Jsou neznačkové servisy opravdu horší a dražší? Aneb o reportáži v Autosalonu

, 4 března 2013, 23:18

V sobotu 23. 02. 2013 byla na stanici Prima Family v pořadu Autosalon odvysílána reportáž „Jak ušetřit na servisu“, která dle nás staví neznačkové (nezávislé) servisy v očích zákazníka do pozice neprofesionálních dílen, které jsou drahé a používají díly pochybné kvality.

Než se pustíte do čtení článku, doporučujeme shlédnout reportáž, o které pojednáváme. Reportáž je zde – http://www.autosalontv.cz/autosalon-08-1/jak-usetrit-na-servisu-2-2 a má pět a půl minuty.

Určitě bylo prvotním cílem reportáže ukázat, že dneska můžete i v autorizovaném servisu opravit starší vozidlo za zajímavější cenu, než jsme u těchto servisů zvyklí. Což je samozřejmě pravdou, autorizované servisy se dnes zaměřují na majitele starších vozidel. Ať šekovými knížkami, různými slevami na díly nebo vlastní řadou levnějších dílů. Je to v pořádku a právě autorizované servisy chápou význam „Blokové výjimky“, kterou pevně uchopily a využívají jejich možnosti. Přesto v nás zůstává po této reportáži silná pachuť. Příspěvek dle našeho názoru hází do jednoho pytle neznačkové servisy, tímto je silně zavádějící a propaguje autorizovaný servis Škoda  a levné díly a opravy v této síti.

Na začátku přijíždí do neznačkového servisu reportéři se Škodou Fabia I a Škoda Octavia I a plni údivu diskutují, jak hrůzně vypadá neznačkový servis. Bohužel neznačkovým servisem je dnes nazýván každý servis, který není autorizovaný. Jenže to může být obyčejná špinavá dílna, může to být malý rodinný servis s jedním stáním nebo servis servisního konceptu, který se liší od autorizovaného jen tím, že na sobě nemá logo automobilky. Tady si už může divák automaticky spojovat neznačkový servis se špinavou dílnou.

Následuje pohled na brzdové destičky, originální (OE) a dva čínské padělky v krabičce koncernu VW. Také je ukázáno, jak mohou padělky destiček shořet při intenzivním brzdění. Padělky jsou problém pro celý trh náhradních dílů a nejedná se jenom o padělky originálních dílů. Stejně jsou padělány výrobky renomovaných výrobců, kteří produkují jak díly originální pro automobilku, tak totožný díl do svých krabiček. Každý slušný servis a mechanik si nedovolí takové díly montovat. Servis většinou nakupuje u svého prověřeného dodavatele i prověřené díly. Nemůže si dovolit použít padělek, ručit za něj a ručit také za provedenou práci. (Čínské destičky v praxi – článek + video).

Tato část reportáže (shoření destiček) končila slovy „Viděls to?“, „Viděl“, „Co s tím?“, „Já nevím, ale sem, se mi rozhodně nechce“. Myšleno do neznačkového servisu. Řidič si tak spojí neznačkový servis s čínskými padělky.   

Zajímavostí je, že v reportáži je ukázána originální destička, neoriginální s potiskem a neoriginální bez potisku. Na následujících fotografiích si můžete všimnout, že v autorizovaném servisu montují díl, který je označen jako padělek s potiskem. Tady však patrně došlo k záměně při prezentaci, co je a není padělek. Originál díl by měl mít na zadní straně uvedeno logo tvůrce systému, logo výrobce a logo automobilky (viz. článek). To se ještě pokusíme ověřit. 

Následuje část, která je naprosto v pořádku a sděluje informaci, že řidiči starších vozů mají obavu navštívit autorizovaný servis. Je zde sdělení, že autorizované servisy dnes nabízejí spoustu bonusových programů pro starší vozy čtyř let. Je to férový boj k získání zákazníka staršího vozidla, o kterého se přetahuje značkový i neznačkový servis. Každé straně jde o takového zákazníka.

Pak však následuje nejspornější část reportáže. Cenové srovnání dílů a práce. Z ní vychází jako ten dražší neznačkový. Je zde ukázána faktura autorizovaného servisu, ale chybí zde faktura neznačkového servisu. Následuje však porovnávací tabulka.

My jsme požádali distributory na českém trhu o zaslání cen dílů a ceny práce, které dostane řidič, pokud navštíví servis servisního konceptu daného distributora. Bohužel vozy jsou specifikovány jenom jako Škoda Fabia a Octavia první generace, ale i tak se s tím distributoři popasovali a poskytli nám své údaje.

Z nich je patrné, že všechny ceny jsou nižší, než jsou uvedeny u neznačkového servisy a samozřejmě nižší než u autorizovaného servisu. Nejvíce je sporná cena práce, kdy si neznačkový servis účtuje 750 Kč za hodinu ?!  A naopak autorizovaný jen 415 Kč? Obrázek si udělejte sami. Na vše se podívejte v tabulce (pro zvětšení klikněte). Komentáře distributorů ke nesrovnalostem jsou uvedeny pod tabulkou.

APM: Některé položky jsou neoprávněné, na faktuře je uvedeno 20 ks šroubů – dle originálního katalogu se jedná o šrouby pro uchycení nosného čepu, na každé straně jsou použity pouze 3 ks navíc tyto šrouby není nutné měnit, neboť pro výměnu tlumičů není nutná jejich demontáž. Dále je na faktuře uvedeno 12 ks matek – dle originálního katalogu se jedná o matku k uchycení tlumiče je použita pouze po jednom kusu na každé straně. Prodává se sada všech šroubů a matek potřebných při výměně tlumičů v ceně 420,-Kč.
U většiny dílů samozřejmě máme k dispozici položky od různých dodavatelů a tedy v různých cenových relacích (a tedy i deklarované kvalitě) – naši produkt manažeři proto do tabulky vybrali nejžádanější položky, přičemž někde je cenový rozdíl velmi výrazný. Zvláště když v tabulce je např. u brzd z neznačkového servisu pravděpodobně uvedena nejdražší značka od nejdražšího dodavatele…
Co se týče manžety kloubu, dle informace našeho PM je sice cena originálního dílu relativně nízká, obvykle ale není dodáván samostatně, ale výhradně s kloubem… Navíc na tlumiče míváme obvykle několikrát ročně akce 3+1 zdarma (= 25% sleva) – určená i pro neregistrované zákazníky.
Servisy v naší síti nemají přesně určenou cenu za hodinu práce, většinou je ale v rozmezí od 300 do 450 Kč/hod. V našem vlastním servisu APM v Domažlicích je cena 400,- Kč/hod. (u starších vozů do r.v. 2002  dokonce jen 350,- Kč/hod.) vč. DPH.

Trost: Cenu za práci nemůžeme soudit. Pouze musíme konstatovat, že práce v aftermarketu je o 50% levnější než v OE.

Autobenex: Ceny za práci se v našich AFS (AutoFrance konceptech) pohybují v rozmezí 380-520,- Kč s DPH/Nh, proto uvádíme průměrných 450,-Kč s DPH. Tzn. u výměny př. destiček je to celkem jasné. Málokterý neznačkový autoservis má vlastní geometrii, takže kontrolu bez seřízení lze pořídit za 500,-Kč.

Inter Cars: Na základě reportáže odvysílané v pořadu Autosalon, jsme vytvořili kalkulaci na výměnu předních brzdových komponentů u Škody Octavia I. generace a kalkulaci na výměnu P a Z tlumičů u Škody Fabia I.generace. V kalkulaci jsme použili vždy ND jejichž kvalita je srovnatelná s OE (výrobce ND uvádíme v tabulce), tak aby nedocházelo k mystifikaci, že nízká cena dílů odpovídá nízké kvalitě těchto ND. Práce na jednotlivých zakázkách je účtována dle předepsaných normočasů, které udává výrobce vozidla. Takto vypracovanou kalkulaci obdrží každý zákazník, který navštíví kterýkoliv z našich servisů, patřících do konceptu Q-SERVICE. Z údajů v tabulce je tak jasně patrné, že reportáž klamavě informovala diváky o cenách ND a cenách práce, které účtuje neznačkový servis.

Tabulku jsme upravili dle aktuálního ceníku IC a přikládáme také výstup z QS softwaru, kde jsou uvedeny práce a díly na jednotlivých zakázkách – Škoda FabiaŠkoda Octavia.

Auto Rupexim:  My v kalkulaci uvádíme nejžádanější výrobce, zdaleka ale né nejlevnější. Servis starších vozidel, u kterých již majitel neshledává jako efektivní investovat do servisu, či si to nemůže dovolit, je pak kvalitní nezávislý servis skutečným řešením. I my přikládáme kalkulaci opravy, kolik by stála u nás.

A další velká zajímavost. Když se podíváte na fakturu autorizovaného servisu, je na ní velká nesrovnalost. Datum vystavení faktury je 10.03.2013!! Tedy datum, které teprve nastane. Na důvěryhodnosti ani nedodá fakt, že obě faktury mají stejný variabilní symbol (VS) 20110001. Navíc VS je většinou totožný s číslem faktury a běžně číslování faktur začíná rokem a následuje číslo, které vyjadřuje počet vystavených faktur. Takže celé srovnání podle vyznívá do ztracena a je nedůvěryhodné.

Ještě doplňujeme komentář firmy Auto Kelly k celé reportáži:
Informace v reportáži Autosalon (sobota 23.2.2013, Prima Family, „Jak ušetřit na servisu“) jsou tendenční a nepřesné. Pro motoristu nejsou uvedeny objektivní informace pro orientaci na trhu autorizovaných a nezávislých servisů.  Servisní koncept nezávislých servisů Auto Kelly Autoservis nabízí svým zákazníkům kvalitní alternativu k autorizovaným autoservisům, bez jakéhokoli kompromisu v kvalitě dílů či úrovni poskytnutých služeb za optimální ceny. Sortiment Auto Kelly tvoří náhradní díly různých cenových úrovní od prověřených dodavatelů, v naší nabídce se proto nevyskytují žádné napodobeniny dílů.
Navíc, motoristé mají k dispozici výhodné akční nabídky dílů za snížené ceny a zákaznickou kartu Auto Kelly, která umožňuje slevu až 5% na náhradní díly z Auto Kelly a slevu 10% na práci v síti Auto Kelly Autoservis. Pro zákazníky společnosti Auto Kelly a naší servisní sítě Auto Kelly Autoservis vždy poskytujeme kvalitní služby a kvalitní produkty za výhodnou cenu.

Moc děkujeme všem distributorům, že pro nás srovnáni připravili i v tak krátkém čase a že jim není tato reportáž lhostejná.

A náš článek zakončíme ve stylu reportáže. „Také doufáme, že se řidiči naučí využívat všech svých práv a možností. Naše rada pro řidiče zní. Máte starší vůz? Nekontaktujte jen značkový servis, ale informujte se na ceny dílů a práce ve více servisech.  Zeptejte se ve svém okolí na reference servisů a zkušenosti známých. Výběr je pak jen na vás. To je vaše právo a možnost.“

René Szotek
MotoFocus EU s.r.o.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 5 března 2013, 22:32 0 0

docela síla, ta reportáž je pěkný hnus, to jsem teda ještě neviděl

Odpověď

Anonym, 6 března 2013, 8:52 0 0

zaplaťte si a udělaj vám reportáž na míru. Vždyť dnes je to všechno o financích a vůbec nejde o OE nebo Aftermarket. Stejné je to v délech. Co je OE díl ???. Díl z cejchem automobilky. Jinak z jedný výrobní linky....akorát si vyber zákazníkiu krabičku.
Celé je to fraška

Odpověď

Anonym, 6 března 2013, 17:54 0 0

Byl bych zvědavý na slova komentáře nebo případné kritiky ze strany prezidenta SAČR Ing. Lhotáka, který by měl reagovat jako BÝVALÝ zástupce nezávislých servisů. Asi se mu bude těžko argumentovat, když vedle něj v předsednictvu sedí Ing. Havlásek za ŠKODA Auto a.s. který je šéfem servisní organizace a který v tom patrně má prsty. Myslím si, že Lhotákovi je už milejší přízeň "vlivných" a na těch, co jim vyšplhal po zádech a od kterých bral příspěvky, už mu nezáleží, protože reakce se od něj dočkat asi jeho ovečky na které z vysoka XXX, nemohou. Střet zájmů mu to nedovolí.

nevhodné slovo bylo odstraněno - redakce

Odpověď

Anonym, 6 března 2013, 21:43 1 0

Já si myslím, že u reportáže není co komentovat, obyčejná reklama zaplacená Škodovkou a s hnusným útokem na neznačkové servisy. A taky jsem si všiml jedné nesrovnalosti. Nejsem si jistý úplně po účetní stránce, ale na ukázané faktuře jsou ceny bez DPH zaokrouhlené na celé koruny a cena s DPH také na celé koruny. Měla by být uvedena i s haléři. Nedává mi to smysl a celková cena za faturz by tak měla být o něco vyšší. Měla by se zaokrouhlovat až konečná cena. Nebo ne? Prostě celá faktura je fiktivní. Tato reportáž se Primě absulutně nepovedla a to ji moc rád sleduji.

Odpověď

Anonym, 7 března 2013, 21:22 0 0

škoda že tam nepíší jak má člověk reklamovat nevyměněný díl který ale podle faktury vyměnen byl !

Odpověď

Anonym, 8 března 2013, 13:06 0 0

Krásné..na faktuře z r.2013 je dph 20%.....žeby předtočeno?

Odpověď

Anonym, 8 března 2013, 13:54 0 0

dph je 21%, 20% je sleva

Odpověď

Anonym, 11 března 2013, 20:02 0 0

Jsem osel - viděl jsem co jsem chtěl vidět. Omlouvám se

Odpověď

Anonym, 12 března 2013, 1:47 0 0

Ne jednou jsem byl svědkem kdy zaměstnanec takzvaného značkového servisu nakupoval díly u dodavatele těch jak uvádějí nekvalitních dílů ,které montují v jejich značkovém servisu. Na Primě jsou pěkní parchanti .

Odpověď

Anonym, 12 března 2013, 9:34 0 0

Když si vzpomenu jak v časopise o ojetých vozech byl rozebrán motor 1,2HTP a byl zde popsány výhody, nevýhody a nejčastější závady a slabiny toho to motoru a když tento článek vyšel tak ŠKODA auto zareagovala dle šefredaktora v dalším čísle tím že redakci zrušila všechny připravované testy vozů škoda a zrušila jim vstup na svůj webový portál pro novináře tak mě tato reportáž nepřekvapuje.

Odpověď

Anonym, 21 března 2013, 18:52 0 0

Blahopřejeme panu Szotek

Odpověď

Anonym, 29 července 2014, 11:10 0 0

Dobrý den, nejlepší by bylo kdyby se celá reklama vezla ve žluté barvě. Když už reklama pro Autokelly, tak pořádná...

Odpověď

Anonym, 21 srpna 2014, 11:42 0 0

Tak to je dost velký hnus. Je dobře že se dostanou na povrch tyhle informace. Každopádně já měl s Autokelly velký problém, a to sice když jsem nakupoval Octavii, najeto 180 000 a po necelém roce se mi začalo tvořit množství závad. Naštěstí přes specializované prodejce náhradních dílů www.carsshop.cz , www.nahradnidily-skoda.cz a www.nd-skoda-volkswagen.cz jsem svůj problém stačil brzy vyřešit.

Odpověď

Anonym, 22 ledna 2015, 13:47 0 0

nice

Odpověď

Anonym, 22 ledna 2015, 13:55 0 0

ok

Odpověď