Křišťálovou kouli nebrat aneb Každý první

30. června 2014, 17:14

V dnešním článku se náš spolupracovník Josef Förster zamýšlí nad vývojem v oblasti autoopravárenství v letošním roce.

V období předchozích svátků jsem se začetl do knihy Niccola Machiavelliho Vladař. V jedné z kapitol jsem narazil na následující přirovnání: Počítáme-li předem, máme čas si všechno rozmyslet a zavčas jednat. Když se však pohroma přiblíží, bývá už na lék pozdě. "Jak říkají lékaři o souchotinách – zpočátku je nesnadno poznáme, ale lehko vyléčíme, kdežto zanedbané poznáme sice na první pohled, ale pomoci už není.“ Tolik citát. Mám takový nutkavý pocit, že právě naše autoopravárenství se nyní nachází ve fázi raného stadia souchotin. Z čeho mé nutkavé pocity pocházejí? Hned z několika událostí, které se v těchto měsících udály a stále dějí.

Hodinové sazby
Při svých návštěvách vašich pracovišť jsem se (bez rozdílu, v jaké části naší republiky jsem se pohyboval) setkal se zajímavým fenoménem. Snižujete hodinové sazby, a to zásadně. Myslím si, že výše nových hodinových sazeb dosahuje úrovně sazeb tak před deseti lety, a tomu zase neodpovídají náklady, které v současnosti máte. Když se vás ptám, co vás vede k takovému zásadnímu snižování hodinových sazeb, dostávám stejnou odpověď: Zákazníci to požadují. Malí i velcí, zejména pak majitelé velkých vozových parků tlačí na jejich snižování. Jak už jsem několikrát uvedl, ekonomické nesmysly se rády napodobují, a proto neuvedu konkrétní výši takové hodinovky. Pro úplnost informace doplním, že tento novodobý fenomén se týká zejména nezávislých servisů. Jako bych slyšel některé z vás: „Deklarovaná hodinová sazba přece nic neznamená!“ Já myslím, že znamená, začtěte se prosím dál.

Normočasy
Další věcí, o které nyní často slýchám, je otázka normočasů. Toto téma je, věřte nebo ne, společné pro nezávislé i autorizované servisy. Je to jen můj subjektivní pocit, žádný průzkum jsem na toto téma nedělal, ale mám pocit, že v současnosti se o něco více týká nezávislých servisů. Proč? Protože nezávislé servisy se více než jindy pokoušejí o přetažení „klasického“ zákazníka autorizovaného servisu. Základní podmínkou takové spolupráce je dodržování normočasů. A jsem zpátky u prvního odstavce Hodinová sazba. Myslím si, že kombinace hodinové sazby snížené pod ekonomické náklady v kombinaci s normočasy je vražedná. Slyším sípání souchotin… Slabě, ale slyším. Nic proti dodržování normočasů. Co mi vadí, to je ta kombinace. Myslím, že téma normočasů bude v tomto roce spolu s budováním nezávislých konceptů největším tématem v oblasti autoopravárenství. První vlaštovky už jsou tady. Že jste je ještě nezaznamenali? Pak stačí vzpomenout billboardovou kampaň největšího výrobce vozidel s hlavním motivem brzdové destičky nebo z poslední doby projekt fi xních (rozuměj pevných) cen v autorizovaných servisech druhého největšího vozového parku v ČR.

Nezávislé sítě servisů
Jak už jsem zmínil, budování nezávislých sítí servisů je tématem číslo jedna. Jejich vytváření se více či méně úspěšně projevuje už déle než pět let. Teprve v minulém roce však dosáhla, podle mého názoru, tato snaha výraznějších, viditelných úspěchů. Mezi lídry patří v současnosti někteří významní distributoři náhradních dílů, ale také distributoři lakovacího materiálu. Minulý rok ukázal, že taková snaha může být úspěšná. Jak by ne? Takové nezávislé sítě jsou na západ a sever od naší matičky velkými a funkčními konkurenty autorizovaných sítí servisů. V kombinaci s působením blokové výjimky se ostatně není co divit. Nemusím ani jmenovat a sami jistě víte, kdo v této chvíli patří na českém trhu k nejaktivnějším. Nedávno jsem našel nabídku na účast v této síti jednoho distributora náhradních dílů u čtyř z pěti navštívených nezávislých servisů. Náhoda? Nemyslím. Dlouhodobě se o nezávislé sítě servisů zajímám a myslím, že tento rok jejich čas dozrál. Dětské nemoci jsou pryč. Mohou a začnou plnohodnotně konkurovat autorizovaným sítím. Proč tomu tak je? Využiji opět citát klasika: „Kdo chvíli stál, již stojí opodál.“ A to Jan Neruda netušil, že v dnešní době platí pro autorizované servisy jeho úsloví dvojnásob.

Práce doma
Tato kapitola se nebude týkat naší mužské, ženami tolik zmiňované pomoci v domácnosti. Tahle práce doma se týká staronového nešvaru práce načerno. Už vás slyším, jak mi oponujete. Byla tady vždycky. To do autoopravárenství patří, stejně jako po noci přichází den. Jistě máte pravdu, ale to, co se děje poslední dobou, je dosud nebývalé. Někteří, zdůrazňuji, někteří automechanici vyrážejí s úderem padla do svých privátních dílen, aby zde pokračovali v úspěšném pracovním dni podnikáním „na černo“. Týká se to nezanedbatelné skupiny mechaniků. Navíc, jak nám tak na trhu přituhuje, nezdráhají se „ukrást“ zákazníka pro svoji odpolední směnu svému zaměstnavateli. Na toto téma bych mohl napsat mnohé. Například to, jak je někde systém propracovaný a nezávislý distributor dováží na ranní směnu rovnou dvě hromádky dílů. Jak běží celý systém druhé směny bez dokladu. Jak platí okřídlené „Není soudce, není žalobce“. A také to, že tento rozjetý vlak dostává nekontrolovanou rychlost a dříve nebo později narazí. Zejména u majitelů autoservisů z ranní směny. Dejte na mne. Tady už totiž slyším kašel souchotin nejen já. Bohudík.

Co by pomohlo?
A jsem u závěru svého dnešního zamyšlení. Proč zní název tohoto článku Každý první? Na tuhle krátkou větu jsem narazil začátkem roku u jednoho nezávislého oprávce v Podkrkonoší. Kromě výše zmiňovaných témat si majitel opravny postěžoval na některé distributory. Zdůrazňuji některé. Podle něj dnes dostane množstevní slevu na díly každý první. Jeho zákazník, ale i „jeho“ mechanici pro potřeby druhé směny. Nelze než souhlasit. Tady už si asi sami nepomůžete. Tohle už bude potřebovat legislativní oporu a hlavně její následnou kontrolu. Představte si například, že by si náhradní díly, které souvisejí s bezpečností, například brzdové díly nebo airbagy, mohl koupit jen ten, kdo podniká v oblasti autoopravárenství. Že vám to zní logicky? Ono to také logické je – a hlavně bezpečné pro naše motoristy. Mohla by to být taková hezká první vlaštovka. Věřme tedy, že podobné logické nápady osvítí i naše legislativce. Držím jim palce za vás. Obchodní politika, kdy na množstevní slevy dosáhne KAŽDÝ PRVNÍ, je totiž neklamným znamením propuknutí souchotin…

Josef Förster

Autor je spolupracovníkem redakce

Fotografie poskytl odborný časopis AutoEXPERT

Článek rovněž vyšel v časopise AutoEXPERT.

Související články

Křišťálovou kouli nebrat aneb Před branami
Křišťálovou kouli nebrat aneb Před branami

Co by mohlo být na prvním místě vaší pozornosti, při vašem současném podnikání se dnes ve své úvaze zamyslí náš spolupracovník Josef Förster. O lidech Při tom každodenním kalupu se může stát, že některé věci bereme tak nějak automaticky, nepřemýšlíme nad nimi. Zejména pokud se opakují den co den, měsíc za měsícem nebo rok po […]

Křišťálovou kouli nebrat aneb „Honzíkova cesta“
Křišťálovou kouli nebrat aneb „Honzíkova cesta“

Určitě budete souhlasit s tvrzením, že současný svět se rychle mění a s ním se stejně rychle mění i podmínky vašeho podnikání. V dnešním článku bych se chtěl zamyslet nad přístupem k celoživotnímu vzdělávání. Pamětníci jistě vzpomínají na technickou úroveň vozů před 10-15-ti lety. Střešní okno na kliku, posilovač řízení za příplatek a té radosti […]

Křišťálovou kouli nebrat aneb Ledy se hnuly 2
Křišťálovou kouli nebrat aneb Ledy se hnuly 2

Vážený čtenáři, až se to nechce věřit, jsou to dlouhé dva roky, co jsem napsal článek pod názvem Ledy se hnuly. Moje očekávání z článku se naplnila trocha později, ale jsem plný optimismu. Ostatně posuďte sami. Novoty kam se podíváš Mám pocit, že se letos urodilo nemálo novinek. Hybatelem těchto novinek se stala, světedivse, Státní […]

Výsledek ankety k článku „Křišťálovou kouli nebrat aneb Každý první“
Výsledek ankety k článku „Křišťálovou kouli nebrat aneb Každý první“

Před čtyřmi týdny jsme Vám přinesli článek „Křišťálovou kouli nebrat aneb Každý první“, jehož součástí byla anketa. Nyní Vám přinášíme její výsledky.

Křišťálovou kouli nebrat aneb Zakopaný pes
Křišťálovou kouli nebrat aneb Zakopaný pes

Po tom co jsem měl možnost spatřit začátkem prvního prázdninového týdne na náměstí v Karlíně, jsem se přes svá Novoroční předsevzetí neudržel a napsal následující článek, chcete-li zamyšlení. 1. samoobslužný venkovní nezávislý servis Karlín Někdy, někdy se mi zdá, že se situace kolem vašeho podnikání začíná vymykat normálu. Z čehože jsem nabyl tohoto pocitu? Z fotky v úvodu? […]

Křišťálovou kouli nebrat aneb Z Nového světa I.
Křišťálovou kouli nebrat aneb Z Nového světa I.

Dnešní článek bude jiný. Přesněji bude odjinud. Ještě přesněji ze Spojených států, kde jsem byl koncem srpna na dovolené. Ještě přesněji na zasloužené dovolené. Auta tam mají čtyři kola a volant jako u nás, ale to ostatní kolem aut mi přišlo značně rozdílné. Má-li to být trend, na který se tady u nás v Evropě […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!