Švédsko má kvůli relativně malému počtu obyvatel podobný vozový park jako Česká republika. O stavu místního trhu aftermarketu, jsme hovořili s prezidentem nezávislého sdružení distributorů náhradních dílů panem Christerem Liljenbergem.
Využívají řidiči ve Švédsku služeb nezávislých servisů, když jejich auta jsou v záruce?
Christer Liljenberg: První tři roky 80% nových automobilů je servisováno v autorizovaných servisech. Pouze jedna pětina majitelů se rozhoduje pro nezávislé servisy.
Nemají klienti nezávislých servisů v případě poruchy nějaké problémy s prosazováním záruky?
Ne. Nemáme ve Švédsku žádné větší problémy s uznáváním záruky výrobcem automobilu v případě, že bylo vozidlo servisováno v nezávislém servisu.
Švédský soud nedávno odsoudil společnost KIA za záruční podmínky. O co přesně šlo?
Kia tvrdila, že pokud má být zachována 7-letá záruka výrobce, majitelé vozidel jsou povinni vozidlo servisovat u autorizovaných servisních sítí. Soud rozhodl, že podmínky automobilky porušují pravidla zdravé hospodářské soutěže. Řízení bylo zahájeno na základě podnětu Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), švédského sdružení nezávislých distributorů náhradních dílů a nezávislých servisů. (Více informací o tomto tématu).
Jak se podařilo díky SBF potrestat společnost Kia? Víme, že to nebylo snadné …
Ano, švédský úřad pro hospodářskou soutěž se odmítl případem zabývat. Najali jsme si nejlepší právní kancelář ve Švédsku, která se zabývá porušením práv hospodářské soutěže – firmu Vinge. S její pomocí jsme byli schopni případ uzavřít úspěšně.
Rozsudek s automobilkou Kia automobilky je prvním případem trestu v EU pro automobilku za nesprávné záruční podmínky, které porušují pravidla konkurenceschopnosti.
I když byla Kia jedinou firmou, která porušovala pravidla, obávali jsme se, že ostatní firmy půjdou stejnou cestou, pokud soud firma Kia vyhraje. Naštěstí vše dopadlo dobře a soud vydal spravedlivý verdikt.
Mazda nedávno představila ve Švédsku 10-letou záruku na své vozy. Znamená to začátek „záruční války“ kdo dá více?
Nemyslím si, … dle mého názoru je to prostě šílený marketing japonského výrobce. Domnívám se, že zástupci jiných výrobců se do takové hry nezapojí.
Srovnání českého a švédského trhu: | Švédsko | Česká republika |
Počet osobních a dodávkových vozidel | 4,3 miliónů | 4,6 miliónů |
Počet nákladních vozidel | 688 tisíc | |
Průměrný věk osobních automobilů | 10,2 let | 13,9 let |
Počet autorizovaných servisů | 900 | 990 |
Počet neznačkových servisů | 3.500 | 6.400 |
Komentáře