Prémiérově, ve čtvrtek 11. února, na PRIMA Cool a následně v sobotu 13. února, odvysílala televize PRIMA v pořadu Autosalon reportáž nazvanou „Kvalita českých autoservisů“. Podle našeho názoru se jedná o tendenční a neobjektivní reportáž.
Pravděpodobně okolo 9. prosince se natáčela reportáž do pořadu televize PRIMA Autosalon, kde figuranti televize navštívili celkem 5 servisů. Pomocí skryté kamery natáčeli chování a reakce na svůj požadavek – kolik může stát výměna tlumičů a oprava nefunkčního naklápění xenonových světlometů na voze Škoda Octavia, 2.generace, rok výroby 2006, najeto 168.000 km. Postupně navštívili 4 nezávislé servisy a nakonec autorizovaný servis Škoda. Sami jistě uhodnete, který ze servisů vyšel z „nezávislého testu“ nejlépe. Rádi bychom se pozastavili nad pár věcmi, které budeme rozporovat.
Za prvé si myslíme, že v jednotlivých servisech nebyly vzneseny stejné požadavky na kontrolu, popřípadě opravu vozu. Usuzujeme tak podle reakce zmíněných nezávislých servisů, které jsme kontaktovali.
V prvním servisu v Klatovech požadovali nacenění tlumičů. Byly nabídnuty tlumiče TRW a je pravdou, že se nemontují do prvovýroby. Ale jsou adekvátní náhradou na takto starý vůz. Požadavek na test tlumičů nezazněl. Naklápění xenonů nebylo opraveno, protože byla potřeba diagnostika nebo prohlídka na zvedáku, který nebyl volný. Určitě bychom v tom však nehledali chybu, že závada nebyla opravena na počkání. K rozporu, že tlumiče chtěli originál, které jsou navíc levnější, se vrátíme na konci článku.
V druhém servisu v Domažlicích proběhla návštěva, dle reportéra, nejlépe z nezávislých servisů. Světla byla opravena a údajně byly nabídnuty originál tlumiče. Což není pravdou, protože dle našeho ověření byly nabízeny tlumiče Bilstein. Proč to v reportáži nezaznělo? Zazněl požadavek na test zadních tlumičů, které dle servisu provádějí buď vizuální kontrolou nebo vůz pošlou do jiného servisu, který je pro test vybaven.
V třetím servisu v Dobřanech proběhla návštěva opět jinak a majitel servisu byl reportáží hodně rozhořčen. Den předem bylo do servisu ve večerních hodinách voláno a byla domluvena výměna tlumičů. Byly nabídnuty tlumiče značky KYB. Majitel je objednal, aby je měl ráno na výměnu připravené. Druhý den zjistil, že je objednal zbytečně. Takže se mu nedivíme. U takto malého servisu bychom opravu xenonových světel nepředpokládali. Zazněla výtka na velikost a polohu servisu, bláto a opět neoriginální tlumiče. Což tlumiče KYB nejsou, ale jsou používány do prvovýroby jiných automobilek. Takže velice kvalitní alternativa.
Ve čtvrtém servisu ve Stříbře proběhla návštěvu jen napůl. Vozidlo vlastně vůbec neviděli, pouze byla zjištěna cena tlumičů.
A je zřejmé, že do pátého (jediného autorizovaného) servisu nemělo cenu volat a ověřovat, jak kontrola proběhla.
V reportáži se nejvíce řeší cena tlumičů. Tu nabídly všechny servisy téměř stejnou, kromě jedné nabídky předních tlumičů za 2.500 Kč. Nad touto cenou se pak v komentáři na Primě pozastavují, že tolik snad nestojí tlumiče ani na Mercedes. Pokud vezmeme stejně starý Mercedes, třeba třídy A, dokáže aftermarket nabídnout tlumiče z druhovýroby už za tuto cenu J. V originále určitě ne.
A právě originální přední tlumiče na zmiňovanou Octavii stojí 2.995 Kč. Jedná se ale o opravdu originální tlumiče, jaké zákazník v opravnách požadoval. To nám potvrdil i reportér této reportáže (se kterým jsme rovněž hovořili), který za originální díl považuje ten, co jde do prvovýroby. V reportáži se ale muselo jednat o díly Škoda Economy, což určitě není originální díl do prvovýroby. A dle našeho názoru nabízené tlumiče v servisech jsou minimálně tak kvalitní a tyto značky dodávají své díly i do prvovýroby.
Je však pravdou, že cena dílů Economy je velice zajímavá, a to je určitě ohrožením pro nezávislé servisy do budoucna, kdy spousta servisů musí zapracovat na svém marketingu. Jak se prezentovat, jak vylepšovat služby, apod. Zákazník by měl vždy vybírat podle více kritérií, určitě by se ale neměl řídit touto reportáží.
Pokud shrneme průběh reportáže, tak výměna tlumičů a cena nebyla v žádném servisu problémem. Nabízet na 10 let starou Octavii originál tlumiče je nesmysl, veškeré nabízené tlumiče jsou kvalitní náhradou, tlumiče Škoda Economy nejsou originálním dílem do prvovýroby. Test tlumičů byl požadován jen u jednoho, v jednom servisu vozidlo vůbec nebylo. Nemůžeme očekávat, že budou menší servisy vybaveny testerem tlumičů. Oprava naklápění xenonových světel je další skvěle vybranou závadou. Opět nemůžeme čekat, že takové servisy budou vybaveny pro tento typ opravy. Ale i tak 3 ze 4 nezávislých servisů byly schopny problém vyřešit nebo zajistit opravu.
Nejsme asi jediní, komu se reportáž nelíbila, o čemž svědčí reakce představitelů servisů, distributorů a negativní komentáře na stránkách pořadu. Na ně reaguje pan Václav Šafář, kontaktní osoba portálu skodaeconomyservis.cz, což opět ukazuje na to, že reportáž asi nebyla tak úplně nezávislá.
Reportáž můžete vidět ZDE a obrázek si udělejte sami.
PS: Až si pustíte zmíněnou reportáž, všimněte si i použité hudby. Temná u nezávislých servisů a radostná u návštěvy autorizovaného servisu. To taky o něčem svědčí.
DOPLNĚNO 29.02.2016
Musíme uvést na pravou míru cenu a originalitu tlumičů, které figuranti v pořadu požadovali a se kterými bylo kalkulováno. Nikde v reportáži nezazněla cena požadovaných originálních tlumičů, ani nabízených "originálních" tlumičů v autorizovaném servisu. Dle našeho zjištění je cena předního originálního tlumiče 2.995,- Kč, a z této částky bývá poskutnuta sleva na šekovou knížku ve výši 20%. V reportáži se však, dle nás, jednalo o ceny z programu Škoda Economy, kde je cena předního tlumiče 1.810,- Kč. Zadní tlumiče jsou v programu Škoda Economy nabízeny pouze originál za cenu 1.083 Kč. Což je již cena, na kterou se aftermarket s kvalitními díly těžko dostává. Také je otázkou, se kterými aftermarketovými díly srovnávat díly programu Škoda Economy. Příští týden se proto ještě k reportáži vrátíme a porovnáme ceny tlumičů na trhu.
Při opakovaném přehrávání reportáže jsme narazili ještě na jednu skutečnost, které mohla značně ovlivnit úsudek diváka a možného zákazníka. Ve druhém a třetím servisu je hovořeno o ceně tlumičů a je sdělena cena za všechny 4 tlumiče, ale v tabulce, která je zveřejněna u každého servisu, je cena dvojnásobně navýšena. Což cenu v očím diváka zvedá o 100%. Je to patrné z následujích fotografií. Pouhá chyba, která ještě více zkresluje reportáž? Úsudek necháme na Vás.
fotografie jsou snímány z obrazovky při přehrávání reportáže
A malá drobnost na závěr. Pokud autorizovaný servis v Horšovským Týně nabízel tlumiče z programu Škoda Economy, tak tento servis, dle stránek Škoda Economy Servis, není v servisních partnerech uveden.
DOPLNĚNO 01.03.2016
A takový je, dle autorizovaného servisu z reportáže, rozdíl mezi originálním a neoriginálním dílem.
kopie ze stránek autorizovaného servisu z reportáže
Anonym, 23. února 2016, 7:47 0 0
S touto reportáží u mě TV Prima dost klesla. Vlastním menší autoservis a opravdu, ta reprtáž je normální zaplacená fraška. Hold kdo platí, ten jede.
Odpověď
Anonym, 23. února 2016, 9:24 0 0
A nejlepší je když autorizovaný servis říká originální díl a potom tam dá ten správný díl STAR LINE ZA CENU TOHO ORIGINÁLU .
Odpověď
Anonym, 23. února 2016, 12:34 0 0
Tato reportáž mě také velmi popudila, Byla šitá jen pro škodovku a hned po shlédnutí , jsem si říkal že tady platí pořekadlo koho chleba jíš, toho píseň zpívej, jen si nemyslím, že by na tom prima byla finančně tak špatně, že za těch pár stupidních cetek co od škodovky dostane do soutěže, musela dělat tak okatě voly ze sebe a i z televizních diváků. Myslel jsem,že to jsou větší profesionálové, ale je otázka kdo za tím stojí a kdo si to celé objednal.
Odpověď
Anonym, 23. února 2016, 12:56 0 0
Pořád to stejné dookola. Na první pohled tomu, ale nejde nic vytknout. Kdo se, ale aspoň trošku orientuje, hned mu to dojde.
Odpověď
Anonym, 23. února 2016, 12:58 0 0
Působí to jako placená reklama, ale to není nikde uvedeno. A pokud je to reklama, je silně neférová vůči těm neznačkovým servisům.
Odpověď
Anonym, 23. února 2016, 17:41 1 0
Provozuji malou autoopravnu již 25 let.Myslím že zákazníci mají v této věci úplně jasno.Pokud do značkového servisu nejsou nuceni jezdit,tak je tam nikdo neuvidí.Nepomůže ani tato stupidní reklama.
Odpověď
Anonym, 24. února 2016, 8:50 0 0
Ani se nedivím. Dlouhodobě nemohu sehnat pořádného živnostníka na rekonstrukci topení. Asi si už zvykli jen na velké zakázky a drobné neberou. A když už, tak to chtějí i s dodávkou předraženého materiálu. Takže už jim nestačí jen za práci, ale chtějí vydělat i na materiále, který si umím zajistit za poloviční cenu.
Jestli tak budou dělat dále, pak nebudou mít ani na slanou vodu, natož na pojištění v nemoci.
Odpověď
Anonym, 1. března 2016, 6:31 0 0
Dobrý den. Když se tady pořád do kola popisuje ,že originál je levnější řada economy je dobrá .Originál neznamená že je kvalitnější a vůbec možná ani vy co tady píšete nevíte co to znamená.Je spousta výrobců kteří předčí takzvaný originál.
Koukám do světa motorů jak jsou někdy autodíly o kterých redaktor vůbec nic neví a vyjadřuje se aniž by si něco o tom zjistil.Každý má možnost si dát díl i lepší než je originál.
Odpověď
Anonym, 1. března 2016, 7:54 0 0
Dobrý den. Ano, je to nebetyčná a zaplacená šaškárna. Ty originální díly... Na jaké lince se asi vyrábí?? Je to stejné, jako se spoustou jiných dílů. Destičky také nevyrábí ŠKODA, ale ten nápis tam je místo FERODA. Když chce skutečně někdo něco porovnávat, musí být logicky i stejné zadání. Což nebylo. Každý má dnes možnost nechat si namontovat díly jak levné, tak i díly co převyšují kvalitou ty "originální",nebo naprosto srovnatelné.
Odpověď
Anonym, 1. března 2016, 9:38 0 0
Přesně tak je to nepřímo placená reklama od ŠKODY. Osobně lidi kolem tohoto pořadu znám a vím že jsou placeni z těch reklam co se tam objevují a ŠKODA je tam pořád a navíc dává vždy něj. cenu do jejich soutěže. Kdyby takto činil nějaký výrobce tlumičů tak by tato reportáž vypadala úplně jinak...
Odpověď
Anonym, 1. března 2016, 10:39 0 0
Když si myslíte o zákazníkovi to co tady píšete, tak jsem bil svědkem toho když autoo právář požadoval co největší slevu na stavební materiál protože má rabat na díly 50-60 procent to ten zedník je taky zvědav na tebe ty Ferdo
Odpověď
Anonym, 1. března 2016, 16:57 1 0
Vážení, jsem majitel malého autoservisu ve Smržovce samozřejmě mě tato reportáž také pořádně našlápla, jak tu z nás reportéři PRIMY dělají blbce. Dal jsem si s tím trochu práce sedl k počítači a porovnal ceny dílů. 1KO413031BE je originální číslo tlumiče viz ETKA cena je 2659 bez DPH tedy s daní 3164.takže v reportáži se určitě nejednalo o originální díl jak nám bylo předkládáno. Nezávislé servisy mohou lidem nabídnout opravdu velkou škálu výrobců i renomovaných, kteří vyrábějí i pro prvovýrobu. Já mohu nabídnout např. ALKO 3715G za cenu 1799, nebo MONROE G16496 za cenu 1843,nebo top. německou kvalitu SACHS 313053 za cenu 2137,-atd. výčet by byl dlouhý.Pokaždé dáme zákazníkovi vybrat dle jeho finančních možností a v závislosti na stavu celého vozu, asi nemá smysl rvát do vrány s 300 tis. km. tlumiče od SACHSU apod. Nejvíce mě mrzelo, že prima si hraje na nezaujatou objektivní stanici např. s těmi běženci a přemalovaným kravínem už o tom melou 10 dní každý den ve zpravodajství a pak se zaprodají za pár cetek do soutěže a lezou Škodovce do zadku. Nebo jestli škodovka chce získat zpět ty zákazníky kterýma dříve pohrdala a nechtělo se jim hrabat ve starých rezavých vozech a nyní když nemají do čeho píchnout ve svých krásných servisech bez bláta ,tak jsou jim najednou staré škodovky dobré, aby vydělali nějakou korunu. Ale lidi si musí uvědomit že všechno to krásné na jejich nových autosalonech stejně zaplatí oni, tedy zákazníci. A že si značkový servis umí napočítat o tom žádná. Hezký den všem J. B.
Odpověď
Anonym, 4. března 2016, 22:13 0 0
Tady pomůže jen osvěta, kterou musí dělat autoservis u svých zákazníků. Bloková výjimka mj. umožňuje výrobcům dílů pro automobilky označit díl i vlastním číslem i logem. Mám osobní zkušenost např. s filtry Mann a spojkami LUK. Hledat se dá i na brzdových destičkách. Doporučuji takové díly nevyhazovat, ale občas ukázat zákazníkům, kteří váhají nad kvalitou neoriginálních dílů a nechají se masírovat podobnými reportážemi a propagačními materiály autotomobilek.
Odpověď
Anonym, 17. února 2017, 19:42 0 0
Autosalon to je skvělá cestovní kancelář ,kterou si udělaly a hlavně neustále testuji auta, které se normalni člověk nikdy nemůže pořídit. je to vlastně pořad o ničem. Radši kdyby ukazovaly a testovaly auta pro normalní lidi v dané cenové relaci a ne auta za miliony. Už se na to ani nedívám.
Odpověď
anonym, 17. února 2017, 19:45 0 0
Autosalon je jen cestovní kancelař pěkně zadarmo si jezdí po světě a testuji auta ,který si normalni občan nikdy nemůže koupit takže pořad vlastně o níčem.
Odpověď