Společné prohlášení profesních organizací SAČR a SISA k diskreditaci nezávislých servisů

, 29. dubna 2013, 19:52

Jak jsme Vám v minulých týdnech informovali, vzrůstá intenzita lživých reklam, reportáží na segment nezávislých servisů. V následujících řádcích Vám přinášíme společné prohlášení Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel (SAČR) a Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA).

„Se znepokojením jsme v poslední době zaznamenali několik nevhodných reklam či reportáží, které se snaží očernit a zdiskreditovat práci a služby nezávislých autoservisů v České republice. Autoři a producenti těchto programů zřejmě vůbec nechápou význam konkurenčního prostředí a hospodářské soutěže v oblasti servisu a oprav motorových vozidel, jakož i v distribuci náhradních dílů pro motorová vozidla. Připomínáme, že v České republice máme více jak 6.000 nezávislých autoservisů, které autoři těchto neobjektivních reklam a reportáží zatracují.

V této souvislosti považujeme za nutné se k této záležitosti vyjádřit.

1. V České republice stejně jako v Evropě existují autorizované autoservisy, které svoji činnost vykonávají mimo jiné na základě smlouvy s výrobci či importéry vozidel, a autoservisy nezávislé. Mnohé z nich jsou ale zapojeny (i smluvně) do některého autoservisního konceptu, takže v jejich případě se také jedná o určitý smluvní vztah. Rozlišení na „značkové“ a „neznačkové“ autoservisy, byť je zažité, není přesné, ani správné a navíc je poněkud zavádějící.

2. Je nesporné, že jak autorizované, tak nezávislé autoservisy, mají určitá specifika ve své činnosti, své přednosti a slabší stránky. Zásadně to ale nelze paušalizovat a už vůbec to není možné a priori spojovat s kvalitou jejich služeb. Pokud už budeme chtít uvedené autoservisy nějak rozlišovat, pak z pohledu zákazníka nikoli na autorizované a nezávislé, nerozlišujme je ani na velké a malé,  ale chcete-li jen na „dobré“ a „méně dobré“. Budiž jasně uvedeno, že kvalitní služby je schopen poskytovat jak autorizovaný, tak nezávislý autoservis, jak autoservis velký, tak ten malý. Nezávislé autoservisy zakládali často ti nejlepší odborníci, nezávislé autoservisy v mnoha případech vedou vynikající odborníci, pracují tam kvalitní a zodpovědní mechanici, kvalitní nezávislé autoservisy jsou dobře vybavené, mají požadované know-how a mnohdy bližší vztah ke svým zákazníkům. Autorizované autoservisy mají vesměs určitou úroveň založenou na laťce nastavené od výrobce nebo importéra, mají povinné technické vybavení, zajištěná odborná školení a jsou daleko více v hledáčku nejrůznějších kontrolních orgánů. Také některé ceny (např. dílů, servisních paketů apod.) v autorizovaných autoservisech se v posledních letech snížily.

3. Kvalita práce a celkové úrovně služeb autorizovaných i nezávislých autoservisů – to je lapidárně řečeno vždy v závislosti na konkrétních lidech, na jejich přístupu k práci i k zákazníkům, na elementárním pořádku, na smyslu pro odpovědnost a snad i trochu na určité stavovské/řemeslnické cti atd., a neodvíjí se od toho či onoho vývěsního štítu provozovny. O úspěšnosti či neúspěšnosti konkrétního autoservisu rozhoduje zákazník. Zákazníci už dnes většinou mají „své“ autoservisy, kde jsou spokojení a volí je bez ohledu na „značkovost“ nebo „neznačkovost“. Regionálně se o dobrých autoservisech ví. O prosperitě autoservisu a jeho budoucnosti rozhodují zákazníci, ne kupříkladu masmédia.

4. „Fungující hospodářská soutěž je vlastním zájmem všech soutěžitelů, profitují z ní ale především spotřebitelé.“

A tak by to mělo být i nadále. Jistě, vyskytují se i problematické autoservisy v oblasti nezávislých stejně jako těch autorizovaných, ale nelze paušalizovat a zatracovat jednu či druhou skupinu. Obě mají a musejí mít své místo na trhu oprav motorových vozidel.
Majitel vozidla musí mít svobodnou volbu vybrat pro své vozidlo ten správný autoservis. Pokud se splete a není spokojen se službami a odvedenou prací autoservisu, tak do takového servisu již příště nepojede.“

Za Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky – Jiří Sýkora
Za Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel ČR – Josef Lhoták

Související články

Jsou neznačkové servisy opravdu horší a dražší? Aneb o reportáži v Autosalonu
Jsou neznačkové servisy opravdu horší a dražší? Aneb o reportáži v Autosalonu

V sobotu 23. 02. 2013 byla na stanici Prima Family v pořadu Autosalon odvysílána reportáž „Jak ušetřit na servisu“, která dle nás staví neznačkové (nezávislé) servisy v očích zákazníka do pozice neprofesionálních dílen, které jsou drahé a používají díly pochybné kvality. Než se pustíte do čtení článku, doporučujeme shlédnout reportáž, o které pojednáváme. Reportáž je […]

Jsou neznačkové servisy opravdu horší a dražší? Aneb o reportáži v Autosalonu ještě jednou
Jsou neznačkové servisy opravdu horší a dražší? Aneb o reportáži v Autosalonu ještě jednou

Minulý týden jsme Vám přinesli článek o reportáži v pořadu Autosalon. Zaznamenali jsme na něj velké ohlasy, a proto se k němu opět vracíme. Dnes pro Vás máme komentáře osobností aftermarketu, distributorů a sdružení. Článek naleznete zde – http://www.motofocus.cz/novinky/3299,jsou-neznackove-servisy-opravdu-horsi-a-drazsi-aneb-o-reportazi-v-autosalonu a byl doplněn o cenové srovnání firmy Inter Cars. U některých firem byly doplněny značky dílů. […]

Porušuje Hyundai ustanovení blokové výjimky?
Porušuje Hyundai ustanovení blokové výjimky?

Na náš portál MotoFocus.cz se obrátil čtenář s dotazem, že při koupi nového vozu má v servisní knížce uvedenu „podmínku“ provedení záruční opravy pouze v případě, pokud předchozí plánovanou údržbu provedl autorizovaný servis Hyundai. Citujeme – „Hyundai si vyhrazuje právo odmítnout záruční opravu, jestliže poskytovatel předchozí plánované údržby není autorizovaný opravce Hyundai“. Dle nás je […]

Společnosti Ford a Allianz prověřily opravu auta, které ulovil crash hunter. Většina dílů pocházela z vrakoviště
Společnosti Ford a Allianz prověřily opravu auta, které ulovil crash hunter. Většina dílů pocházela z vrakoviště

Nabouraná auta, která z místa nehody odvezou crash hunteři (lovci nehod), bývají po opravě nebezpečná. Takový je závěr testu, který udělala Allianz pojišťovna a společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. Allianz náhodně vytipovala motoristu, který byl po nehodě „uloven“ crash hunterem a jehož vůz značky Ford spravili v neznačkové opravně. Po uhrazení faktury daly obě společnosti […]

Zkušebna DEKRA potvrdila kvalitu autorizovaných servisů ŠKODA
Zkušebna DEKRA potvrdila kvalitu autorizovaných servisů ŠKODA

Tým nezávislých expertů zkušební laboratoře DEKRA Automobil a.s. prověřil kvalitu servisní sítě v České republice. Výsledky ukázaly, že autorizované servisy ŠKODA Auto pracují podstatně lépe než nezávislé opravny. Inspektoři nasimulovali na vozech značky ŠKODA pět závad, které při řádně provedené servisní prohlídce musí opravny bez problémů najít a odstranit. Při odhalování závad zaznamenaly autorizované servisy […]

Naše reakce na tiskovou zprávu Dekra o kvalitě servisní sítě v ČR
Naše reakce na tiskovou zprávu Dekra o kvalitě servisní sítě v ČR

Již jednou jsme reagovali v našem článku na tiskovou zprávu společnosti DEKRA, která se obdobným způsobem vyzdvihovala autorizované servisy Volkswagen. Dnes reagujeme na další tiskovou zprávu, která činí srovnání autorizovaných servisů Škoda a neznačkových servisů. Na jedné straně jsou uváděny autorizované servisy Škoda, které fungují podle přísným kritérií výrobce. Na straně druhé máme neznačkové servisy, […]

Čínské neoriginální destičky v praxi…aneb jaké brzdy si vybrat?
Čínské neoriginální destičky v praxi…aneb jaké brzdy si vybrat?

Firma Elit přinesla na svých stránkách zajímavou reportáž, kterou provedl portál Auto.sme.LIVE na dvou identických Fabiích na první pohled s identickými destičkami. Firma Elit na základě této reportáže zpracovala svůj zajímavý komentář a zhodnocení. Na trhu je hodně falzifikátů jak originálních produktů, tak produktů prémiových značek. Podívejte se, v této reportáži, zda vám podezřelé levné […]

O reportáži v pořadu Autosalon ještě jednou. Aneb, asi vše v pořádku nebylo
O reportáži v pořadu Autosalon ještě jednou. Aneb, asi vše v pořádku nebylo

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o. správní řízení ve vztahu s výše uvedenou reportáží. O reportáži „Jak ušetřit na servisu“, který odvysílala stanice Prima Family 23.02.2013 v pořadu Autosalon jsme se již věnovali detailně, včetně názorů mnoha stran. K obsahu se tentokrát vracet nebudeme, názory […]

Právní předpisy Evropské unie týkající se zavedení systému tísňového volání e-Call
Právní předpisy Evropské unie týkající se zavedení systému tísňového volání e-Call

Níže podepsaná sdružení vítají iniciativu Evropské komise ohledně tísňového volání e-Call a plně podporují povinné plošné zavedení tohoto systému od roku 2015 na území celé Evropy, a to pro veškerá nově schválená osobní vozidla či lehká nákladní vozidla. Jedná se o významnou iniciativu, která by měla snížit počet úmrtí a závažných zranění na evropských silnicích. […]

20 let SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky
20 let SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky

Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) již 20 let důsledně prosazuje společné oprávněné zájmy rozhodujících dovozců a distributorů náhradních dílů pro motorová a jejich přípojná vozidla, ale také autolaků a vybavení pro autoservisy. Sdružení SISA, hájí v ČR také celou oblast tzv. aftermarketu, a tím také právo motoristů na jejich svobodnou […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 30. dubna 2013, 13:37 0 0

Plně souhlasím není třeba dělat z lidí hlupáky,oni si to přeberou a svou cestu si zvolí.A média to je na delší rozhovor. S pozdravem F.Kožíšek.

Odpověď