Aftermarket v Rumunsku – rozhovor s prezidentem ADPAR

, 27. května 2013, 21:24

Pan Dan Cimpean se nedávno stal prezidentem sdružení ADPAR, které zastupuje zájmy členů nezávislého trhu v Rumunsku.

Nedávno jste převzal funkci prezidenta sdružení ADPAR. Jaké úkoly na Vás čekají?
Dan Cimpean: Když jsem byl v únoru pověřen pozicí prezidenta ADPAR, byl jsem překvapen malým počtem aktivních členů sdružení. Naším hlavním cílem je nyní přesvědčit členy, kteří sdružení opustili, aby se vrátili a abychom mohli pokračovat v pozastavených projektech ADPAR. Chceme také přesvědčit nové společnosti, aby se připojili a aby si sdružení udrželo své postavení v ekonomice, která zaznamenává nejvyšší nárůst (o 1,2 mld. v roce 2012). Budeme posílat do Poslanecké sněmovny rumunského parlamentu informační materiál o Blokové výjimce a o liberalizace trhu s náhradními díly.

Navštěvují rumunští řidiči nezávislé servisy? Jaký je tržní podíl těchto servisů?
Ukázalo se, že v důsledku informačních kampaní o možnosti volby servisu i během záruční lhůty, počet řidičů, kteří využívají služeb nezávislých servisů, stále roste. Podle našeho názoru se více než 65% všech oprav provádí v nezávislých servisech.

Bohužel, navzdory Blokové výjimce pozorujeme porušování těchto ustanovení výrobci automobilů a nutí řidiče k častým návštěvám autorizovaných servisů. Je situace v Rumunsko obdobná?
Bohužel v této situaci je nyní mnoho majitelů nových vozidel. Jsme povzbuzeni úspěchy našich kolegů ze Švédska (SBF vs KIA) a Španělska (CNC vs Mazda) a závěry obsažené v závěrečné zprávě předložené Rumunské radě pro hospodářskou soutěž a chceme zahájit novou kampaň s cílem podporovat zdravou konkurenci a bojovat s monopolním jednáním některých společností.

Častým problémem, zejména v době hospodářského poklesu, je, že se řidiči řádně nestarají o stav vozidla. Je v Rumunsku také běžné opravit auto až když nemůžete jezdit?
Studie ukázala, že Rumuni nejsou ochotni vzdát se pohodlí a komfortu, které jim nabízí vlastní automobil. Raději jsou více ochotni investovat do dovolené, nebo nakupují nové oblečení, ale ne nové auto. To znamená, že je velmi důležitou součástí života spotřebitelů, i když ceny pohonných hmot jsou vyšší než jejich finanční možnosti. Pozorujeme tendenci „migrace“ majitelů aut s autorizovaných servisů do těch nezávislých, protože tam jsou ceny mnohem nižší.

Jak reaktivace značky Dacia v evropském měřítku pod křídly Renaultu ovlivňuje rumunský automobilový trh (včetně trhu s náhradními díly)?
Je to velmi delikátní záležitost … Dacia Renault Group využívá předpisů, které schválila vláda v roce 2010 k ochraně modelů a vzorů. Tento zákon přispěl k monopolizaci trhu a Dacia Renault Group je jediným dodavatelem náhradních dílů pro modely Dacia. ADPAR se účastní veřejné debaty pořádané Výborem pro průmysl a služby v Poslanecké sněmovně. Naším cílem je vytvořit právní prostředí, které umožní zdravou konkurenci a zajistí spravedlivé ceny pro spotřebitele.

Jaké problémy se budou řešit na rumunském trhu v příštích letech? A jaký to bude dopad na činnost ADPAR?
Jak jsem již zmínil, hlavním cílem je vytvořit příznivé právní prostředí pro distribuci náhradních dílů. Naše první kampaní je „Podporuji právo na opravu, protože mi záleží na mém vozu a také na mé peněžence.“

Srovnání českého a rumunského trhu: Rumunsko Česká republika
Počet osobních a dodávkových vozidel 4,5 miliónů 4,6 miliónů
Počet nákladních vozidel 570 tisíc 688 tisíc
Průměrný věk osobních automobilů 13,1 let 13,9 let
Počet autorizovaných servisů údaje chybí 990
Počet neznačkových servisů 7.000 6.400


 

Související články

Aftermarket v Polsku – rozhovor s prezidentem SDCM
Aftermarket v Polsku – rozhovor s prezidentem SDCM

Česká republika a Polsko jsou sousedící země. Blízkost však neznamená podobné fungování ekonomik, včetně toho automobilového. Specifičnost těchto dvou trhů a zásady fungování mají vliv i na fungování českého a polského automobilového průmyslu. Pro více informací o polském trhu a jeho specifik jsme požádali o rozhovor pana Alfreda Franke, předsedu Asociace distributorů a výrobců náhradních […]

Aftermarket ve Švédsku – rozhovor s prezidentem SBF
Aftermarket ve Švédsku – rozhovor s prezidentem SBF

Švédsko má kvůli relativně malému počtu obyvatel podobný vozový park jako Česká republika. O stavu místního trhu aftermarketu, jsme hovořili s prezidentem nezávislého sdružení distributorů náhradních dílů panem Christerem Liljenbergem. Využívají řidiči ve Švédsku služeb nezávislých servisů, když jejich auta jsou v záruce? Christer Liljenberg: První tři roky 80% nových automobilů je servisováno v autorizovaných […]

Aftermarket ve Francii – rozhovor s prezidentem FEDA
Aftermarket ve Francii – rozhovor s prezidentem FEDA

Vilatte Michel je prezidentem francouzského sdružení distributorů dílů FEDA. Zvláště pro MotoFocus, odpověděl na několik otázek o domácím automobilovém trhu. Francouzský trh je jedním z největších trhů v Evropě a je považován jako monopol výrobců automobilů. Vyznačuje se tím, že má největší počet autorizovaných servisů v porovnání s neznačkovými. Je to tak ve skutečnosti a […]

Aftermarket ve Velké Británii – rozhovor s prezidentem IAAF
Aftermarket ve Velké Británii – rozhovor s prezidentem IAAF

Brian Spratt je prezidentem sdružení IAAF, které reprezentuje nezávislý trh ve Velké Británii. V rozhovoru nám řekl o situaci neznačkových servisů na německém trhu. Čím se liší motoristický trh ve Velké Británii od jiných trhů v Evropě? Brian Spratt: Nezávislý trh má asi 60-65% podílu na trhu, zbytek jsou dealeři automobilek. Na každý servis dealera […]

Aftermarket v Německu – rozhovor s prezidentem GVA
Aftermarket v Německu – rozhovor s prezidentem GVA

Hartmut Roehl je prezidentem organizace FIGIEFA a německého sdružení distributorů náhradních dílů – GVA. V rozhovoru nám řekl o situaci neznačkových servisů na německém trhu. Německý trh se vyznačuje tím, že má poměrně velké množství autorizovaných servisů ve srovnání s neznačkovými. Čím je to dáno? Od samého počátku mají němečtí výrobci automobilů vlastní servisní sítě. […]

Vážná hrozba pro aftermarket v Rumunsku
Vážná hrozba pro aftermarket v Rumunsku

Rumunská vláda schválila zákon, který může vyústit v zákaz prodeje viditelných karosářských dílů vyrobených nezávislými výrobci. Proti změně zákona je rumunské sdružení, které reprezentuje zájmy členů nezávislého trhu – ADPAR. Jedním z hlavních problémů rumunského aftermarketu je absence „dodatku o opravách“. Rumunská vláda dosud nesouhlasila s přijetím tohoto ustanovení zákona (dodatku o opravách), a to […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!