dodávkových vozidel 4,3 miliónů 4,6 miliónů
Počet nákladních vozidel   688 tisíc
Průměrný věk osobních automobilů 10,2 let 13,9 let
Počet autorizovaných servisů 900 990
Počet neznačkových servisů 3.500 6.400

 

Související články

Aftermarket ve Francii – rozhovor s prezidentem FEDA
Aftermarket ve Francii – rozhovor s prezidentem FEDA

Vilatte Michel je prezidentem francouzského sdružení distributorů dílů FEDA. Zvláště pro MotoFocus, odpověděl na několik otázek o domácím automobilovém trhu. Francouzský trh je jedním z největších trhů v Evropě a je považován jako monopol výrobců automobilů. Vyznačuje se tím, že má největší počet autorizovaných servisů v porovnání s neznačkovými. Je to tak ve skutečnosti a […]

Aftermarket ve Velké Británii – rozhovor s prezidentem IAAF
Aftermarket ve Velké Británii – rozhovor s prezidentem IAAF

Brian Spratt je prezidentem sdružení IAAF, které reprezentuje nezávislý trh ve Velké Británii. V rozhovoru nám řekl o situaci neznačkových servisů na německém trhu. Čím se liší motoristický trh ve Velké Británii od jiných trhů v Evropě? Brian Spratt: Nezávislý trh má asi 60-65% podílu na trhu, zbytek jsou dealeři automobilek. Na každý servis dealera […]

Aftermarket v Německu – rozhovor s prezidentem GVA
Aftermarket v Německu – rozhovor s prezidentem GVA

Hartmut Roehl je prezidentem organizace FIGIEFA a německého sdružení distributorů náhradních dílů – GVA. V rozhovoru nám řekl o situaci neznačkových servisů na německém trhu. Německý trh se vyznačuje tím, že má poměrně velké množství autorizovaných servisů ve srovnání s neznačkovými. Čím je to dáno? Od samého počátku mají němečtí výrobci automobilů vlastní servisní sítě. […]

Blokový výjimka: Kia potrestána za záruční podmínky
Blokový výjimka: Kia potrestána za záruční podmínky

Švédský obchodní soud rozhodl, že klauzule obsažená v záručních podmínkách Kia porušuje práva hospodářské soutěže a nařizuje společnosti, aby dala svým zákazníkům možnost výběru mezi neznačkovými a autorizovanými servisy. Záruka automobilky KIA porušuje evropské právo Soud rozhodl, že Kia porušuje zásady spravedlivé hospodářské soutěže. Korejská značka použila obchodní model, který omezuje klientům výběr servisu. Podle […]

Aftermarket v Polsku – rozhovor s prezidentem SDCM
Aftermarket v Polsku – rozhovor s prezidentem SDCM

Česká republika a Polsko jsou sousedící země. Blízkost však neznamená podobné fungování ekonomik, včetně toho automobilového. Specifičnost těchto dvou trhů a zásady fungování mají vliv i na fungování českého a polského automobilového průmyslu. Pro více informací o polském trhu a jeho specifik jsme požádali o rozhovor pana Alfreda Franke, předsedu Asociace distributorů a výrobců náhradních […]

Aftermarket v Rumunsku – rozhovor s prezidentem ADPAR
Aftermarket v Rumunsku – rozhovor s prezidentem ADPAR

Pan Dan Cimpean se nedávno stal prezidentem sdružení ADPAR, které zastupuje zájmy členů nezávislého trhu v Rumunsku. Nedávno jste převzal funkci prezidenta sdružení ADPAR. Jaké úkoly na Vás čekají? Dan Cimpean: Když jsem byl v únoru pověřen pozicí prezidenta ADPAR, byl jsem překvapen malým počtem aktivních členů sdružení. Naším hlavním cílem je nyní přesvědčit členy, […]

Porušení pravidel hospodářské soutěže – KIA MOTORS u nejvyššího soudu ve Švédsku nepochodila
Porušení pravidel hospodářské soutěže – KIA MOTORS u nejvyššího soudu ve Švédsku nepochodila

Podmínka poprodejního servisu vozidel omezujících se pouze na autorizované autoservisy, kterou společnost Kia Motors aplikovala na svoji sedmiletou záruku na nová vozidla na švédském trhu, byla vyřešena. Nejvyšší soud ve Stockholmu zamítl žádost společnosti Kia Motors o opravný prostředek podanou ve snaze dosáhnout obnoveného soudního řízení poté, co obchodní soud uznal společnost vinnou. Důvodem žádosti […]

Stane se rozsudek soudu ve Švédsku nad KIA MOTORS precedentem pro celou Evropu? – rozhovor s předsedou organizace SBF
Stane se rozsudek soudu ve Švédsku nad KIA MOTORS precedentem pro celou Evropu? – rozhovor s předsedou organizace SBF

Christer Liljenberg stojí v čele švédské organizace dodavatelů náhradních dílů pro automobily SBF. Díky jeho organizaci byl poprvé v Evropě odsouzen výrobce aut za porušení pravidel hospodářské soutěže v kontextu Nařízení Komise (EU) č. 461/2010. Zeptali jsme se ho na podrobnosti k případu a také na několik skutečností týkajících se švédského automobilového trhu. Již v […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!